Hem üretici hem de perakendeci olarak faaliyet gösteren Desa Deri, mağazacılık ve ihracatta yeni fırsatlar peşinde. Amerikalı markaların Türkiye'de üretime sıcak baktıklarını söyleyen Desa Deri Genel Müdürü Burak Çelet, bu konuda aktif görüşmeler yaptıklarını belirtiyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
21 Mart-3 Nisan 2021 tarihli sayıdan
Desa, 1972'de bir aile şirketi olarak kuruldu. Bugün üç üretim tesisi, 34 şehirde 125 mağazasıyla hem üretim hem de perakende sektöründe faaliyet gösteren sayılı şirketlerden biri.
Tüm perakendeciler gibi pandemi döneminde ciro kaybı yaşayan şirket, 2021'de hem mağazacılık hem de ihracatta yeni fırsatlar peşinde. Uygun noktalarda mağaza açmaya devam eden Desa Deri, üretim tarafında da yurtdışıyla görüşmeler yürütüyor.
Desa, pandemi nedeniyle 2020 yılında 2019'a göre yüzde 45 küçüldü. 2020'yi 233 milyon TL ciroyla kapattı. Bu süreçte masrafları iyi yöneterek nakit akışına odaklandıklarını belirten Desa Deri Genel Müdürü Burak Çelet, 2021'de verimliliği ön plana aldıklarını belirtiyor.
Desa, 2021'de satın alma ve harcamaları erteleyecek. İşletme sermayesi ihtiyacını dengelemek için stokları yönetmeyi planlayan şirket, tasarımlarını bile stoklardaki ürüne göre yapacak.
Çelet, 2021 yılı için beş farklı senaryo çalıştıklarını söylüyor. İyimser senaryoya göre temmuz ayında turizm sezonunun da hareketlenmesiyle piyasanın 2019 seviyesine dönmesi bekleniyor.
Desa, ihracatta kendi markasının yanı sıra lüks markalar için üretim yapıyor. Markalı ihracatta yüzde 8-9 büyüyebileceklerini belirten Çelet, "Lüks segment pandemiden çok olumsuz etkilendi. Buradaki büyüme tamamen pan-demiye bağlı" diyor.
Diğer taraftan yurtdışında yeni müşteri arayışları da sürüyor. Amerikalı markaların Türkiye'de üretime sıcak baktıklarına dikkat çeken Çelet, Amerikalı önemlimarkalara üretim için aktif görüşmeler yaptıklarını belirtiyor. Uzun yıllardır Samsonite markasını Türkiye'de temsil eden Desa, dünya deviyle Türkiye'de üretim planlıyor. Çelet, "Kesin alınmış bir karar yok. Şu anda fizibilite aşamasındayız" diye konuşuyor.
Şirket, 2021'de mağaza açmaya devam edecek. Desa'yla İsveç, Antalya Havalimanı, İstinyepark İzmir; Samsonite'la ise Özbekistan, Ürdün, İstinyepark İzmir ve İstanbul Galataport'ta mağazalarının açılması planlanıyor. Şirket, e-ticaret tarafında hızlı bir büyüme yakaladı.
2021 yılının ocak-şubat aylarının toplamında e-ticaret cirosu toplam perakende cirosunun yüzde 26'sına geldi. Bu rakam, 2019 yılında yüzde 6,5 seviyesindeydi. Desa, AR-GE'ye 2019'da 1,566 milyon TL, 2020'de 1,363 milyon TL harcadı.
HÜSEYİN EMRE TAVACI TERA YATIRIM ANALİSTİ
“Sermaye artırımı Desa’ya olumlu etki yaratır”
“2019 yılını 18,24 milyon TL net kâr ile kapatan Desa Deri’nin net kârı 2020’de ise yıllık bazda yüzde 91 oranında azalarak 1,64 milyon TL’ye geriledi. Bu ciddi düşüşte satış gelirindeki yüzde 45 oranındaki azalış ile finansman giderlerinin yüzde 39 oranında artmasının etkili olduğu görülüyor.
2021’de ise normalleşme sürecine paralel olarak hem satış hem de kâr rakamlarında iyileşme görülebilir. Öte yandan 9 Mart tarihinde yapılan genel kurulunda kayıtlı sermaye tavanını 150 milyon TL’den 200 milyon TL’ye artıran şirket, yıl içerisinde sermaye artırımına gidebilir. Bu durumda güçlenecek sermaye yapısı ve rasyoları ile borsa fiyat performansında da yukarı yönlü hareketler söz konusu olabilir.”
