5,9 milyar TL'lik yatırım planıyla güçlü büyümesini sürdürmesi beklenen Borusan Holding, Avrupa'da hassas boru üretimi için tesis yatırımına gidecek. Borusan Holding Grup CEO'su Erkan Kafadar, lokasyon konusunda çalıştıklarını söylüyor.
SİBEL ATİK [email protected]
02-15 Mayıs 2021 tarihli sayıdan
Türkiye'nin 77 yılı geride bırakan köklü sanayi gruplarından Borusan Holding, pandeminin zorlu koşullarına karşın yatırımda hızını düşürmedi. Önümüzdeki üç yılda 5,9 milyar TL'lik yatırım planlayan grup, bu süreçte üretime dönük önemli bir hamle yapacak.
Türkiye'nin yanı sıra yurtdışında ABD ve İtalya'da tesis yatırım olan grup, bu yıl Avrupa'da boru alanında yatırıma gidecek. Üretime dönük bu önemli yatırımın adresi ise büyük ihtimalle Balkan ülkelerinden biri olacak.
Geçen yılı 26 milyar TL ciro ile kapatan holdingin yeni dönem hedeflerini Ekonomist'e anlatan Borusan Holding Grup CEO'su Erkan Kafadar, bu yıl dolar bazında yüzde 30 büyüme hedeflediklerini söylüyor.
Erkan Kafadar ile Türkiye'nin yenilenebilir enerjide en büyük üreticisi olmasının yanı sıra otomotiv, iş makinesi ve boru sektörlerinde faaliyet gösteren grubun önümüzdeki üç yıllık vizyonunu konuştuk...
Pandeminin ağır yaşandığı 2020 yılı, ciro ve istihdam açısından nasıl geçti?
2020, hem Türkiye hem de dünya için zorlu bir sene oldu. Her ne kadar 2020 yılı pandemi sebebiyle tüm dünyayı ve ülkemizi olumsuz etkilemiş olsa da portföyümüzdeki farklı sektörlerden şirketlerimiz de dahil olmak üzere geçtiğimiz yılı başarılı bir şekilde kapattık. Bir önceki yıla göre yüzde 40 artışla 2,6 milyar TL kârlılığa eriştik. 2020 yılında konsolide seviyede 26,1 milyar TL ciro elde ettik. Maliyet yapımızda, pandemiden bağımsız kalıcı iyileşmeler sağladık.
Bu yıl büyüme hedefi nedir?
2021 yılında otomotiv, beyaz eşya ve inşaat sektörlerindeki büyüme öngörülerine paralel biz de bütçemizde yüzde 30 büyümeyi hedefledik. Yılın ilk çeyreğinde tüm şirketlerimizin olumlu katkısıyla geçen yıla göre yüzde 35'in üzerinde büyüme gerçekleştirdik.
Yurtdışının gelirdeki payı nedir? Bu pay, önümüzdeki yıl nasıl olacak?
2020 faaliyet dönemini 26,1 milyar TL net satış ve 29,6 milyar TL toplam aktif büyüklüğü ile tamamladık. İhracat bu kalemler arasında 8,1 milyar TL olarak yer buldu. Küresel bir oyuncu olmamızın avantajıyla toplam satışlarımızın yüzde 31'ini yurtdışı satışlardan elde ettik. Bu yıl da aynı seviyeyi korumayı hedefliyoruz.
Otomotivde bu süreçte ciddi bir kayıp oldu mu? Bu kaybı nasıl dengelediniz?
Güçlü bir marka karmasına sahip olan Borusan Otomotiv Grubu, 2020 yılında otomobil talebinde yaşanan artışı yüksek kârlılıkla birleştirerek çok başarılı bir performans gösterdi ve EBlTDAsını bir önceki yıla kıyasla yüzde 45 oranında artırdı.
Otomotiv grubunda gerek toptan gerek perakende satış adetlerinde 2019 rakamlarımızın üzerine çıktık. Pandemi etkisi, tüketici davranışlarını değiştirdiği için bunun yansımaları perakendede daha etkili şekilde hissedildi. Bu yıl hedef 23 bin adet satışa ulaşmak.
Grubun bu süreçte yatırım gündeminden söz eder misiniz? Yeni devreye girecek yatırımlar var mı?
Borusan Holding olarak 2021-2023 döneminde 5,9 milyar TL düzeyinde yatırım yapmayı hedefliyoruz. Yapacağımız yatırımlarda enerji önemli bir rol oynuyor. 2021 yılındaki büyüme beklentimize paralel olarak iş makinesi ve araç kiralama işlerimizde filo yatırımlarımızı sürdürmeyi düşünüyoruz.
