Kibar Holding, otomotiv yan sanayiinde Avrupa'da bir şirket satın alacak. Holding, bunun için 100 milyon dolarlık bütçe ayırdı. Kibar Holding CEO'su Haluk Kayabaşı, bu satın almayı, Avrupa'daki otomotiv üreticilerine yakın olmak için yapacaklarını söylüyor.
SİBEL ATİK
[email protected]
Otomotiv yan sanayiinde Assan Hanil şirketiyle faaliyet gösteren ve bu alanda Avrupa'da şirket satın alarak büyümeyi hedefleyen Kibar Holding, bir süredir üzerinde çalıştığı bu alımı 2020'de sonuçlandırmayı planlıyor.
Alüminyum, otomotiv, gıda, ambalaj ve yapı malzemeleri alanlarında 20'nin üzerinde şirketle faaliyet gösteren ve 2019 yılını 7 milyar dolar ciroyla kapatan Kibar Holding, büyük ihtimalle Almanya'da olması beklenen bu satın alma için 100 milyon dolarlık bir bütçeyle hareket ediyor.
40 yıldır holdingte çalışan Kibar Holding CEO'su Haluk Kayabaşı, yeni yatırımlar ve yeni işlerle önümüzdeki beş yılda 10 milyar dolarlık ciroya ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Kayabaşı, grubun büyüme planlarını Ekonomist'e anlattı.
Türkiye ve şirketiniz açısından bu yıla dair büyüme beklentiniz nedir? 2019 yılını nasıl kapattınız?
Birçok sektörde üretim yapan bir grup olarak 2019'u 7 milyar dolarlık ciro ile kapattık. Türkiye ekonomisi açısından 2019 yılı 2018'e göre daha rahat bir yıldı. Biz finansal ve operasyonel risklerimizi iyi yöneterek 2019'u iyi geçirdik. 2019'a temkinli bütçelerle girdik ve yılı bütçelediği-miz şekilde yüzde 3 büyümeyle kapattık.
2019'da ihracata yönelerek hem geleneksel pazarlardaki payımızı artırdık hem de içinde bulunmadığımız Doğu Avrupa, ABD, Afrika gibi pazarlarda satış yaptık. 2020'de de yine yüzde 3 civarı büyüme hedefi koyuyoruz. Türkiye'nin büyümesi konusunda da iyimseriz ve 2020'ye daha olumlu bakıyoruz.
Bu iyimserliğinizi nasıl açıklamak gerekir?
2020'ye daha hevesli giriyoruz. Türkiye için yüzde 4,5 büyüme öngörüyoruz. Şirketimiz içinse yüzde 3'e yakın hedefimiz var ama yüzde 5 de büyüyebiliriz.
Artık dipten çıkış başladı. 20'nin üzerinde şirketimiz var ve onların satış ekiplerine gelen taleplere bakınca yüzde 20 civarında bir artış görüyoruz. Dolayısıyla bunun 2020 yılına da iyi yansıyacağını düşünüyorum.
Peki, yatırımlar yine gündeme alınacak mı? 2020 için yatırım planınız nedir?
Bizim yıllık kapasite artışı ve yenileme yatırımlarımız için 200 milyon dolarlık bütçemiz var. Bu dönemde sıfırdan bir yatırım gündemimiz ise yok. Fakat bir süredir üzerinde çalıştığımız satın alma girişimimizi bu yıl tamamlamak istiyoruz.
Bu yıl Avrupa'da otomotiv yan sanayi alanında faaliyet gösteren Assan Hanil şirketi olarak bir satın alma yapmayı planlıyoruz. Bir kısa liste hazırladık ve şirketleri inceleme aşamasındayız. Muhtelif markalara koltuk dahil çok sayıda parça üretiyoruz. Bu üretim gücümüzü Avrupa'ya da taşımak istiyoruz.
Satın almanın çıkış noktası nedir?
Assan Hanil olarak yan sanayide en büyük şirketlerden biriyiz. Mercedes, Ford ve Hyundai'nin iç döşemelerini yapıyoruz. Avrupa'dan da talep gelmeye başladı. Fakat buradaki üretim hacimli ve orada olmanız gerekiyor.
Hyundai'ye yaptığımız işin Güney Kore'deki kaliteden daha iyi olduğuna yönelik teşekkür ve takdir belgesi bile aldık. Teknoloji ve otomasyona ciddi yatırımlar yaptık ve insan kalitemiz çok iyi. İyi yetişmiş insan gücümüzle üretimimizi Avrupa'ya taşıyacağız. Fakat iş alabilmemiz için Avrupa'daki üreticilerin yanında olmamız lazım.
