DOLAR
34,87
0,09%
DOLAR
EURO
36,66
-0,14%
EURO
GRAM ALTIN
3022,19
0,22%
GRAM ALTIN
BIST 100
10057,47
-0,41%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Kayıp denizaltı Titan'ın enkazı bulundu: 5 yolcu yaşamını yitirmiş

Titanik enkazını görmek üzere 5 kişiyle yola çıkan ve Atlas Okyanusu'nda kaybolan "Titan" adlı denizaltıya ait enkaz alanı bulundu. Enkaz bölgesinde ilk etapta denizaltıya ait 5 ayrı büyük parça tespit edildi. Titan denizaltısının "katastrofik" şekilde patlayarak parçalara ayrıldığı açıklandı. Basınç nedeniyle bir iç patlama yaşanan Titan'da bulunan 5 kişi yaşamını yitirdi.

22 Haziran 2023 | 17:43
Son Güncellenme: 23 Haziran 2023 | 00:38
Kayıp denizaltı Titan'ın enkazı bulundu: 5 yolcu yaşamını yitirmiş

Titanik'in Atlas Okyanusu’ndaki enkazına turistik amaçla sefer yaparken kaybolan denizaltıyı arama alanında bir "enkaz" bulundu. Kısa süre sonra enkazın Titan'a ait olduğu tespit edildi. Bölgede Titan'a ait 5 büyük parça tespit edildi. Arama kurtarma ekipleri, yolcuların Titan'da yaşanan 'yıkıcı bir iç patlama' sonrası öldüğüne inanıyor. Titan'ın hızla içe doğru çökerek, ezilerek parçalanmış olması muhtemel. Son bilgiler şöyle: 

-Sahil Güvenlik yetkilisi Tuğamiral John Mauger, Boston'da yaptığı basın açıklamasında, "Enkaz, su aracının katastrofik bir şekilde patlamasıyla tutarlı. Bu yüzden çalışmaya ve aşağıdaki bölgeyi aramaya devam edeceğiz." dedi.

-Arama çalışmaları sırasında Titan denizaltısının 5 farklı büyük parçası bulundu. Olay yerinde büyük bir enkaz alanı olduğu duyuruldu. Denizaltı uzmanı Paul Hankin de enkazın 5 parçaya ayrıldığını, bunun "olayın ne kadar feci olduğunun ilk göstergesi" olduğunu ifade etti.


-Turistik denizaltının enkazı, yaklaşık 100 yıl önce batan Titanik'in pruvasına 488 metre uzaklıkta ve yüzeyden 4 kilometre derinlikte bulundu.

-Tuğamiral John Mauger, arama kurtarma çalışmaları sırasında yıkıcı bir patlama sesi almadıklarını belirtti. Bu açıklamaya göre Titan'da arama çalışmalarından önce bir patlama yaşanmış olması muhtemel. Bazı kaynaklara göre olay Titan denizaltısının dalışa geçmesinden 1 saat 45 dakika sonra, ana gemiyle iletişiminin koptuğu anda gerçekleşmiş olabilir.

-Deniz gözlem aracı Titan'ın bağlı olduğu OceanGate'ten yapılan açıklamada, "CEO'muz Stockton Rush, Shahzada Dawood ve oğlu Suleman Dawood, Hamish Harding ve Paul-Henri Nargeolet'in ne yazık ki kaybedildiğine inanıyoruz" denildi. Açıklamada bu yolcuların farklı bir macera ruhunu ve dünya okyanuslarını keşfetme, koruma konusunda derin bir tutkuyu paylaşan gerçek kaşifler" olduğu belirtildi.



TİTANİK ENKAZINDA DEĞİL, DÜZ BİR DİPTE

-Titan, kayıp olduğu sürece Titanik'in enkazına mı takıldı şüphesi doğmuştu. Anck bir uzmana göre enkaz alanının boyutu patlama ile tutarlı. Uzman, Titan'ın enkaz konumunun Titanik enkazından yaklaşık 480 metre uzakta olduğunu; bu bölgenin Titanik enkazının bulunmadığı bir alan olduğunu ve bildiği kadarıyla düz bir dip olduğunu belirtti.

