2017’yi 850 milyon TL ciroyla kapatmaya hazırlanan Penti’nin gelecek hedefleri büyük. Şirket, 2022’ye kadar perakende tarafında 2,6 milyar TL ve üretimde 400 milyon TL ciroya ulaşarak 3 milyar TL’lik bir şirket olmak istiyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
2018 sonuna kadar 600 mağazaya ulaşma hedefi de var. Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, stratejik ortaklık için Amerikalı bir grupla görüştüklerini söylüyor. Penti, son yıllarda büyüme stratejisiyle perakende sektörünün en çok dikkat çeken markalarından biri.
Temelleri 1950’li yıllarda kurulan Öğretmen Çorap ile atılan Penti’nin dönüm noktası 1999’da aldığı perakendeciliğe giriş kararı oldu. Çorap odaklı mağaza konseptiyle işe başlayan Penti, talep üzerine konseptini genişleterek iç giyim, plaj giyimi, ev giyim gibi yeni kategorilere girdi.
Bu arada Penti’nin büyüme trendi ABD’li yatırım fonu Carlyle’ın dikkatini çekti. 2012 yılında Carlyle ortaklığının ardından hem yurtiçinde hem de yurtdışında hızlı bir mağazalaşma sürecine giren şirketin bugün Türkiye’de 325, yurtdışında 138 mağazası var.
2018 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında toplam mağaza sayısını 700’e çıkarmayı hedefleyen şirket, 2 bin kişiye de yeni istihdam sağlayacak. Diğer taraftan stratejik ortaklık için Amerikalı bir grupla görüştüklerini söyleyen Sami Kariyo, “Dünyanın en büyüklüklerinden biri.
Bu hem Penti hem de Türkiye için büyük bir fırsat olur” diyor. Ayrıca 2019 yılında halka arz planları olduğunu söyleyen Sami Kariyo ile Penti’nin büyüme hedeflerini ve yeni yatırım planlarını konuştuk.
Penti için 2017 nasıl bir yıl oldu?
2017, kötü bir şekilde başladı. Böyle devam edecek diye korkumuz vardı ama tam tersi oldu. Bombalamaların olmaması, biraz daha istikrarlı ortam, perakendenin 2015-2016’da kaybettiği potansiyeli bir miktar ortaya çıkarttı. 2012’den bugüne kadar her yıl yüzde 29 büyüdük. Bunun önemli bir kısmı halihazırda var olan mağazalarımızdan geldi. 2017’ye bakınca büyümemiz yüzde 33 ve bunun yüzde 29’u birebir (like for like) büyümeden geliyor. Bu yıl 60 milyon kişi mağazalarımızı ziyaret edecek. Günde 190 bin kişi demek bu. Yılı 40 milyon adet ürün satışıyla bitireceğiz.
Mağaza sayısı olarak nasıl bir büyüme gösterdiniz?
Türkiye’de 325 mağazamız var. Yurtdışında ise 138 mağazamız bulunuyor. Bunların toplamı 463’ü buluyor. 2015’te 54 mağaza açtık. 2016’da 20 civarında açtık. Bu yılı Türkiye’de 37 yeni mağaza açılışıyla bitireceğiz. Yurtdışında Romanya’da 10 tanesini kendimiz 35’i de franchise mağaza açtık. Yurtdışı büyüme bizim açımızdan Türkiye’deki riskleri azaltmak anlamında önemli bir unsur. Türkiye’de enflasyon artışı, gelirin düşmesi bizi biraz daha yurtdışına sevk ediyor. Kur önemli risklerden biri. İnsanların kendilerini bu riske karşı korumalarının yegane yolu yurtdışı. Bizim diğer avantajımız da, Avrupa’daki en önemli çorap üreticilerinden biriyiz. Bu nedenle ihracatımız bizi dengeliyor.
2018 yılı hedefleriniz nelerdir?
2017’yi yaklaşık 850 milyon TL ciroyla bitireceğiz. 2018 hedefimiz 1,2 milyar TL ciroya ulaşmak. 2018 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında 600 mağazaya ulaşacağız. 2022 planımız ise perakende tarafında 2,6 milyar TL ve üretimde 400 milyon TL ciroya ulaşarak 3 milyar TL’lik bir şirket olmak.
Üretimde yeni yatırım planı var mı?