Satın alma bütçeniz nedir? Bu satın almayı hangi ülkede planlıyorsunuz?
Küçük bir tesisi alıp geliştirmek istiyoruz. Bu nedenle 100 milyon dolarlık bir bütçemiz var. Üzerinde çalıştığımız ülkeler Almanya, Polonya, Slovakya ve Çek Cumhuriyeti. Fakat büyük ihtimalle Almanya olacak diyebilirim.
Yurtdışı gelirlere odaklanılan bu süreçte sizin ihracat stratejiniz ne oldu?
2019'da 2,5 milyar dolar seviyesinde ihracat yaptık. 2020'de yine bu seviyelerde olur. Bu grubun gelirlerinin yüzde 40'ına denk geliyor ve bu oranı önümüzdeki birkaç yıl içinde yüzde 50'ye taşımak istiyoruz. Biz yıllardır Batı Avrupa ülkelerine ihracat yapıyoruz. Fakat artık yeni pazar geliştirme çalışmalarımız var. Afrika, Asya ve Uzakdoğu ülkelerine bakıyoruz.
Oralarda gıda, ambalaj ve paslanmaz çelik alanlarında yer alacağız. Mesela alüminyum, gıda ambalaj alanlarında Japonya pazarına ciddi bir mesai harcıyoruz. Çin'de ise soslarla yerimizi aldık ve büyük bir taleple karşılaştık. Amerika pazarına alüminyum ile girdik. Assan Alüminyum ABD'deki şirketiyle üç yıldır büyük bir pazar payı elde etti.
ABD'de bir yatırım yapıp pazarı orada besleme kararı aldık. ABD, sos konusunda da hedef pazarlardan biri. Biz ülkemizde tesis kurup ihracata odaklanmak istiyoruz. Burada ürettiğini dünyanın her yerine sata-biliyorsan yurtdışında üretim yatırımına gerek yok.
Otomotiv sektörüne dair beklentiniz nedir? 2020'de pazar büyüklüğü ne olur?
2020 yılı 600 bin seviyelerinde kapanır. Hyundai fabrikamızda 2017'de 240 bin araç üretmiştik. 2019 yılında 180 bin, bu yıl ise 160 bin adet araç üretmeyi planladık. Nedeni de Batı Avrupa'daki gerileme ve durgunluk. Türkiye ile ilgisi yok. Türkiye'de 2019'un ilk yarısında ikinci el çok iyiydi. Ama şimdi tüketici sıfır araba bulamıyor. Çünkü otomotivde uzun vadeli bir bütçe yaparsınız ve planladığınızın üzerinde daha fazla araç üretemezsiniz. Otomotiv böyle bir iş. 2019 son çeyrekte talepte bir artış oldu. Tüketici faizlerinin yüzde 1'lerin altına inmesi etkili oldu. İç piyasada oluşan kaygı son çeyrekte azaldı. Bu nedenle 2020'de daha iyimser bir hava olacak. Üzerinde çalıştığımız ülkeler Almanya, Polonya, Slovakya ve Çek Cumhuriyeti. Fakat büyük ihtimalle Almanya olacak diyebilirim.
“BEŞ YIL SONRA 10 MİLYAR DOLAR CİRO HEDEFLİYORUZ”
“Kibar Holding olarak önümüzdeki beş yılın sonunda 10 milyar dolarlık gelir elde eden ve bunun yüzde 60'ını ihracattan sağlayan bir grup olmayı planlıyoruz.
Bu dönemde yeni işlere girmeyi, üretim teknolojilerini geliştirmeyi, otomasyona çok ciddi yatırım yapmayı, kapasite yatırımlarının yanı sıra iki yeni yatırımı devreye almayı planlıyoruz.
Bunlardan biri geri dönüşümle ilgili olacak. Sıfır atık konusunda girişimlerimiz var. Türkiye'de bir sürü geri dönüşüm tesisi var fakat bu tesislerde geri dönüşüm yapılırken de bir atık çıkıyor.
Biz ise Amerikalı ortağımızla sıfır atık çıkaran ve her türlü atığı tamamen ticari ürüne dönüştüren bir tesis için yatırım planlıyoruz. Bunun için mühendislik şirketleriyle görüşüyoruz.”