Canlı mobil yarışmalar reklam mecrası oluyor

27 Ekim 2022 | 11:54
Son dönemde binlerce kişi canlı, mobil, sunuculu ve para ödüllü bilgi yarışmalarına katılıyor. Hadi'nin ardından farklı girişimcilerin yarışmaları geldi. Son olarak Türk Telekom eleq'i lanse etti. Reklamverenler de bu alanı mecra olarak kullanmaya başladı.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Bilgi yarışmaları, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de sevilen yarışma formatlarından biri. Uzun yıllar yayınlanmalarına rağmen hala rating ölçümlerinde üst sıralarda yer alan yarışmalar var.

Son dönemde dünyada olduğu gibi Türkiye'de de girişimciler ve bazı şirketler bu yarışmaları mobile taşıdı. Üstelik bu yarışmalara katılanlar gerçek para kazanıyor. Yapmanız gereken telefonunuza uygulamayı yüklemek ve yarışma saati geldiğinizde uygulamayı açmak.

Sonra sorulan soruların hepsine yanıt vermeniz gerekiyor. Toplamda 10-15 sorunun yer aldığı yarışmada her soru için 10 saniye yanıtlama süresi bulunuyor. Bu süre sunucu soruyu okumaya başladığı anda başlıyor. Doğru yanıtı veren yarışmacılar bir sonraki soruyu yanıtlamaya hak kazanıyor. Önceden belirlenen günlük para ödülü tüm soruları doğru bilenler arasında eşit miktarda bölüşülüyor.

Yarışmalardan topladığınız para ödülü belli bir seviyeyi geçtiğinde ise hesabınıza yatırılmasını isteyebiliyorsunuz. Şu anda halihazırda Türkiye'de bu şekilde yanşabileceğiniz dört oyun bulunuyor: Hadi, eleq, Que, Bigitapp.

İLK UYGULAMA HANGİSİ?
Dünyada Vine'nın kurucuları Rus Yusupov ve Colin Kroll tarafından geliştirilen HQ Trivia, geçen ekim ayında başlayan bir yarışma. Şu anda aynı anda en çok kişinin katıldığı yarışmayı bu uygulama gerçekleştirdi.

Türkiye'de bu anlamda öne çıkan uygulama ise Hadi. Emre Ulusoy, Gökhan Örün ve Lena Software ekibi tarafından oluşturulan Hadi'nin üye sayısı bugün 4,4 milyona ulaşmış durumda.

Ulusoy, Türkiye'nin internet üzerinden yayınlanan ilk canlı, mobil, sunuculu ve para ödüllü bilgi yarışması olduklarını söylüyor. Aynı anda 700 bine yakın kişinin canlı yarıştığı bu uygulama bugüne kadar 1 milyon TL'den fazla ödül dağıtmış bulunuyor.

CANLI YARIŞILIYOR
Hadi'nin kuruluş hikayesi oldukça ilginç. Normalde girişimciler fikri bulur ve yatırımcılara gider. Bu hikayede ise tam tersi oldu. Fikir Hadi'nin yatırımcılarından Oscar ödüllü prodüktör Nick Reed tarafından ortaya atıldı.

'Kim Milyoner Olmak İster?' yarışmasının devamı niteliğindeki format, video ve canlı yayın trendi ile harmanlanarak süreç başladı. Nick Reed, uygulamaya mentorluk ve kreatif pazarlama desteği verdi.

Ancak aynı anda canlı olarak pek çok kişinin uygulamaya girmesi zaman zaman sorunlara neden oldu. Sistem birkaç kez çöktü. Başlangıçta dünyanın önde gelen teknoloji şirketleriyle çalışmasına rağmen teknik aksaklıklar yaşadıklarını anlatan Emre Ulusoy, bunu nasıl çözdüklerini ise şöyle ifade ediyor: "Hadi başlangıçta 6 bin kişiyi aynı anda yarıştırabiliyordu.