Pandemiyle birlikte öne çıkan konulardan biri de dijitalleşme oldu. Borusan olarak pandemi öncesinde başlattığımız dijitalleşme çalışmaları pandemi ile birlikte daha da hız kazandı. 2021 yılında da şirketlerimizin her türlü online ihtiyacı karşılayabilmesi için IT altyapı yatırımlarına devam etmeyi planlıyoruz.
Bu nedenle 2021'de dijital yatırımlarımızın bütçesini önceki yıla oranla yüzde 40 artırdık. Bununla birlikte yurtdışında büyüme hedefimiz olan iş kollarımızda ABD gibi farklı pazarlardaki büyüme yatırımlarını da değerlendiriyoruz.
Grubun yurtdışındaki mevcut yatırımların yanı sıra başka bir ülkede yeni bir girişiminiz olacak mı?
Yurtdışı yatırımlarımızın performansı genel olarak beklentimize paralel ilerliyor. 2014 yılında Rusya'nın doğu bölgesinde bir Caterpillar distribütörlüğü satın almıştık. Burada işimizin çekirdeği Rusya'daki inşaat projeleri ve madencilik sektörü paralelinde ilerliyor.
Yine 2014 yılında Amerika'da petrol üretimi için petrol kuyularında kullanılan katma değerli boruları üretmek üzere bir yatırım yapmıştık. Bu işimizde de ilk yıllardan itibaren Amerika'da önemli bir pazar payı elde ettik ve dönem dönem tüm sektördeki en yüksek pazar payına sahip ilk beş oyuncunun arasında bulunuyoruz.
Bu işimiz petrol fiyatı ve kaya gazı üretimi doğrultusunda performans sergileyen bir iş. Dönemsel dalgalanmalara rağmen, ürün ve servis kalitesi sayesinde bu yatırımımızdan oldukça iyi bir geri dönüş alıyoruz.
Bunların dışında yeni girişiminiz oldu mu?
Bu yatırımların dışında 2018 yılında, lojistik işimizde hava taşımacılığı için Çin'de ufak ama operasyonel ve ticari yetkinliği yüksek bir şirket satın alması yapmıştık. Bu satın alma bize uluslararası işlerimize boyut katmak açısından önemli kapılar açtı ve bu vizyonda ilerlemeye devam ediyoruz. Tüm işlerimizde kurguladığımız strateji doğrultusunda yurtiçi ve yurtdışı yatırım fırsatlarını değerlendirmeye devam ediyoruz.
Yurtdışında hangi alanda yatırım yapacaksınız?
Amerika bizim için stratejik bir pazar. Orada ilave yatırımlar yapmayı planlıyoruz. Fakat bu süreçte Avrupa'da da bir üretim tesisi yatırım planlıyoruz. Muhtemelen Balkan ülkelerinde olacak. Bildiğiniz gibi İtalya'da Borusan Mannesmann şirketi olarak hassas boru üretiyoruz.
Yine otomotiv ve makine imalatçılarına yönelik bir hassas boru üretimi için yeni bir tesis yatırım hedefi var. Bu yıl yatırıma başlamayı planlıyoruz. Üretime de sanırım 2022'de başlarız. Şu an tesis için lokasyon bakıyoruz.
TOPLU TAŞIMAYA BİNME İSTEKSİZLİĞİ TALEBİ ARTIRDI
Pandemi döneminde ani ve keskin şekilde daralan ikinci el araç pazarı, kısıtlama önlemleri sonrası vaka sayılarındaki düşmeye bağlı olarak hızlı bir şekilde geri geldi. Pandemi sebebiyle toplu taşıma araçlarını kullanmada oluşan isteksizlik de araç alımına olan talebi artırdı.
Bu dönemde sıfır araç arzı, talebin gerisinde kaldı ve bir kısım talep ikinci el pazarına kaydı. İkinci el binek ve hafif araç satışları ise yüzde 4,6 oranında büyüme ile 7 milyon 963 bin 917 adet gerçekleşti. Dijital yatırımlar kapsamında 2020 faaliyet döneminde 1,1 milyon TL yatırım gerçekleştiren Borusan Araç İhale, toplam 23 bin 749 adet aracın operasyonu yürüttü.
ENERJİDE HEDEF BİN MEGAVAT
Yenilenebilir enerji alanında en büyük üreticilerden biri olan Borusan, önümüzdeki süreçte 725 megavat olan kapasitesini bin megavata çıkarmayı hedefliyor. Bu noktada yenilenebilir enerjide hibrit yatırımların önemli bir açılım olacağını aktaran Erkan Kafadar, buna yönelik başvuru sürecinin başladığını, kendilerinin de süreci yakından izlediklerini ifade ediyor.