PATLAMANIN NE ZAMAN OLDUĞUNU SÖYLEMEK İÇİN HENÜZ ERKEN-

-ABD Sahil Güvenlik'ten Tuğamiral John Mauger, yıkıcı patlamanın zamanlamasını söylemek için henüz çok erken olduğunu belirtti ve "Son 72 saat ve sonrasında bu aramayı sürdürürken, suda neredeyse sürekli olarak sonar şamandıralarımız olduğunu ve bu sonar şamandıraları denizdeyken herhangi bir felaket olayı tespit etmediğimizi biliyoruz" dedi.

5 KİŞİNİN CESEDİ BULUNAMAYABİLİR

-Tuğamiral Mauger,  Sahil Güvenlik'in kurbanların cesetlerini bulup bulamayacağını teyit edemediğini söyledi,  "Bu inanılmaz derecede affetmez bir ortam," dedi

-Çarşamba gününden beri tespit edilen sesler ile Titan denizaltısı arasında herhangi bir bağlantı bulunmadığı belirtildi.

TİTAN'DA ANİ BİR İÇ PATLAMADAN ŞÜPHELENMİŞTİ

Titan'ın bağlı olduğu şirket OceanGate'in kurucularından Guillermo Söhnlein, BBC’ye denizaltında "ani bir iç patlama" olmuş olabileceğini söylemişti. Titanik enkazının yanında yeni bir enkaz alanı bulunduğu haberi geldiğinde, Guillermo Söhnlein ile röportaj yapılıyordu. Söhnlein şunları söyledi: "Kayıp iletişim protokolümüzün, pilotun denizaltının yüzeye çıkarması olduğunu biliyorum. Başından beri Stockton'ın muhtemelen böyle yapacağını düşündüm. Ama böyle olmadı. Operasyonları izlerken tüm bu olay boyunca en büyük korkum, bulunmalarının çok zor olması."

Bir felaket olma ihtimali yüksek

Söhnlein, "Bildiğim şey, denizaltı ne olursa olsun, derinde çalışırken büyük bir basınç altında kalır. Baskı o kadar büyüktür ki, bir arıza olursa ani bir iç patlama meydana gelebilir. Dört gün önce bu felaket de gerçekleşmiş olabilir.”

OceanGate'ten 10 yıl önce ayrılan Söhnlein, bu durumda bundan bahsetmenin gereksiz olduunu söylüyor ve ekliyor: “Bence geriye dönüp olanlardan ders almamız, neler olduğunu öğrenmemiz, o dersleri alıp ileriye taşımamız gerekiyor.”

BBC Bilim muhaberi Jonathan Amos de "Bu hafta uzmanlarla konuşan birçok kişi, Titan'ın bir gövde arızası nedeniyle feci bir patlamaya maruz kalmış olabileceğinden endişe ediyor. Böyle bir senaryo enkazı açıklayabilir" demişti. 

 

1 TİTAN'DA KİMLER VARDI

TİTAN'DA KİMLER VARDI Bilet fiyatının 250 bin dolar olduğu kayıp denizaltıda, havacılık sektöründe hizmet veren Action Aviation'ın sahibi İngiliz milyarder Hamish Harding, Pakistanlı iş insanı Şahzada Davud ve oğlu Süleyman Davud, denizaltının sahibi OceanGate şirketinin kurucusu ve Üst Yöneticisi (CEO) Stockton Rush ve Fransız denizaltı pilotu Paul Henry Nargeolet'nin olduğu biliniyordu.

2 1 SAAT 45 DAKİKA SONRA BAĞLANTI KOPTU

1 SAAT 45 DAKİKA SONRA BAĞLANTI KOPTU Yaklaşık 96 saatlik oksijen kaynağıyla yola çıkan ve yolculuk süresinin iki buçuk saat öngörüldüğü Titan'ın, "Polar Prince" adlı gemiyle iletişimi, dalıştan 1 saat 45 dakika sonra kesilmişti. GPS'nin çalışmadığı su altında, denizaltı yüzeydeki gemiden gelen mesajlarla yönlendiriliyordu.

