Prim üretimine değil kâra odaklanıyoruz

27 Ekim 2022 | 11:12
Sigorta sektörü kâr edememe sorunuyla büyümeye devam ediyor. 4,7 milyar TL'lik prim üretimiyle sektörün en büyük oyuncularından biri olan Anadolu Sigorta'nın genel müdürü İlhami Koç, "Piyasa payı kaybetsek bile kâr odağı dışına çıkmama kararı aldık" diyor.

TALAT YEŞİLOĞLU
tyesil@ekonomist.com.tr

Sigorta sektörü, 40 civarında yerli ve yabancı oyuncunun yer aldığı, yüzde 20 civarında büyüme eğilimi gösteren bir alan. Ancak şirketler prim üretimi hedefleri ve kamunun özellikle trafik tarafında tavan fiyat uygulamaları ile kârsızlık sorunu yaşamaya devam ediyor.

4,7 milyar TL prim üretimi ve yüzde 11,8 pazar payı ile sektörün en önemli oyuncularından biri olan Anadolu Sigorta, 2017 yılında 184 milyon TL solo kâr açıkladı.

Önceki yıla göre yüzde 100 kâr artışı yakaladıklarını söyleyen Anadolu Sigorta Genel Müdürü İlhami Koç ile sektörü ve Anadolu Sigorta'nın hedeflerini konuştuk.

Anadolu Sigorta'ya geldiğinizden bu yana sektörde neyi gözlemlediniz? En çok ne dikkatinizi çekti?
Sigorta sektörü, finansın bir parçası olmasına rağmen dinamikleri çok farklı. Farklı olduğu için bu sektör teknoloji açısından bankacılığa ve sermaye piyasalarına göre daha geride. Sadece bizde değil dünyada da böyle. Bu sektör dünyada çok konsolide. Belli pazarlar, köşe başları tutulmuş ve rekabet çok sınırlı. Biz burada gelişmiş ülkelerden ayrışıyoruz. Biz prim büyümesi açısından dikkat çekici bir ülkeyiz. Geçmiş 10 yılda ortalama prim büyümesi yüzde 20'nin üzerinde. Bu büyüme herkesin ağzını sulandırdığı için dünyadan birçok şirket Türkiye'ye geldi. Türkiye'de 40'ın üzerinde şirket var. Yerlisi yabancısı, küçüğü büyüğü herkes var. Herkes prime oynuyor. Kârlılığı düşük bir sektör.

Yabancılar bu durumu göremedi mi? Rekabetin sert olmasını, teknik kârın olmamasını göremediler mi?
Kendi ülkelerinde büyüme o kadar düşük ki bütün yatırımcılar büyüme peşinde. Kendi ülkelerinde büyüme olmadığından dönüp büyüme olan bir yere geldiler. Büyümeyle eninde sonunda kârlılık da olur diye düşünüldü. Ama kârlılık hiç gelmedi. Türkiye'ye ciddi para yatırdılar ama karşılığını alamadılar. Sigorta şirketine yatırım yapan yerli, yabancı herkes hayal kırıklığı yaşadı.

Sektörde elenme bekliyor musunuz?
40 civarında şirket Türkiye'ye fazla bence. Bir bölümü kendine niş alanlar bulacak ve faaliyetlerine devam edecektir. "Ben niş oyuncu olmam, mutlaka büyük oyuncu olacağım" deyip bunu yapamayanlar da çıkacaktır. Ancak, bir banka ağına sahip olmadan bir üst sınıfa geçmek kolay değil. En tepedeki 3-5 oyuncudan biri olmak için mutlaka bir bankanın parçası olmak gerekiyor. Ama bankacılıktaki gelişmelere de dikkat etmeli. Bankacılığın temel faaliyetleri olarak artık dijital kanallar, mobil öne çıkıyor. Düz sigorta ürünleri, bankaların mobil kanallarına kaydığı andan itibaren oyunun resmi değişecektir. Gidişat o tarafa doğru. Bu nedenle önümüzdeki dönemde banka sigortacılığı yükselecek.

"TEKNOLOJİ TARAFINDA SIKI ÇALIŞIYORUZ"
“İçsel operasyonlarımızda daha çok teknoloji kullanmaya başladık. Örneğin bazı işlemlerimizde sanal robotlar kullanıyoruz artık. Bireyin yaptığı işleri artık robotlara yaptırıyoruz. Örneğin, gelecek ay vadesi dolacak kaskolar var. Bunları eskiden kişiler yapıyordu.

