McDonald’s Türkiye’de masada üç ihtimal var

27 Ekim 2022 | 12:43

Anadolu Grubu, McDonald's Türkiye'yi değerlemeye açtı. McDonald's Türkiye Genel Müdürü Oğuz Uçanlar, "Önümüzde üç yol var. Birincisi Anadolu Grubu şirketi satabilir, İkincisi ortak alabilir, üçüncüsü ise halka açabilir. Bu süreç yıl sonunda netleşir" diyor.





SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr





Ülkemize 1986 yılında giren ve 2005'ten beri Anadolu Grubu'nun elinde yola devam eden McDonald's Türkiye'de satış gündemde. Şirketin değerlemesini yapmak üzere yetki veren grup, çıkacak sonuca göre kararını verecek.





255 restoranı bulunan ve 1 milyar TL ciroya sahip olan McDonald's Türkiye'de nihai kararın yıl sonuna kadar verilmesi bekleniyor. Son gündemi Ekonomist dergisine değerlendiren McDonald's Türkiye Genel Müdürü Oğuz Uçanlar, "Önümüzde üç yol var.





Birincisi Anadolu Grubu şirketi satabilir, ikincisi bir ortak alabilir, üçüncüsü ise halka açabilir. Bu süreç yıl sonunda netleşir" diyor. Şirketin son yıllarda performansında ciddi bir artış olduğunu ve son üç yılda kârlılığı beşe katladıklarını aktaran Uçanlar, bu yılı 1,2 milyar TL ciroyla kapatmayı hedeflediklerini söylüyor.





Uçanlar ile yılda 110 milyon kişiye hizmet veren McDonald's Türkiye'nin önümüzdeki dönem büyüme planını konuştuk.





McDonald's Türkiye'de satışlar nasıl gidiyor? Yılın ilk yarısında durum nedir?
İşlerimiz hiç olmadığı kadar yoğun devam ediyor. Tüm zamanların en yüksek satışını yapıyoruz. Tüm zamanların en yüksek restoran başına müşteri sayısına sahibiz. Mağaza başına yıllık ortalama müşteri sayısı 2015'te 191 bindi, geçen yıl 245 bin oldu ve bu yıl ise 263 bine çıktı. Zor bir yıl ama bizim müşteri sayımız sürekli artıyor.





Bu artışı nasıl sağladınız?
Bir defa şu anda konjonktür bize yarıyor. Yani uygun fiyata kaliteli ürün çıkarınca satıyorsunuz. Ama bu faydaya ulaşabilmek için de dört yıldır çok yoğun çalışıyoruz. Her reklam çalışmamızda uygun fiyatımızı, doyuruculuğu, lezzeti, kaliteyi vurguluyoruz. 3-4 yıldır bütün kampanyaları bunun üzerine kurduk ve artık müşterinin kafasında iyice yerleşti.





Kârlılık oranı nasıl?
Kârlılığımız 2017'ye göre, bu yıl sonunda beş kat artmış olacak. Kısacası üç yılda beşe katlıyoruz. 2019 yıl sonunda ciroda 1,2 milyar TL'ye yaklaşacağız. Burada yüzde 20 büyüme olacak. Bu da zamla değil, müşteri artışıyla elde edilecek.





Peki gruptan Kamuoyu Aydınlatma Platformu'na (KAP) stratejik bir açıklama geldi. Şirketi değerlemeye açtınız. Bu ne anlama geliyor?
2005 yılından bu yana McDonald's markasını Türkiye'de Anadolu Grubu temsil ediyor. Yüzde 100 Anadolu Grubu sermayesi-yiz. 2005'ten önce bir dönem McDonald's Corporation kendisi yönetti. Ondan önce bireysel yatırımcılar oldu.





Anadolu Grubu aldığında 82 restoran varken, bugün 250'nin üzerinde restorana ulaştık. Çok büyük bir yatırım. Sadece tedarikçiler tarafında 1986'dan bu yana Türkiye'ye McDonald's için 110-120 milyon Euro yatırım yapıldı. Bugün restoranlarımızda 6-7 bin kişi çalışıyor. Tedarikçileri de kattığınızda yaklaşık 20 bin kişilik istihdam söz konusu.





Büyük bir ekosistemden bahsediyoruz. Anadolu Grubu, Türkiye'nin en büyük gruplarından. Farklı sektörlerde faaliyet gösteriyor. KAP'a yapılan açıklama ise geleceğe hazır olma, nerede daha güçlüyüz, nerede daha çok büyümeliyiz hazırlığıdır. Birçok grup bunu yapıyor.





