Amerika'da bir Türk girişimci olan Cengiz Oğuzhan tarafından kurulan ATA Freight, yapay zekayla çalışan lojistik çözümleriyle şirketleri dünyaya taşıyor. ABD'de şirket safın almaya hazırlanan ATA Freight, 2023 sonuna kadar 10 milyon dolarlık yatırım yapacak.
4-17 Eylül 2022 tarihli sayıdan
Yaklaşık 26 yıl önce Cengiz Oğuzhan tarafından New York'ta bir garaj girişimi olarak kurulan ATA Freight; bugün ABD, Türkiye, Hindistan, Çin, Rusya ve Meksika'da 30'dan fazla ofisiyle faaliyet gösteren bir lojistik servis sağlayıcısı haline geldi.
Yenilikçi taşımacılık yönetimi çözümleri konusunda uzmanlaşan şirket, yatırımlarına hız vermeye hazırlanıyor. ATA Freight, 2023 sonuna kadar Türkiye'nin yanı sıra Amerika ve Hindistan gibi pazarlarda 10 milyon dolarlık yatırım planlıyor. Şirket ayrıca, ABD'de depo yatırımı yapmayı ve şirket satın almaya hazırlanıyor.
ABD'DE DEPO AÇIYOR
Pandemiyle beraber kriz durumlarında tam zamanında (just in time) üretimin mümkün olmadığını fark ettiklerini söyleyen ATA Freight CEO'su Mert Göker, "Pandemide tedarik konusunda önemli sorunlarla karşılaşıldı. Talebin doğru belirlenemediği bir durum var dünyada" diyor.
Bunun ilk örneğinin otomobil çipleri olduğunu dile getiren Göker, "İkinci sorun salgın veya farklı nedenlerle iş gücünün değişmesi. Diğeri de içinde bulunulan dönemde asimetrik taleplerin oluşması" diye konuşuyor.
Müşterilerinin bu süreçten daha az etkilenmesi için yakın noktalarda depolar kurmaya karar verdiklerini anlatan Göker, "Bu doğrultuda ABD'de bir depo açılmasını öngörüyoruz. Ürünü satın alıp müşterilere teslim etmeyi düşünüyoruz' şeklinde konuşuyor.
SATIN ALMA PLANI VAR
Şirket organik büyüme planlarının yanı sıra satın alma fırsatlarını da inceliyor. 2023'te ABD'de firma satın almak üzere de hazırlık yaptıklarını belirten Göker, kara operasyonunu geliştirmeyi hedeflediklerini söylüyor. Şirket, Türkiye'de de iyi bir fırsat yakalarsa satın alma yapmayı planlıyor.
Diğer taraftan Türkiye'de e-ticaretin büyümesine kayıtsız kalmayan şirket, bu alana yönelik yatırım da öngörüyor. Soğuk hava zinciri için yatırım yapacak olan şirketin gündeminde bir de depo açma hedefi var.
Hindistan'a ise bir lojistik park kurulması için çalışmalara başladıklarını ifade eden Mert Göker, "Lojistik sektörünün dünyada büyüme ortalaması yüzde 5,5. En büyük 10 şirketin büyümesi yüzde 13,5. ATA Freight olarak ise yatırımların da verdiği ivmeyle yüzde 15-20 büyümeyi hedefliyoruz" diyor.
RİSKLERİ YAPAY ZEKA İLE HESAPLIYOR
ATA Freight, dijitalleşme konusunda önemli adımlar atıyor. İlk yapay zeka çalışmasını 2014’te yapan şirket, Hindistan ve ABD’de üç üniversiteyle çalıştı ve 1.5 milyon farklı veri topladı. Şirket geliştirdiği yapay zeka tabanlı yazılımlar sayesinde riskleri önceden hesaplayabiliyor.
Hava şartları, politik gelişmeler, korsan saldırıları, emtia fiyatları gibi 13 farklı parametreyi değerlendiren yapay zeka, geminin varış zamanından yolda karşılaşacağı risklere kadar pek çok konuda bilgi veriyor. Mert Göker, “Bir geminin ne zaman varacağını sadece kaptan bilir.
Onlardan aldığınız bilgi yüzde 55 oranında doğru. Ancak biz bunu yüzde 80’e çıkardık. O an nerede olduğunu bilmek değil, 10 gün sonra olacağı yeri tahmin etmek önemli” diyor.