3 VİDEO OYUN KONTROLÖRÜYLE YÖNETİLİYOR

VİDEO OYUN KONTROLÖRÜYLE YÖNETİLİYOR Uzunluğu 6,4 metre civarında denizaltı, alan darlığı ve sınırlı gıda stokunun yanında yetersiz teknolojik ekipman nedeniyle uzmanlarca "ilkel" olarak tanımlanıyor ve uzun süre su altında kalmak için uygun olmadığı ifade ediliyor. Denizaltının, diğer bazı deniz araçlarında da kullanılan video oyunu kontrolörüyle yönetildiği bildirildi.

4 Titan yolcularının dışarıdan yardım olmadan denizaltıdan çıkmaları mümkün değil

Titan yolcularının dışarıdan yardım olmadan denizaltıdan çıkmaları mümkün değil Yolcuların, denizaltının kendi kendine yüzeye çıkması durumunda bile dışarıdan 17 cıvatayla kapatıldığı için yardım gelene kadar çıkmalarının mümkün olmadığı aktarıldı. ABD Sahil Güvenliğinden yapılan açıklamada, Kanada askeri arama uçağının, suyun altından denizaltıya ait olabileceğini düşündükleri birtakım sesler tespit ettiği; söz konusu seslerin 30 dakika aralıklarla duyulduğu ifade edilmişti. Ancak bu seslerin, denizaltıya ait olup olmadığı kesinleşmemişti.

5 Discovery Channel sunucusu, denizaltının "problemleri" olduğunu belirtti

Discovery Channel sunucusu, denizaltının "problemleri" olduğunu belirtti Discovery Channel'ın "Expedition Unknown" programının sunucusu Josh Gates, 2021'de çekim ekibiyle Titan'da test dalışı yapmıştı. CNN'e dün yaptığı açıklamada, dalışın "zorlu" olduğunu belirten Gates, dalış esnasında denizaltının birçok problemi olduğunu anladıklarını ve Titan'da bölüm çekmemeye karar verdiklerini söyledi.

6 OceanGate şirketi, olası tehlikeler hakkında daha önce uyarılmış

OceanGate şirketi, olası tehlikeler hakkında daha önce uyarılmış Şirketin eski denizcilik operasyonları direktörü David Lochridge'in, geliştirilmekte olan denizaltının daha fazla test edilmesi gerektiğini belirttiği ve denizaltı "aşırı derinliğe" ulaştığında yolcuların tehlikeye girebileceğini belirten bir rapor yazdığı ortaya çıkmıştı. OceanGate, Lochridge'i gizlilik anlaşmasını ihlal etmekle suçlayarak 2018’de işten çıkarmıştı. OceanGate, 2018’de Deniz Teknolojisi Topluluğundan başka bir uyarı daha almıştı. Uyarıda, şirketin, yolcuları korumak için dalıştan önce denizaltı prototipini uzman bir üçüncü tarafça denetlenen testlere tabi tutmasının kritik önem taşıdığı ifade edilmişti.

7 Titanik, Atlantik'in sularına gömülmüştü

Titanik, Atlantik'in sularına gömülmüştü Lüks yolcu gemisi Titanik, 10 Nisan 1912'de 2 bin 224 yolcu ve mürettebatla New York'a gitmek üzere İngiltere'nin Southampton kentinden yola çıkmıştı. Gemi, 15 Nisan 1912'de bir buz dağına çarptıktan sonra Kuzey Atlantik'in sularına gömülmüştü. Kazada 1500'den fazla kişi yaşamını yitirmişti. Birkaç saat sonra kaza yerine ulaşan Carpathia gemisi, 710 kişiyi kurtarmıştı.
0

  • ALTIN GRAM - TL 3022,19 0,22%
  • ALTIN ONS 2695,59 0,14%
  • BIST 100 10057,47 -0,41%
  • DOLAR/JAPON YENI 152,697 0,5%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,41824 0,06562%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 105,01 2,4215%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,8702 0,0857%
  • EURO/DOLAR 1,0503 -0,2261%
  • EURO/TURK LIRASI 36,6627 -0,1414%
  • STERLIN/DOLAR 1,27343 -0,30337%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL