Dünya genelinde görsel ve işitsel endüstrinin yüzde 25'ini oluşturan animasyon sektörü; TV, sinema, internet, ticari uygulamalar ve dijital platformlar ile sosyal medyanın vazgeçilmez aktörü. Precedence Research'in raporuna göre, küresel animasyon pazar büyüklüğünün 2021'de 372 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor.
01-14 Mayıs 2022 2022 tarihli sayıdan
2030 yılına kadar pazarın 587 milyar doları aşacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de yıllık yaklaşık 100 milyon dolarlık hacmi olduğu tahmin edilen çizgi film ve animasyon sektörü de cazibesini günden güne artırıyor.
Müzikal turneler, lisanslı ürünlerle beraber animasyon aslında konser, oyuncak, tekstil gibi birçok sektöre de dokunuyor. Türkiye'de bu anlamda kabuğunu kırmış ve uluslararası başarılara imza atan şirketler bulunuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Bu şirketler, yapımlarını dünyada milyonlarca kişiyle buluşturuyor. Biz de haberimizde bu şirketlerin yürüttüğü projeleri ve gelecek projeksiyonlarını araştırdık.
ULUSLARARASI ORTAK YAPIM
Fauna, okul öncesi dönemden 12 yaşa kadar hitap eden yapımlara ev sahipliği yapıyor. 2021'de tek içeriği olan Kukuli, Youtube Music'de yaklaşık 1 milyar dinlenme ile Türkiye'nin en çok dinlenen sanatçısı oldu. Kukuli, dijitalden markalaşmış ilk çizgi film olarak 80'nin üzerinde ülkede izleniyor.
Fauna CEO'su Emre Aksoy, Hint ve İspanyol ortak yapımı olan Briko ile Türkiye'nin ilk uluslararası çizgi film ortak yapımı olduklarına dikkat çekiyor.
Netflix, Amazon'un yanı sıra yerel kanal ve platformda yaklaşık 85 ülkede çizgi filmlerinin yayınlandığını belirten Aksoy, "Bu başarıyı MENA ve Balkanlar'a da taşıyacağız. 90 ülkeye çıkmak istiyoruz. Paper Poo ile NFT tabanlı bir proje yaparak ABD ve Uzakdoğu ülkelerinde lansman yapacağız" diye konuşuyor.
UÇUŞ EMNİYET FİLMİNİ HAZIRLADI
Lighthouse Visual Effects, reklam ve animasyon serisi alanlarında tasarım geliştirme, uygulama, üretim olmak üzere iki ve üç boyutlu animasyon, karakter tasarımı, görsel FX, dijital illüstrasyon gibi konularda hizmet veriyor. Şirket, İngiltere, ABD, Rusya, Almanya gibi birçok ülkede 2 bine yakın projeye imza attı.
2019 yılından bu yana THY'nin tüm uçaklarında uçuş öncesi emniyet kurallarını anlatan uçuş emniyet filmi projesi, ilk defa bir Türk şirketine emanet edildi ve yapımı Lighthouse VFX üstlendi. Dream Games, Gram Games, Riot gibi oyun şirketleri için de yüksek nitelikli tanıtım filmleri hazırladı.
2019 yılında Bein TV'ye bağlı çocuk kanalı Jeem Tv için gerçekleştirilen çizgi dizi serisi halen kanalın olduğu tüm ülkelerde gösteriliyor. Şirketin kurucusu ve kreatif direktörü Arman Şernaz, "Bu yıl QNB Bank Q karakterinin yer aldığı reklam serisini gerçekleştireceğiz. Q karakteri ülkemizin çok daha fazla tanıdığı bir karakter haline gelecek" diyor.
YOUTUBE'DA 80 MİLYON İZLENME
Ankara merkezli Animative, iki boyutlu dijital bir animasyon şirketi. Grafi2000 çatısı altında birçok projede yer alan Animative Kurucusu Onur Demirsoy, 2012 yılında kendi şirketini kurdu. Eğitim, eğlence, tanıtım animasyonları hazırlayan şirketin müşterileri arasında Unicef, Milli Eğitim Bakanlığı, Oracle, Pirelli, Arçelik, Kordsa kurumlar ve şirketler bulunuyor.