SİBEL ATİK [email protected]
02-15 Mayıs 2021 tarihli sayıdan
Türkiye'nin 77 yılı geride bırakan köklü sanayi gruplarından Borusan Holding, pandeminin zorlu koşullarına karşın yatırımda hızını düşürmedi. Önümüzdeki üç yılda 5,9 milyar TL'lik yatırım planlayan grup, bu süreçte üretime dönük önemli bir hamle yapacak.
Türkiye'nin yanı sıra yurtdışında ABD ve İtalya'da tesis yatırım olan grup, bu yıl Avrupa'da boru alanında yatırıma gidecek. Üretime dönük bu önemli yatırımın adresi ise büyük ihtimalle Balkan ülkelerinden biri olacak.
Geçen yılı 26 milyar TL ciro ile kapatan holdingin yeni dönem hedeflerini Ekonomist'e anlatan Borusan Holding Grup CEO'su Erkan Kafadar, bu yıl dolar bazında yüzde 30 büyüme hedeflediklerini söylüyor.
Erkan Kafadar ile Türkiye'nin yenilenebilir enerjide en büyük üreticisi olmasının yanı sıra otomotiv, iş makinesi ve boru sektörlerinde faaliyet gösteren grubun önümüzdeki üç yıllık vizyonunu konuştuk...
Pandeminin ağır yaşandığı 2020 yılı, ciro ve istihdam açısından nasıl geçti?
2020, hem Türkiye hem de dünya için zorlu bir sene oldu. Her ne kadar 2020 yılı pandemi sebebiyle tüm dünyayı ve ülkemizi olumsuz etkilemiş olsa da portföyümüzdeki farklı sektörlerden şirketlerimiz de dahil olmak üzere geçtiğimiz yılı başarılı bir şekilde kapattık. Bir önceki yıla göre yüzde 40 artışla 2,6 milyar TL kârlılığa eriştik. 2020 yılında konsolide seviyede 26,1 milyar TL ciro elde ettik. Maliyet yapımızda, pandemiden bağımsız kalıcı iyileşmeler sağladık.
Bu yıl büyüme hedefi nedir?
2021 yılında otomotiv, beyaz eşya ve inşaat sektörlerindeki büyüme öngörülerine paralel biz de bütçemizde yüzde 30 büyümeyi hedefledik. Yılın ilk çeyreğinde tüm şirketlerimizin olumlu katkısıyla geçen yıla göre yüzde 35'in üzerinde büyüme gerçekleştirdik.
Yurtdışının gelirdeki payı nedir? Bu pay, önümüzdeki yıl nasıl olacak?
2020 faaliyet dönemini 26,1 milyar TL net satış ve 29,6 milyar TL toplam aktif büyüklüğü ile tamamladık. İhracat bu kalemler arasında 8,1 milyar TL olarak yer buldu. Küresel bir oyuncu olmamızın avantajıyla toplam satışlarımızın yüzde 31'ini yurtdışı satışlardan elde ettik. Bu yıl da aynı seviyeyi korumayı hedefliyoruz.
Otomotivde bu süreçte ciddi bir kayıp oldu mu? Bu kaybı nasıl dengelediniz?
Güçlü bir marka karmasına sahip olan Borusan Otomotiv Grubu, 2020 yılında otomobil talebinde yaşanan artışı yüksek kârlılıkla birleştirerek çok başarılı bir performans gösterdi ve EBlTDAsını bir önceki yıla kıyasla yüzde 45 oranında artırdı.
Otomotiv grubunda gerek toptan gerek perakende satış adetlerinde 2019 rakamlarımızın üzerine çıktık. Pandemi etkisi, tüketici davranışlarını değiştirdiği için bunun yansımaları perakendede daha etkili şekilde hissedildi. Bu yıl hedef 23 bin adet satışa ulaşmak.
Grubun bu süreçte yatırım gündeminden söz eder misiniz? Yeni devreye girecek yatırımlar var mı?
Borusan Holding olarak 2021-2023 döneminde 5,9 milyar TL düzeyinde yatırım yapmayı hedefliyoruz. Yapacağımız yatırımlarda enerji önemli bir rol oynuyor. 2021 yılındaki büyüme beklentimize paralel olarak iş makinesi ve araç kiralama işlerimizde filo yatırımlarımızı sürdürmeyi düşünüyoruz.