Buna rağmen birçok teknik aksaklık yaşayan ve yayınları kesilen Hadi, Turkcell altyapısı ve BİP stratejik ortaklığıyla bu sayıyı 678 bine kadar çıkarmayı başardı. Şu anda Turkcell veri merkezilerinde aynı anda en az 1 milyon kişiyi yarıştıracak kapasiteye sahip." Agresif bir büyüme planlayan Hadi, 2019'a kadar iki ülkede kendi dillerinde Hadi oynayan akıllı telefon kullanıcısı kitlesi oluşturmaya hazırlanıyor.

TÜRK TELEKOM DA GİRDİ
Hadi'nin ardından farklı girişimciler de bu işe girdi. Ve Que, Bigitapp uygulamaları Hadi'nin ardından geldi. Bu uygulamalar da yavaş yavaş kullanıcı sayısını artırıyor. Ancak teknik aksaklıkları zaman zaman bu iki uygulama da yaşıyor.

Bu işe girişimciler yatırım yaparken geçen ay Türk Telekom tamamen kendi içinde geliştirdiği mobil canlı bilgi yarışması eleq'i duyurdu. eleq uygulamasını Türk Telekom abonesi olsun ya da olmasın dileyen herkes indirerek bilgi yarışmasına katılabiliyor.

Kodlaması, tasarımı ve içeriği özgün şekilde Türk Telekom bünyesinde geliştirilen eleq, Türkiye'nin ilk milli dijital klavyesi TAMBU'nun da yapımcısı olan Argela ekibinin imzasını taşıyor. Uygulama kısa sürede 12 bin kişi tarafından indirilmiş durumda.

Türk Telekom Dijital Servisler Başkanı Ramazan Demir, şu anda yaklaşık 5 bin kişinin canlı olarak katılarak yarıştığını dile getiriyor. Demir, "Öncelikli hedefimiz, belirli sayıda izleyici kitlesi oluşturarak mobil platform üzerinde televizyona alternatif bir mecra oluşturmak. Yıl sonuna kadar katılımcı sayısının birkaç yüz bini geçmesini hedefliyoruz" diyor.

MECRA OLDULAR
Bu oyunlar aynı anda binlerce kişiyi tek uygulamada buluşturduğu için reklamve-renlerin de ilgisini çekmeye başladı. Bu uygulamaları mecra olarak kullanan şirketlerin başarısı ise diğerlerini de tetikliyor. Çünkü oyuncular elense bile son soruya kadar yarışmayı izliyorlar.

Hadi, eylül ayından bu yana şirketlerle sponsorluk ve tanıtım anlaşmaları yapmaya başladı. Turkcell ve Pegasus Hava Yolları bu uygulamayı mecra olarak kullanan ilk şirket oldu.

ELİF YALT BASESKİ PEGASUS HAVA YOLLARI MARKA VE SEGMENT YÖNETİMİ PAZARLAMA MÜDÜRÜ
"SOSYAL MEDYA TAKİBİNDE SIÇRAMA OLDUR
"Hadi ile işbirliği kapsamında katılımcılara Pegasus'un 'Türkiye'nin dijital hava yolu' kampanya filminde saklı ipuçlarını bularak hediye bilet çekilişine katılabilecekleri bilgisi verildi ve Pegasus mobil uygulamasının indirilmesi sağlandı.

Yapılan entegre işbirliği planlamasına istinaden 24 saat içerisinde Pegasus'un Instagram hesabı 4 bin takipçi kazandı. Pegasus Instagram hesabından yapılan beş adet hikâye paylaşımı yaklaşık 300 bin organik gösterim aldı.

Youtube'daki lansman filmi yarışma saatleri arasında 250 bin izlenme aldı. Mobil uygulama indirme sayısı önceki güne göre 4 kat, önceki haftaya göre 3 kat arttı. Böylece Pegasus Mobil'in App Store'daki sıralaması 162'nci sıradan dördüncü sıraya çıktı. 12:30 yarışmasında anlık tekil erişim 308,2 bin iken, 20:30 yarışmasında 509,5 bin kullanıcıyla oldukça yüksek bir erişim elde edildi."