Kurum içi eğitimlerden, YouTube'da yayınlanan çocuk içeriklerine, TV reklamlarından, reklam animatiklerine geniş skalada işler üreten Animative'in YouTube'da yayınlanan çocuk şarkısı 'Ayşe Ayşe Neredesin', 80 milyon izlenmeye ulaştı.
Bir çizgi dizi üzerine çalışmaya başlayacaklarını söyleyen Demirsoy, animasyonun temellerinin anlatıldığı bir kitap projesini de hayata geçireceklerini belirtiyor.
YÜKSEK BEĞENİ SKORU
Animasyon Cumhuriyeti, iki ve üç boyutlu animasyon, karakter tasarımı ve animasyonu konularında hizmet veriyor. Kurumlar, reklam ajansları, prodüksiyon şirketleri ve reklamverenler için animasyon, fikirlerin ve içeriklerin hika-yeleştirilmiş şekilde anlatılmasını sağlıyor.
Animasyon Cumhuriyeti Kurucusu Özgür Atamer, "Animasyon Cumhuriyeti'nin pek çok 2D, 3D animasyonu Avrupa, Ortadoğu ve Avrupa'da yayınlanıyor. Önümüzdeki yıl odağımıza ABD'yi de katmayı hedefliyoruz. Teknolojik altyapımızı güçlendirmek ve endüstrinin gelişmesi için yeni yeteneklerle, okullarla iş birliği yapmak bu yılki planlarımız arasında yer alıyor" diyor.
AVRUPA'DA BÜYÜYECEK
Kozmonot.tv, eğitici animasyonlar, müzik klipleri, bilgilendirici hareketli grafik videoları ve marka tanıtım videoları yapıyor. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı ile yeni bir proje başlatan şirketin TED-Ed için hazırladığı haritacılık konusundaki yeni dersi de Youtube'da yayınlanacak.
Aynı zamanda yaptığı müzik klipleri Avrupa ve ABD'de izleniyor. Nike, Samsung, HBOmax gibi global markalara yaptığı tanıtım filmleri de ilgi görüyor. Kozmonot.tv Kurucuları Serin İnan ve Tolga Yıldız, "Önümüzdeki yıl Almanya başta olmak üzere, Avrupa'ya açılmayı hedefliyoruz.
Bu yıl yeni gelişen dijital platformlara içerikler ve görsel tasarımlar üretmeyi ön planda tutacağız. NFT ve metaverse platformlarında kalıcı içerikler yaratılabileceğini değerlendiriyoruz" diyorlar.
DÜNYAYA KRAL ŞAKİR'İ TANITIYOR
You Tube'da Türkiye'nin en çok takip edilen çizgi film markasıyız" diyen Grafi2000 Prodüksiyon Kurucusu Varol Yaşaroğlu, Kral Şakir'in beş milyonu aşan kitap satışının yanı sıra lisanslı ürünleri, sineması, yurtdışı satışları ile 360 derecede var olabilen bir marka olduğunu söylüyor.
'Korsanlar Diyarı' iki milyonu aşan gişesi ile 2019'da tüm zamanların en çok izlenen animasyon sinema filmi rekorunu kırdı. Yaşaroğlu, üçüncü filmlerinde beş milyon izleyiciyi aşmayı hedeflediklerini belirtiyor.
23 ülkede yayında olduklarını vurgulayan Yaşaroğlu, şöyle devam ediyor: "Bu yıl ABD ve Güney Amerika'da yoğun çalışıyoruz.
Üçüncü uzun metraj Kral Şakir filmimiz 26 ülkede izleyiciyle buluşacak. Yol haritasını NFT ve oyun kurguları ile birleştiren Kral Şakir, yeni medyaların gözde oyuncusu da olmaya aday. Yakında lanse edeceğimiz 'Varol Abi' markamız var."