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
21 Mart-3 Nisan 2021 tarihli sayıdan
Desa, 1972'de bir aile şirketi olarak kuruldu. Bugün üç üretim tesisi, 34 şehirde 125 mağazasıyla hem üretim hem de perakende sektöründe faaliyet gösteren sayılı şirketlerden biri.
Tüm perakendeciler gibi pandemi döneminde ciro kaybı yaşayan şirket, 2021'de hem mağazacılık hem de ihracatta yeni fırsatlar peşinde. Uygun noktalarda mağaza açmaya devam eden Desa Deri, üretim tarafında da yurtdışıyla görüşmeler yürütüyor.
MARKALI ÜRETİM ARTACAK
Desa, pandemi nedeniyle 2020 yılında 2019'a göre yüzde 45 küçüldü. 2020'yi 233 milyon TL ciroyla kapattı. Bu süreçte masrafları iyi yöneterek nakit akışına odaklandıklarını belirten Desa Deri Genel Müdürü Burak Çelet, 2021'de verimliliği ön plana aldıklarını belirtiyor.
Desa, 2021'de satın alma ve harcamaları erteleyecek. İşletme sermayesi ihtiyacını dengelemek için stokları yönetmeyi planlayan şirket, tasarımlarını bile stoklardaki ürüne göre yapacak.
Çelet, 2021 yılı için beş farklı senaryo çalıştıklarını söylüyor. İyimser senaryoya göre temmuz ayında turizm sezonunun da hareketlenmesiyle piyasanın 2019 seviyesine dönmesi bekleniyor.
Desa, ihracatta kendi markasının yanı sıra lüks markalar için üretim yapıyor. Markalı ihracatta yüzde 8-9 büyüyebileceklerini belirten Çelet, "Lüks segment pandemiden çok olumsuz etkilendi. Buradaki büyüme tamamen pan-demiye bağlı" diyor.
Diğer taraftan yurtdışında yeni müşteri arayışları da sürüyor. Amerikalı markaların Türkiye'de üretime sıcak baktıklarına dikkat çeken Çelet, Amerikalı önemlimarkalara üretim için aktif görüşmeler yaptıklarını belirtiyor. Uzun yıllardır Samsonite markasını Türkiye'de temsil eden Desa, dünya deviyle Türkiye'de üretim planlıyor. Çelet, "Kesin alınmış bir karar yok. Şu anda fizibilite aşamasındayız" diye konuşuyor.
MAĞAZA AÇMAYA DEVAM
Şirket, 2021'de mağaza açmaya devam edecek. Desa'yla İsveç, Antalya Havalimanı, İstinyepark İzmir; Samsonite'la ise Özbekistan, Ürdün, İstinyepark İzmir ve İstanbul Galataport'ta mağazalarının açılması planlanıyor. Şirket, e-ticaret tarafında hızlı bir büyüme yakaladı.
2021 yılının ocak-şubat aylarının toplamında e-ticaret cirosu toplam perakende cirosunun yüzde 26'sına geldi. Bu rakam, 2019 yılında yüzde 6,5 seviyesindeydi. Desa, AR-GE'ye 2019'da 1,566 milyon TL, 2020'de 1,363 milyon TL harcadı.
HÜSEYİN EMRE TAVACI TERA YATIRIM ANALİSTİ
“Sermaye artırımı Desa’ya olumlu etki yaratır”
“2019 yılını 18,24 milyon TL net kâr ile kapatan Desa Deri’nin net kârı 2020’de ise yıllık bazda yüzde 91 oranında azalarak 1,64 milyon TL’ye geriledi. Bu ciddi düşüşte satış gelirindeki yüzde 45 oranındaki azalış ile finansman giderlerinin yüzde 39 oranında artmasının etkili olduğu görülüyor.
2021’de ise normalleşme sürecine paralel olarak hem satış hem de kâr rakamlarında iyileşme görülebilir. Öte yandan 9 Mart tarihinde yapılan genel kurulunda kayıtlı sermaye tavanını 150 milyon TL’den 200 milyon TL’ye artıran şirket, yıl içerisinde sermaye artırımına gidebilir. Bu durumda güçlenecek sermaye yapısı ve rasyoları ile borsa fiyat performansında da yukarı yönlü hareketler söz konusu olabilir.”