Telekom pazarının güçlü oyuncularından Vodafone Türkiye, sadece bir operatör değil birçok hizmeti bir arada sunan dijital servisler şirketi haline geldi. Şirketin hedefi de 2025’te bu açıdan en hızlı büyüyen olmak.
26 Mayıs - 8 Haziran 2024 tarihli sayıdan
Bu kapsamda birçok yatırıma imza atan şirket, önümüzdeki süreçte de büyümesini devam ettirecek çalışmalar gerçekleştirecek.
Yeni teknolojilerin daha fazla kullanılması ve ülkenin kalkınması için 5G teknolojisinin bir an önce Türkiye’ye gelmesini bekleyen Vodafone Türkiye, bu alana yatırım yapmak için iştahlı. Vodafone Türkiye CEO’su Engin Aksoy ile şirketin gelecek planlarını ve sektördeki gelişmeleri konuştuk.
2023, Türkiye’de tüm sektörler açısından zor bir yıl oldu. Geçen yıl sizin için nasıl geçti?
Bizim amacımız Türkiye’nin en hızlı büyüyen dijital servisler şirketi olabilmek. Bu amaçla Vodafone Holding çatısı altında birçok faaliyet alanımız var. Tabii ki ana işimiz internet sağlayıcılığı. Ama bunun dışından müşterilerimizin uçtan uca dijital ihtiyaçlarını karşılamak için e-ticaret, e-para, finansman ve sigorta şirketimiz var. Bu alanlarda yatırımlarımızı devam ettiriyoruz. 2023 yılında Vodafone Yanımda uygulaması 16,9 milyon aşkın aktif kullanıcıya ulaştı. 178 milyon ziyaret edilme sayısına ulaştık. Vodafone Pay kullanıcısı sayımız 5,5 milyona ulaştı. Dijital asistanımız tekil kullanıcı sayısı aylık 9 milyon, sohbet sayısı ise 30 milyonu geçti. Bunun dışında Vodafone Flex mağaza ve online’da kişiye özel kampanyalarla sadece cep telefonu değil akıllı cihazlar sunuyoruz. O işimiz de büyüyor. Vodafone Vakfı çatısı altında da sosyal sorumluluk projelerimizi sürdürüyoruz.
2023’te hangi alanlara, ne kadar yatırım yaptınız?
31 Mart 2024 sonu itibarıyla son bir yılda 9,3 milyar TL yatırım yaptık. 2023-24 mali yılı servis gelirlerimizi geçen yıla göre organik olarak 48,5 milyar TL’ye çıkardık. 2023’te yatırım olarak Ankara’da güvenlik merkezi açtık. Kesintisiz iletişim hedefi doğrultusunda hem Ankara’ya bir yedekleme yaptık hem de olası İstanbul depremi gibi olaylarda iletişime devam edebilmek için bu merkezi açtık. Ayrıca bir de siber güvenlik merkezini Ankara’da açtık. Her türlü siber güvenlik hizmetini kurumlara sunuyoruz. 2024 yılının ilk çeyreğinde de bir yatırım duyurduk. Ortadoğulu Damac Grubu ile İzmir’de bir veri merkezi açtık. Burada 100 milyon doları aşkın yatırım olacak. Önümüzdeki birkaç ay içinde temelini atmayı düşünüyoruz. Hedefimiz 2024 sonu 2025 ilk aylarda faaliyete geçmesi.
2024’te yeni yatırım alanları neler olacak, şirket olarak stratejiniz nedir?
Ana konumuz internet altyapımızı güçlendirmek, ona yatırım yapmaya devam edeceğiz. En iyi müşteri deneyimini sağlamak için hem iyi internet altyapısı hem iyi müşteri hizmetleri hem de onlara sağladığımız ürün ve servisler sunmaya devam edeceğiz.
Vodafone Yanımda uygulaması süper app’e dönüştü. Yeni bir lansman yapıyoruz: Seyahat Yanımda uygulaması. Oradaki iş birliğimizi genişleterek dünyanın her yerinde uçtan uca seyahat ihtiyaçlarınızı gerçekleştirecek fırsatlar sunuyoruz. Bir yatırımımız da buraya olacak. Veri merkezi yatırımından bahsetmiştim. Bunun dışında internet altyapısını ve dijital servisleri güçlendirmek için başka yatırımlarımız da olacak.
Peki şu anda olmayan farklı bir alana da girmeyi planlıyor musunuz?
Yeni bir alan düşünmüyoruz ama mevcut alanlarda yatırımlarımız artırmayı düşünüyoruz. Son 17 yılda yaptığımız yatırımlarımızın reel değeri 157,6 milyar TL olmuş. Vodafone ekosistemi olarak 2022-2023 mali yılında Türkiye GSMH’sına 68 milyar TL’lik katkı sağladık. Hem yatırımda hem gelirlerde büyüdük. Bizim hedefimiz 2025 yılına kadar en hızlı büyüyen dijital servisler şirketi olmak.
Bunun için yol haritanız nedir?