Bizim yatırımlarımız verimlilik artışı üzerine... İki yıl önce yalın üretime geçtik. Üretimde yüzde 8 verimlilik yarattık. Bu rakamı yüzde 4 daha artıracağız. Hiç makine yatırımı yapmadan yüzde 8 ve yüzde 4 üretim kapasitesini artırmış olduk. Ayrıca bu model sayesinde çalışanlarımız da kendini geliştirme imkanı buluyor. Diğer taraftan dijitalleşmeye yatırım yapıyoruz. Böylece müşterimizi daha yakından tanıma fırsatı buluyoruz. Mağazalaşma, dijitalleşme gibi tüm yatırım kalemlerini kattığımızda 2018 yılı yatırım bütçemiz 45 milyon TL.
ABD'li Carlyle Penti’ye yatırım yapalı beş yıl oldu. Çıkma planları var mı?
Normalde private equity firmalarının beş yıllık perspektifi var. Biz bu yıl yatırım ortamı nasıl diye araştırma yapmak istedik. Goldman Sachs ve Dome Grubu'na yetki verdik. Onlar da piyasa koşullarını araştırmaya başladılar. Durum nedir diye anlamaya çalışıyoruz. Henüz bir sürece karar vermedik. Türkiye’nin koşulları biraz ağır. Bir satış süreci olup olmayacağı belli değil. Carlyle’ın acelesi yok, illa ben beş yılda çıkacağım demiyor. Koşullar olgunlaşırsa belki satış gerçekleşebilir.
Ortaklık için görüştüğünüz yeni bir şirket var mı?
Türkiye yatırım açısından parlak durumda değil. 2012’deki gibi iştahla bakılan bir ortam yok. Ancak biz aynı zamanda üretici olduğumuz için avantajlıyız. Stratejik ortaklık için Amerikalı bir şirketle konuşuyoruz. Dünyanın en büyüklüklerinden biri. Avrupa’da çok markası olan üretici büyük bir firma bu. Türkiye’deki yatırım koşullarını araştırıyorlar. Bu hem Penti hem de Türkiye için büyük bir fırsat olur.
Halka arz planlıyor musunuz?
En büyük arzularımdan biri Penti’yi globale taşımak. Bu coğrafyada önemli bir marka, bunu genişletmek bizim hedefimiz. Bizim büyük hedeflerimiz var. Halka arz da planlarımız arasında. Bunun için şimdilik 2019 yılını hedef aldık.
Perakende sektörü için 2018 beklentiniz nedir?
2018 kolay olmayacak. Çünkü enflasyon yüzde 12’ye geldi ama tüketicilerin geliri bu oranda artmıyor. Bu nedenle en büyük mesele fiyatların ne kadar artacağı. Maliyetler yükseliyor. Tüketici enflasyonu yüzde 12, üretici enflasyonu yüzde 18. Üretici enflasyonu daha fazla. Markalar maliyetleri kadar zam yapamıyor. Bu durumda markalar kârdan yiyor. O yüzden 2018 zor bir yıl olacak. Ciddi bir maliyeti artışı var ama fiyatlara yansıtamıyorsun. İthal ürünler çok pahalandı. Çünkü yüzde 60-70 vergi var. Firmaların en büyük derdi tüketicisini kaybetmeden, maliyet sarmalında ezilmeden ayakta kalabilmek.
"4 KATEGORİDE PAZAR LİDERİYİZ"
Yeniürün gruplarına girecek misiniz?
Penti'nin yeni stratejisi tüketicinin her anında onunla birlikte olmak. Çorap, iç giy im, plaj ve ev giy i m i olmak üzere dört kategori var. Biz hepsinde pazar lideriyiz.
2016 Euromonitor sonuçlarına göre ince kadın çorabında yüzde 48, plaj giyiminde yüzde 21, iç giyimde yüzde 11, ev giyiminde yüzde 6 pazar payıyla lideriz. Bu yıl çocuk kategorisine yatırım yapacağız. Aktif bir rol alacağız ve mağazaların içinde 50 metrekarelik çocuk bölümleri oluşturacağız.
"YURTDIŞINDA BÜYÜMEYİ SÜRDÜRECEĞİZ"
"20l8'de üç ülkede kendi operasyonlarımızı başlatıyoruz. Macaristan'da altı, Hırvatistan'da 10 mağaza açacağız. Kıbrıs'ta kendi operasyonumuzu oluşturuyoruz.
