FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr.
Bu yıl Anadolu'nun En Büyük 500 Şirketi araştırmamızda üçüncü sırayı Sarkuysan aldı. 1972 yılında kurulan Sarkuysan, tamamı halka açık 5 bini aşan çok ortaklı yapısıyla, Gebze ve Darıca bölgelerinde sahibi olduğu 180 dönüm arazide 77 bin m2 kapalı alanda elektrolitik bakır ve mamulleri üretimi yapıyor.
Türkiye elektrolitik bakır tel ihracatının yüzde 55'ini gerçekleştiriyor. Şirketin Türkiye'deki pazar payı yüzde 42. Avrupa'da ise elektrolitik bakır tel sektöründe üretim kapasitesi yönünden üçüncü sırada yer alıyor.
Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, "Ürünlerimizi beş kıtadaki 72 ülkeye ihraç ediyoruz" diye konuşuyor. Geçen yılı 3,7 milyar TL ciro ile kapatan şirket bu yıl 5 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyor.
Hayrettin Çaycı ile kendilerine Anadolu 500'de üçüncülüğü getiren stratejileri ve gelecek hedeflerini konuştuk.
Sarkuysan olarak Türkiye'de ve dünyada eletrolitik bakır tel alanında nasıl bir konumdasınız?
Sarkuysan, elektrolitik bakır tel sektöründe bir dünya markası konumunda. Bilimsel ve teknolojik dönüşümünü tamamlamış, ulaşım ve lojistik altyapısı güçlü, katma değeri yüksek, ileri teknolojili ürünler ihraç eden, rekabet gücü yüksek bir şirket. Sürdürülebilir ihracat artışını gerçekleştiren uluslararası bir yapıya sahip. Geçen yılı konsolide olarak toplam 3,9 milyar TL'lik ciro ile kapattık. Türkiye elektrolitik bakır tel ihracatının yüzde 55'ini Sarkuysan yapıyor. Avrupa'da ise elektrolitik bakır tel sektöründe üretim kapasitesi yönünden üçüncü sırada yer alıyoruz. Geçen yılki toplam ihracatımız ise 1,8 milyar TL'nin üzerinde gerçekleşti. Bu rakama Dahilde İşleme İzin Belgeli (DİİB) ihracat da dahil.
Bu yıl sizin için nasıl geçiyor? Yıl sonu hedeflerinizden bahseder misiniz?
Bu yılı 5 milyar 22 milyon TL ciro ile kapatmayı hedefliyoruz. İhracat rakamımız ise 2,4 milyar TL'nin üzerine çıkar. Bunun 2 milyar 33 milyonu ihracat. 427 milyonu ise DİİB ihracat.
Sizin en güçlü ihraç pazarlarınız nereler?
İnovasyon, AR-GE, tasarım ve markalaşmayı hedef alan, yüksek katma değer odaklı, bilgi ve teknoloji rekabetine göre kurgulanmış ihracat odaklı büyüme stratejimizle en büyük pazarımız Avrupa. İhracatımızın yüzde 65'ini Avrupa ülkelerine yapıyoruz. Asya-Pasifik, Ortadoğu-Afrika ve ABD pazarları da ihracatımız içerisinde önemli bir yer tutuyor.
Bulgaristan'da yeni bir yatırım yapıyordunuz. Onunla ilgili bilgi alabilir miyiz?
Sarkuysan, bir şirketler topluluğudur. Makine yedek parça imalatı ve elektromekanik-trafo sanayiine bakır boru ve izole iletken tedariği yapan ve çevre koruma teknolojileri alanında faaliyet gösteren Sarmakina, otomotiv ve makine imalatı sektörüne pik ve sfero döküm üretimi yapan Demisaş, pazarlama ve satış şirketi Sarda ile Bektaş AŞ grup içinde yer alan kardeş kuruluşlar. Sarkuysan'ın yoğun ihracatı çerçevesinde ürünlerini doğrudan pazarlamak üzere bu alanda çok önemli iki ülke olan İtalya'da bir şubesi ve ABD'de Sark USA adıyla pazarlama şirketimiz ve Sark Wire adıyla iki adet elektrolitik bakır tel üretim tesisimiz var. 2018 yılının son çeyreğinde ise Bulgaristan'daki fabrikamız Sark Bulgaria üretime başlayacak. Elektrolitik bakır tel üretecek olan SARK BULGARIA firmamızın yapacağı tahmini ihracat 2019 yılında 40 milyon dolar, 2023 yılında ise 317 milyon dolar olacak. Bunların dışında küçük çaplı talepleri karşılamak üzere İstanbul'da Perpa Ticaret Merkezi'nde satış mağazası ile Ege Serbest Bölgesi'nde ihracat amaçlı katma değeri yüksek ürünler üreten tesislerimiz olduğunu da hatırlatayım.
Faaliyet gösterdiğiniz sektör Türkiye ve dünyada nasıl bir büyüklüğe sahip ve nasıl bir büyüme öngörüyorsunuz?
Global bazda bakır tel ve kablo sektörünün pazar büyüklüğü 175 milyar dolar. Türkiye'nin bu pazardaki payı ise yüzde 2,8 civarında. 2018 yılında global bakır tel ve kablo pazarının ortalama yüzde 3 büyüme göstermesi bekleniyor. Avrupa'da büyümenin yüzde 2,7, ABD'de yüzde 1,8, Asya Pasifik'te yüzde 3,3, Afrika'da yüzde 1, Türkiye'de ise yüzde 5,2 olacağı beklentisindeyiz.
SARKUYSAN'IN İŞTİRAKLERİ
DEMİSAŞ: 1974 yılında kurulan şirket pik ve sfero döküm üretimiyle beyaz eşya ve otomotiv sektörlerine hizmet veriyor. Ürünlerinin ortalama yüzde 90'ını ise ihraç ediyor.
SARMAKİNA: 1991 yılından beri özellikle metal ve kablo sektörüne proje ve imalat bazında hizmet veriyor.
SARDA DAĞITIM VE TİCARET: 1979 yılından günümüze Sarkuysan ürünlerinin pazarlama faaliyetlerini yürütüyor.
BEKTAŞ: 2003 yılında üretim faaliyetlerini durduran Bektaş A.Ş., 2002 yılında Emsan A.Ş., Kavi A.Ş. ve Botel A.Ş. ile bir araya gelerek 20 milyon TL sermaye ile Bemka Emaye'yi kurdu. Bektaş A.Ş.'nin bugün Bemka A.Ş.'ye olan iştirak hissesi yüzde 17 oranında.
SARK USA: Şirketin ürünlerini ABD'de direkt olarak pazarlayan şirketi
SARK WIRE: New York eyaletinin başkenti Albany'deki fabrikasında Kuzey ve Güney Amerika pazarlarına hitap etmek üzere yüksek kaliteli çeşitli norm ve çaplarda bakır tel üretimi yapıyor.
SARKUYSAN İTALYA: Sarkuysan mamullerini İtalya ve komşu Avrupa ülkelerine pazarlıyor.
BEMKA GMBH: Bemka mamullerinin Almanya ve komşu Avrupa ülkelerinde pazarlamasını yapıyor.