KAP'a yapılan açıklama bir değerleme çalışması yapıldığı duyurusudur. Şu anda McDonald's portföyde nereye oturuyor? Bu şirketin değeri nedir? Bu değerlemenin sonunda McDonald's'la ilgili ne gibi kararlar alınabilir? Bu soruların cevapları ortaya çıkacak.





Peki hedef ortaklık mı, satış mı?
Şu anda öyle bir karar alınmış değil. Aslında üç tane yol var. Birincisi Anadolu Grubu şirketi yüzde 100 satabilir, ikincisi bir ortak alabilir, üçüncüsü ise halka açabilir.





Şirketin satışlarının arttığından bahsettiniz. Sermaye gücünde mi bir sıkıntı var? Neden böyle bir karar alındı?
McDonald's Türkiye'nin sermaye sıkıntısı yok. Bu sözünü ettiğim gibi geleceğe hazırlık. Biz ürünümüzü satarız, nakit öderse direkt alırız, kredi kartıyla öderse üç haftada alırız, fakat ödeme planlarımız, tedarikçilerimize ödemelerimiz belli bir vadeyle olur. Bu nedenle zaten bizim sektörde işletme sermayesine ihtiyaç minimumdur. Bu anlamda bir sıkıntımız yok. Anadolu Grubu'nun düşüncesi odaklanma. Birçok grup bunu yaptı, biz de yapıyoruz.





Bu yeni kararın firmaya katkısı ne olur?
Şu anda karar aslında opsiyonları görmek. O nedenle opsiyonların sonuçlarına göre konuşmak daha doğru olur.





Sonuçta gruba bir sermaye girişi olmayacak mı?
Olmayabilir de… Anadolu Grubu, "Seçeneklerimden birisi de McDonald's ile çalışmaya devam etmek, McDonald's'ı portföyümde tutmak istiyorum" diyebilir. Ben üç seçenek saydım ama böyle bir opsiyon da var. Bakar değerlendirir, bana ne getirir ne götürür diye…





Şirket satmak veya borsaya açılmak için iyi bir dönem mi?
Evet, çok iyi bir dönem değil. O yüzden Anadolu Grubu, "Ben böyle devam etmek istiyorum, McDonald's iyi para kazanıyor, gitgide değeri artıyor, ben buna devam ediyorum" diyebilir. Değerleme sonucunun bu yıl netleşmesini bekliyoruz. Anadolu Grubu McDonald's'ı stratejik olarak nerede görüyor, cevap bu yıl içinde ortaya çıkar diye düşünüyorum.





Peki hamle ne zaman gelir?
Buna göre sonuç çıkınca, bu yıl içinde aksiyon alınır.





Önümüzdeki beş yılda markanın büyüme hedefinden söz eder misiniz?
Türkiye'de çok büyük bir potansiyel olduğunu düşünüyoruz. 85 milyon nüfus, 250 restoran diyoruz ve gidilecek çok yol var. 2025'e kadar 450-500 restoran hedefliyoruz. Tüketiciden böyle bir talep var. Ancak kurlar bizim de yatırımlarımızı etkiliyor. Fakat 2025'te ciro 3 milyar TL'yi geçer.





"EN DEĞERLİ MARKAYIZ"
"McDonald's en değerli markalar listesinde ilk 10'daki tek yiyecek-içecek markası. Dünyada en değerli ilk 10 markadan biri. Böyle olduğu için gözler markanın üzerinde ve ortaklık, satın alma teklifleri hep geliyor. Ama tabii KAP açıklamasıyla ilgi daha da arttı. Bu karar önce Anadolu Grubu'nun sonra da McDonald's Corporation'un kararı. Her iki tarafın ortak karar alması
önemli."





"YENİ YAPILANMADA GÖREV ALABİLİRİM"
SATIŞ OLMASI DURUMUNDA SİZİN KİŞİSEL PLANINIZ NE?

Markayı ve Anadolu Grubu'nu çok seviyorum. Haziran 2013'te Anadolu Grubu'na geçtim, 2014'ten bu yana McDonald's Türkiye'deyim. 2016'da genel müdür oldum. Anadolu Grubu, uzun Amerika deneyiminden sonra büyük bir sorumluluk verdi, hep arkamda durdu.





İnanılmaz rahat çalıştım. 'Burayı sen yönetiyorsun, sen böyle istiyorsan böyle yapacaksın' dediler. Bu iş hayatında büyük bir lüks. Anadolu Grubu için müthiş bir aidiyetim var. O dönem gelirse bakacağız. Anadolu Grubu'nun portföyünde çok şirket var.





Orada beni değerlendirmek isteyebilirler. Burada yeni bir yapılanma olursa bir süre daha devam edebilirim. Burada başarılı bir ekibim var. Açıkçası zamanı geldiğinde bakacağız."