Pandemiyle birlikte öne çıkan konulardan biri de dijitalleşme oldu. Borusan olarak pandemi öncesinde başlattığımız dijitalleşme çalışmaları pandemi ile birlikte daha da hız kazandı. 2021 yılında da şirketlerimizin her türlü online ihtiyacı karşılayabilmesi için IT altyapı yatırımlarına devam etmeyi planlıyoruz.
Bu nedenle 2021'de dijital yatırımlarımızın bütçesini önceki yıla oranla yüzde 40 artırdık. Bununla birlikte yurtdışında büyüme hedefimiz olan iş kollarımızda ABD gibi farklı pazarlardaki büyüme yatırımlarını da değerlendiriyoruz.
Grubun yurtdışındaki mevcut yatırımların yanı sıra başka bir ülkede yeni bir girişiminiz olacak mı?
Yurtdışı yatırımlarımızın performansı genel olarak beklentimize paralel ilerliyor. 2014 yılında Rusya'nın doğu bölgesinde bir Caterpillar distribütörlüğü satın almıştık. Burada işimizin çekirdeği Rusya'daki inşaat projeleri ve madencilik sektörü paralelinde ilerliyor.
Yine 2014 yılında Amerika'da petrol üretimi için petrol kuyularında kullanılan katma değerli boruları üretmek üzere bir yatırım yapmıştık. Bu işimizde de ilk yıllardan itibaren Amerika'da önemli bir pazar payı elde ettik ve dönem dönem tüm sektördeki en yüksek pazar payına sahip ilk beş oyuncunun arasında bulunuyoruz.
Bu işimiz petrol fiyatı ve kaya gazı üretimi doğrultusunda performans sergileyen bir iş. Dönemsel dalgalanmalara rağmen, ürün ve servis kalitesi sayesinde bu yatırımımızdan oldukça iyi bir geri dönüş alıyoruz.
Bunların dışında yeni girişiminiz oldu mu?
Bu yatırımların dışında 2018 yılında, lojistik işimizde hava taşımacılığı için Çin'de ufak ama operasyonel ve ticari yetkinliği yüksek bir şirket satın alması yapmıştık. Bu satın alma bize uluslararası işlerimize boyut katmak açısından önemli kapılar açtı ve bu vizyonda ilerlemeye devam ediyoruz. Tüm işlerimizde kurguladığımız strateji doğrultusunda yurtiçi ve yurtdışı yatırım fırsatlarını değerlendirmeye devam ediyoruz.
Yurtdışında hangi alanda yatırım yapacaksınız?
Amerika bizim için stratejik bir pazar. Orada ilave yatırımlar yapmayı planlıyoruz. Fakat bu süreçte Avrupa'da da bir üretim tesisi yatırım planlıyoruz. Muhtemelen Balkan ülkelerinde olacak. Bildiğiniz gibi İtalya'da Borusan Mannesmann şirketi olarak hassas boru üretiyoruz.
Yine otomotiv ve makine imalatçılarına yönelik bir hassas boru üretimi için yeni bir tesis yatırım hedefi var. Bu yıl yatırıma başlamayı planlıyoruz. Üretime de sanırım 2022'de başlarız. Şu an tesis için lokasyon bakıyoruz.
TOPLU TAŞIMAYA BİNME İSTEKSİZLİĞİ TALEBİ ARTIRDI
Pandemi döneminde ani ve keskin şekilde daralan ikinci el araç pazarı, kısıtlama önlemleri sonrası vaka sayılarındaki düşmeye bağlı olarak hızlı bir şekilde geri geldi. Pandemi sebebiyle toplu taşıma araçlarını kullanmada oluşan isteksizlik de araç alımına olan talebi artırdı.
Bu dönemde sıfır araç arzı, talebin gerisinde kaldı ve bir kısım talep ikinci el pazarına kaydı. İkinci el binek ve hafif araç satışları ise yüzde 4,6 oranında büyüme ile 7 milyon 963 bin 917 adet gerçekleşti. Dijital yatırımlar kapsamında 2020 faaliyet döneminde 1,1 milyon TL yatırım gerçekleştiren Borusan Araç İhale, toplam 23 bin 749 adet aracın operasyonu yürüttü.
ENERJİDE HEDEF BİN MEGAVAT
Yenilenebilir enerji alanında en büyük üreticilerden biri olan Borusan, önümüzdeki süreçte 725 megavat olan kapasitesini bin megavata çıkarmayı hedefliyor. Bu noktada yenilenebilir enerjide hibrit yatırımların önemli bir açılım olacağını aktaran Erkan Kafadar, buna yönelik başvuru sürecinin başladığını, kendilerinin de süreci yakından izlediklerini ifade ediyor.