FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr
SAP, Intel, indeks, Logo Elektronik, HTC gibi pek çok şirketi etkileyen bu değişim rüzgarının önümüzdeki dönemde de esmeye devam etmesi bekleniyor. Şirketlerin tepe yönetimlerinde 2015 yılından beri yaşanan değişim, teknoloji ve e-ticaret şirketlerine de sirayet etmiş durumda. Bu yılın ilk dokuz ayında 20 bilişim teknolojileri (BT) şirketinin tepe yöneticilerini değiştirdiğini gördük.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Uzmanlara göre, bu kararlar sonrasında organizasyonda bir yapılanmaya gidilip daha farklı bir yöneticinin atanması söz konusu oldu.
Giden yöneticilerin yerinin transferlerden ziyade atamalarla doldurulduğuna dikkat çeken ‘head hunter’lar, sektördeki bu değişim rüzgarının sürmesini beklediklerini de dile getiriyorlar.
KÜÇÜLME ETKİLEDİ
Aslında sektörleri aynı olsa da her şirkette yönetici değişiminin nedeni aynı değil. Ancak üst düzey
yönetici seçme ve yerleştirme hizmeti veren şirketlerin yöneticileri, teknoloji şirketlerinde son iki yıldır yaşanan küçülmenin bu değişimin en belli başlı nedeni olduğu görüşünde.
MY Executive Kurucu Ortağı Müge Yalçın, CEO veya genel müdür değişiminde sıklıkla karşılaştıkları nedenlerden birinin şirketlerin stratejilerinin zaman içinde değişmesi olduğunu ifade ediyor. Bunun nedeni genel konjonktür olabileceği gibi grubun faaliyet alanında planladığı değişiklikler, yeni faaliyet alanlarına girme kararı ya da büyüme/ küçülme ve yeni ortaklıklar olabiliyor.
Yeni stratejilerin CEO değişimini gündeme getirebildiğini dile getiren Yalçın, bir başka nedenin d
e uzun süre CEO’luk görevini sürdüren yöneticinin farklı kariyer alternatiflerini değerlendirmek ve ayrılmak istemesi olduğunun altını çiziyor. Yalçın’a göre oldukça sık rastlanan bir başka ayrılma nedenini de genellikle işe giriş sırasında hem yöneticinin hem de şirketin birbirlerini çok da iyi anlayıp karşılıklı olarak beklentilerini netleştirmemeleri oluşturuyor.
Egon Zehnder danışmanlarından Burcu Bıçakçı ise bazı üst düzey yönetici değişikliklerinin altında ülkedeki belirsizlikler nedeniyle yöneticinin yurt-dışına gitme kararı almasının yattığını ifade ediyor.
ARANAN ÖZELLİKLER
Peki atanan yeni yöneticileri hangi özellikler bu koltuğa getiriyor? BT sektörü çok hızlı değişen ve bu yönüyle yöneticilerde de hızlı adaptasyon ve direksiyonu farklı yönlere çevirebilme yetisini gerektiren bir sektör. Bazen koltuktaki yönetici hızlı değişime liderlik edebiliyor ama bazen de yöneticiyi değiştirmek gerekebiliyor. Sektörün içinde de farklı dinamikler var.
Örneğin e-ticaret büyüme ve kârlılık odağında devam ederken, telekom sektörü regülasyonların kurbanı geleneksel bir iletişim hizmet sağlayıcı olmak yerine yeni teknolojileri müşterilerine sunarak inovasyon ruhunu kaybetmemenin peşinde.
Telekom şirketlerine hizmet sağlayan tedarikçiler ise Çinli rakiplerinin tehdidi altında, değer katan hizmetleri sunmaya devam ederken kârlılığı korumakla uğraşıyor. Entegratör şirketler ise bulut hizmetler, dijital dönüşüm gibi konularda yetenek kazanmaya ve büyük projeler şekillendirmeye çalışıyor.
LİDERLİK BECERİSİ ÖNEMLİ
Burcu Bıçakçı, tüm bu dinamikler göz önünde bulundurulduğunda yeni yöneticilerde tek bir özelliğin öne çıktığını söylemenin güç olduğunu anlatıyor. Bıçakçı, konuşmasını şöyle sürdürüyor: “Ancak oyunun gitgide daha rekabetçi ve zor oynanır hale geldiği net.
Bu yüzden yöneticilerde rekabetle savaşabilmek, ticari bakış açısı, müşteri odaklılık, adaptasyon ve değişime liderlik edebilme kabiliyetleri önem kazanıyor. Ayrıca BT sektöründeki hızlı değişim, yetenekli insan kaynağı bulmayı da zorlaştırıyor. Dolayısıyla yöneticilerin doğru kişileri işe alabilme, yetiştirebilme ve birlikte iyi çalışabilme özelliği de öne çıkıyor."
Korn Ferry Türkiye Genel Müdürü Banu Beste Başol, CEO ve genel müdür rolüne yükselen yöneticilerin teknik donanımlarının ve bilgilerinin ötesinde aslında liderlik becerileriyle ayrıştığının altını çiziyor.
Başol, “Başarılı CEO ve genel müdürlerin en temel özellikleri arasında doğru stratejileri oluşturup bunu hayata geçirebilme becerisi, çeşitliliği sayesinde fark yaratan ekipler kurabilme, başarıyı paylaşarak çalışanların aidiyet hissini ve motivasyonlarını güçlendiren bir kültür oluşturabilme, inovasyon becerisini sayabiliriz” diyor.
YABANCILAR GELMİYOR
Bazı istisnalar olmakla beraber genel olarak Türkiye’nin teknoloji üretiminde önde gelen bir ülke olduğunu söylemek güç. Teknoloji üretemeyen bir ülkede de BT sektörü için yöneticiler kısıtlı tecrübe ile yetişiyor ve arz talebin çok altında kalıyor. Bu nedenle şirketler yabancı yöneticileri transfer ederek hem Türkiye’de var olmayan bir tecrübeyi buraya getirerek öğrenme hızlarını arttırmak istiyorlar hem de Türkiye’deki kısıtlı yetenek arzına bir çözüm bulmuş oluyorlar.
Bu nedenle yıl boyunca şirketlerin bazılarına yabancı yöneticilerin atanmış olabileceğini dile getiren Burcu Bıçakçı çok ilginç bir de tespitte bulunuyor. Yabancı yöneticilerin Türkiye’ye olan ilgisinin geçtiğimiz birkaç yılda azaldığından bahseden Bıçakçı, “2016 yılında burada olanların birçoğu ülkesine geri dönme kararı aldı. Şirketler yabancı tercihi yapmak isteseler de yabancı yöneticileri Türkiye’ye getirmenin kolay olmadığı bir dönemden geçiyoruz” diye konuşuyor.