İki mağaza açtık. 10 tane daha hedefimiz var. Toplamda da Türkiye'de 35 mağaza açacağız. Yurtdışında ise 15 kendimiz ve 40'a yakın franchise mağaza açarız. Kazakistan ve Özbekistan pazarına gireceğiz."
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
2018 sonuna kadar 600 mağazaya ulaşma hedefi de var. Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, stratejik ortaklık için Amerikalı bir grupla görüştüklerini söylüyor. Penti, son yıllarda büyüme stratejisiyle perakende sektörünün en çok dikkat çeken markalarından biri.
Temelleri 1950’li yıllarda kurulan Öğretmen Çorap ile atılan Penti’nin dönüm noktası 1999’da aldığı perakendeciliğe giriş kararı oldu. Çorap odaklı mağaza konseptiyle işe başlayan Penti, talep üzerine konseptini genişleterek iç giyim, plaj giyimi, ev giyim gibi yeni kategorilere girdi.
Bu arada Penti’nin büyüme trendi ABD’li yatırım fonu Carlyle’ın dikkatini çekti. 2012 yılında Carlyle ortaklığının ardından hem yurtiçinde hem de yurtdışında hızlı bir mağazalaşma sürecine giren şirketin bugün Türkiye’de 325, yurtdışında 138 mağazası var.
2018 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında toplam mağaza sayısını 700’e çıkarmayı hedefleyen şirket, 2 bin kişiye de yeni istihdam sağlayacak. Diğer taraftan stratejik ortaklık için Amerikalı bir grupla görüştüklerini söyleyen Sami Kariyo, “Dünyanın en büyüklüklerinden biri.
Bu hem Penti hem de Türkiye için büyük bir fırsat olur” diyor. Ayrıca 2019 yılında halka arz planları olduğunu söyleyen Sami Kariyo ile Penti’nin büyüme hedeflerini ve yeni yatırım planlarını konuştuk.
Penti için 2017 nasıl bir yıl oldu?
2017, kötü bir şekilde başladı. Böyle devam edecek diye korkumuz vardı ama tam tersi oldu. Bombalamaların olmaması, biraz daha istikrarlı ortam, perakendenin 2015-2016’da kaybettiği potansiyeli bir miktar ortaya çıkarttı. 2012’den bugüne kadar her yıl yüzde 29 büyüdük. Bunun önemli bir kısmı halihazırda var olan mağazalarımızdan geldi. 2017’ye bakınca büyümemiz yüzde 33 ve bunun yüzde 29’u birebir (like for like) büyümeden geliyor. Bu yıl 60 milyon kişi mağazalarımızı ziyaret edecek. Günde 190 bin kişi demek bu. Yılı 40 milyon adet ürün satışıyla bitireceğiz.
Mağaza sayısı olarak nasıl bir büyüme gösterdiniz?
Türkiye’de 325 mağazamız var. Yurtdışında ise 138 mağazamız bulunuyor. Bunların toplamı 463’ü buluyor. 2015’te 54 mağaza açtık. 2016’da 20 civarında açtık. Bu yılı Türkiye’de 37 yeni mağaza açılışıyla bitireceğiz. Yurtdışında Romanya’da 10 tanesini kendimiz 35’i de franchise mağaza açtık. Yurtdışı büyüme bizim açımızdan Türkiye’deki riskleri azaltmak anlamında önemli bir unsur. Türkiye’de enflasyon artışı, gelirin düşmesi bizi biraz daha yurtdışına sevk ediyor. Kur önemli risklerden biri. İnsanların kendilerini bu riske karşı korumalarının yegane yolu yurtdışı. Bizim diğer avantajımız da, Avrupa’daki en önemli çorap üreticilerinden biriyiz. Bu nedenle ihracatımız bizi dengeliyor.
2018 yılı hedefleriniz nelerdir?
2017’yi yaklaşık 850 milyon TL ciroyla bitireceğiz. 2018 hedefimiz 1,2 milyar TL ciroya ulaşmak. 2018 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında 600 mağazaya ulaşacağız. 2022 planımız ise perakende tarafında 2,6 milyar TL ve üretimde 400 milyon TL ciroya ulaşarak 3 milyar TL’lik bir şirket olmak.
Üretimde yeni yatırım planı var mı?