Altyapıyı güçlendirmek, müşteri deneyimini iyileştirmek, her ürün ve servisimizi kişiselleştirerek kendilerine uygun teklifler sunmak.
Sektörün beklentisi uzun dönemdir 5G teknolojisinin gelmesi. Ancak 2024 yılı takviminde de 5G ihalesi görünmüyor. Bu konuda süreç hangi aşamada?
5G teknolojisi internette yoğun kapasite sağlıyor ve gecikmeleri azaltıyor. Örneğin bir cerrah 5G ile uzaktan ameliyat yapabiliyor. Bunun dışında tarım, üretim, lojistik, yayıncılık, eğlence gibi her alanda etkisi var. Dünyada 100’den fazla ülkede 5G’ye geçiş yapıldı. Kurumların büyüyebilmesi ülkenin gelişebilmesi için en yeni teknolojilerin gelmesi gerekiyor. AR, VR, yapay zeka gibi farklı teknolojilerin kullanımı için de 5G gerekli. Mevcut baz istasyonlarının 5G’ye uygun hale getirilmesi gerekiyor. Bunun için bir takvim açıklanması gerekiyor ki hazırlıklar yapılsın. Türkiye’ye 5G ile birlikte yatırım da gelecek. Sadece telekom alanında değil, birçok alanın da büyümesini sağlayacak. Bugün artık yabancı yatırımlar bir ülkeye yapılırken ülkenin teknolojik altyapısının durumuna da bakılıyor.
5G ihalesinin nasıl yapılacağı konusunda bir bilgi var mı? Sizin bu konuda öneriniz nedir?
Çok farklı uygulamalar var dünyada ama şu geldiğimiz aşamada doğru olan ülkelerin ihale yaparak gelir sağlayacağı bir yöntem değil. Buraya yapılacak yatırımla tüm Türkiye’nin kalkınmasına yardımcı olacak katkıyı sağlamasıyla bu değer ölçülmeli. Burada amaç şu olmalı: Teşvik edici olalım ki herkes 5G’ye yatırım yapsın ve herkes 5G teknolojisine ulaşabilsin. Bunun yöntemi de İskandinav ve Çin modelinde gördük. İhale bedeli yerine yatırımı zorluyor. İhale bedeli almıyor ama “5G’ye şu kadar yatırım yapın” diyor. Böylece ülkeye ihale bedelinden daha fazla katkı sağlamış oluyor. Biz en ideal yöntemin bu olacağını düşüyoruz. Ama şu an belirli bir yöntem ve takvim bulunmuyor. Biz yatırım yapabileceğimiz bir model olmasını istiyoruz. En azında bu yıl bir takvim belirlenmesini arzu ediyoruz. Daha fazla beklemek ülke için kayıp oluyor.
Sektörde yoğun bir rekabet var. Vodafone; pazarda nasıl öne çıkıyor, sizin stratejiniz nedir?
Bizim stratejimiz, müşteri deneyimini merkeze koyarak her kanaldan hizmetleri vererek sağlıklı ve sürdürülebilir bir büyüme gerçekleştirmek. Bu doğrultuda rakamlara baktığımızda iyi ilerlediğimizi söyleyebilirim. Mobil müşteri sayısı 2023-24 mali yıl sonu itibarıyla 25,3 milyona ulaşırken, M2M (makinelerarası iletişim) dahil toplam mobil abone sayısı 29,7 milyon oldu. Faturalı abone sayımız son bir yılda 1,4 milyon artışla 19,8 milyona çıkarken, toplam bazının yüzde 78,3’ünü faturalı aboneler oluşturdu. Sabit genişbantın da büyümesi devam etti ve 1,4 milyon müşteriye ulaştık.
“Mağazalarımız da dijitalleşti”
“Mağazalarımızı yeni bir konsepte geçiriyoruz. Bin adet mağazamız var, tüm illeri kapsıyoruz. Mağazalarımızı da dijitalleştirdik. Mağazaya girdiğinizde cep telefonu numaranızı söylediğinizde arkadaşlarımız tablete giriyor ve size özel teklifleri, ürünleri görebiliyorsunuz. Orada ürün yoksa AR teknolojisiyle size gösteriyoruz. İsterseniz evinize, isterseniz mağazaya ürünü getirebiliyoruz. Mağazaları artırmayı düşünmüyoruz ama mevcut mağazalarımızı tutmayı düşünüyoruz. Orada bir küçülme planlamıyoruz. Çünkü mağazacılık, hem ürün ve hizmetleri sunduğumuz hem de müşteriye hizmet verdiğimiz yerler.”
"Robotlarımız 150 kişilik iş yapıyor"
"Üreten yapay zeka önümüzdeki 5-6 yıla damgasını vuracak. Çünkü birçok işi daha verimli şekilde yapabiliyoruz. Robotik süreç otomasyonu çok yeni olmasa da şu an kullandığımız robotlar 150 kişilik iş yapıyor. Arkadaşlarımız da kendi yetkinliklerini göstereceği işlere odaklanıyor."