Şimdi ise bir sanal robot bu işleri bir günde hazırlıyor. İş süreçlerinde müthiş bir katkı sağlıyor ve bunun kullanımını da artırıyoruz. Sektör de buna çok yatkın. Müşteriye satış kanallarına bakarsak, dijital kanallardan satış oranı düşük. Neredeyse yüzde 1 bile değil. Dünyada da bu böyle. Bir taraftan da yeni ürün ne yapılabilir diye bakıyoruz. Bir tanesi, siber saldırılara maruz kalan müşteriler için.

İnsanlara virüs bulaştığı için ne yapacaklarını bilmiyorlar. Biz onlara danışmanlık yapıp sigorta hizmeti yapıyoruz. Bu ürün gittikçe evrimleşecek ve kapsamı genişleyecek. Örneğin bunu KOBİ’leri kapsayacak hale getireceğiz. Bir başka yeniliği de hasar konusunda yaptık. Özellikle de ufak hasarlar için. Örneğin camınız kırıldı, yaptırıyorsunuz ve faturasını çekip bize gönderiyorsunuz.

Anadolu Sigorta'da siz ne yapmak istiyorsunuz?
Bizim yapacağımız iş, bu primle nasıl yüksek bir büyüme yapabiliriz olacak. Prim geliri düştüğü andan itibaren ligdeki yeriniz değişiyor. Prim peşinde koşarken kârlılığı bir kenara bırakıyorsunuz. Biz kârlılığı görelim, maliyeti görelim, bu maliyetin altında satmayalım. Satacaksak da, zararın ne olduğunu bilelim. Temel felsefe bu. Anadolu Sigorta'da 2016 solo net kârımız 88 milyon TL idi ve en iyi yıllardan biriydi. Bu politikayla 2017'ye başladık. Trafik sigortaları bizim için portföyün yüzde 30'udur. Kamu geçen yıl fiyatlara müdahale etmesine rağmen, yüzde 30'luk portföyden zarar edilmesine rağmen, kârımızı 87 milyon TL'den 184 milyon TL'ye yükselttik. Primimiz biraz küçülebilir, piyasa payı kaybedebiliriz ama yine de kâr odağı dışına çıkmama kararı aldık.

Bunu yaparken piyasa payınız geriledi mi?
Piyasa payımız gerilemedi gibi. Bizim gibi büyük şirketlerin tamamı, yıllık prim üretimini eksi ile kapattı. Anadolu Sigorta olarak biz yüzde 4,5 büyüme ile yılı kapattık. Şu anda ikinci büyük şirketiz. Bu strateji aynen devam edecek ve şirketin de kodlarına işleyecek.

En çok nereden kâr geldi?
Normal koşullarda finansın şöyle bir teorisi vardır. Bir iş ne kadar yaygınsa orada o kadar çok kâr edebilme şansınız vardır. Kitle ne kadar küçükse marjlarınız daralır. Burada böyle değil, tersi oldu. Geniş kitlede zarar var, daha dar müşteri kitlesinin olduğu yerlerde ise kâr oluştu.

Önümüzdeki beş yıllık süreçte, 2023 yılında Anadolu Sigorta nasıl bir yapıya kavuşacak?
Bizim gidecek çok yolumuz var. Köyünde yaşayan bir birey hayatında hiç sigorta görmüyor. Sigorta kentlerde var. Daha da çok ihtiyaç olacak. Bir kişi apartman asansöründe kalsa, merdivenden kayıp düşse, sorumlusu apartman yöneticisidir. O yüzden sigorta şart. Ekonomi büyüyor, sigorta sektörü de büyümeye devam edecek. Anadolu Sigorta 1925'te bu ülkenin sigorta ihtiyaçlarını karşılamak için kurulmuş bir şirket.

"Biz bunu yapmıyoruz" diyemeyiz. Bir başka şirket "Bu ülkeden çıkıyorum" diyebilir. Biz bunu demeyiz, diyemeyiz. Şirket olarak, bireyi, kurumsalı, küçüğü veya büyüğü, her işte, her branşta olacağız. Her işi yapan ama gerçekten yapılması gereken şekilde yapan bir şirket olacağız. Biz Anadolu Sigorta olarak önümüzdeki yıllarda da kârlı olacağız. Teknolojik bir şirket olacağız. Ülkenin her yerinde olacağız.
Etiketler
editörden