Bizim yatırımlarımız verimlilik artışı üzerine... İki yıl önce yalın üretime geçtik. Üretimde yüzde 8 verimlilik yarattık. Bu rakamı yüzde 4 daha artıracağız. Hiç makine yatırımı yapmadan yüzde 8 ve yüzde 4 üretim kapasitesini artırmış olduk. Ayrıca bu model sayesinde çalışanlarımız da kendini geliştirme imkanı buluyor. Diğer taraftan dijitalleşmeye yatırım yapıyoruz. Böylece müşterimizi daha yakından tanıma fırsatı buluyoruz. Mağazalaşma, dijitalleşme gibi tüm yatırım kalemlerini kattığımızda 2018 yılı yatırım bütçemiz 45 milyon TL.
ABD'li Carlyle Penti’ye yatırım yapalı beş yıl oldu. Çıkma planları var mı?
Normalde private equity firmalarının beş yıllık perspektifi var. Biz bu yıl yatırım ortamı nasıl diye araştırma yapmak istedik. Goldman Sachs ve Dome Grubu'na yetki verdik. Onlar da piyasa koşullarını araştırmaya başladılar. Durum nedir diye anlamaya çalışıyoruz. Henüz bir sürece karar vermedik. Türkiye’nin koşulları biraz ağır. Bir satış süreci olup olmayacağı belli değil. Carlyle’ın acelesi yok, illa ben beş yılda çıkacağım demiyor. Koşullar olgunlaşırsa belki satış gerçekleşebilir.
Ortaklık için görüştüğünüz yeni bir şirket var mı?
Türkiye yatırım açısından parlak durumda değil. 2012’deki gibi iştahla bakılan bir ortam yok. Ancak biz aynı zamanda üretici olduğumuz için avantajlıyız. Stratejik ortaklık için Amerikalı bir şirketle konuşuyoruz. Dünyanın en büyüklüklerinden biri. Avrupa’da çok markası olan üretici büyük bir firma bu. Türkiye’deki yatırım koşullarını araştırıyorlar. Bu hem Penti hem de Türkiye için büyük bir fırsat olur.
Halka arz planlıyor musunuz?
En büyük arzularımdan biri Penti’yi globale taşımak. Bu coğrafyada önemli bir marka, bunu genişletmek bizim hedefimiz. Bizim büyük hedeflerimiz var. Halka arz da planlarımız arasında. Bunun için şimdilik 2019 yılını hedef aldık.
Perakende sektörü için 2018 beklentiniz nedir?
2018 kolay olmayacak. Çünkü enflasyon yüzde 12’ye geldi ama tüketicilerin geliri bu oranda artmıyor. Bu nedenle en büyük mesele fiyatların ne kadar artacağı. Maliyetler yükseliyor. Tüketici enflasyonu yüzde 12, üretici enflasyonu yüzde 18. Üretici enflasyonu daha fazla. Markalar maliyetleri kadar zam yapamıyor. Bu durumda markalar kârdan yiyor. O yüzden 2018 zor bir yıl olacak. Ciddi bir maliyeti artışı var ama fiyatlara yansıtamıyorsun. İthal ürünler çok pahalandı. Çünkü yüzde 60-70 vergi var. Firmaların en büyük derdi tüketicisini kaybetmeden, maliyet sarmalında ezilmeden ayakta kalabilmek.
"4 KATEGORİDE PAZAR LİDERİYİZ"
Yeniürün gruplarına girecek misiniz?
Penti'nin yeni stratejisi tüketicinin her anında onunla birlikte olmak. Çorap, iç giy im, plaj ve ev giy i m i olmak üzere dört kategori var. Biz hepsinde pazar lideriyiz.
2016 Euromonitor sonuçlarına göre ince kadın çorabında yüzde 48, plaj giyiminde yüzde 21, iç giyimde yüzde 11, ev giyiminde yüzde 6 pazar payıyla lideriz. Bu yıl çocuk kategorisine yatırım yapacağız. Aktif bir rol alacağız ve mağazaların içinde 50 metrekarelik çocuk bölümleri oluşturacağız.
"YURTDIŞINDA BÜYÜMEYİ SÜRDÜRECEĞİZ"
"20l8'de üç ülkede kendi operasyonlarımızı başlatıyoruz. Macaristan'da altı, Hırvatistan'da 10 mağaza açacağız. Kıbrıs'ta kendi operasyonumuzu oluşturuyoruz.
İki mağaza açtık. 10 tane daha hedefimiz var. Toplamda da Türkiye'de 35 mağaza açacağız. Yurtdışında ise 15 kendimiz ve 40'a yakın franchise mağaza açarız. Kazakistan ve Özbekistan pazarına gireceğiz."