Şirketler performansa yatırım yapıyor

27 Ekim 2022 | 16:47
Şirketler, insan kaynakları (İK) tarafında dijital altyapı yatırımlarım tamamladı. Şimdi ise gündemde çalışan motivasyonu ve performans var. Şirketler bu alana yatırımı artırırken süreçleri dijitale taşıyan yeni girişimler ortaya çıkıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Son dönemde yaşanan değişim, şirketlerin insan kaynakları süreçlerini de derinden etkiliyor. Normalleşme ile birlikte dönüşümlü ofis çalışması, esnek çalışma gibi farklı çalışma yöntemlerini içinde barındıran hibrit çalışma yöntemlerine yönelen şirketler, dijital altyapı yatırımlarını tamamladı.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Şimdi ise şirketlerin gündeminde çalışan motivasyonu, iletişim ve performans gibi konular var. Türkiye İnsan Yönetimi Derneği'nin (PERYÖN) Mercer Türkiye ile birlikte gerçekleştirdiği 'Koronavirüs Salgının İş Hayatına Etkisi Anketi'nin sonuçlarına göre, şirketlerin yüzde 40,7'si bu süreçte çalışan motivasyonunda zorlandığını belirtiyor.

Şirketlerin yüzde 74,3'ü ise iş hedeflerinde ve çalışanların yıl sonu performans hedeflerinde revize yapmayı düşünüyor. KMPG'ye göre uzaktan çalışmanın iş verimliliğine en yüksek negatif etkisi, performansın ölçümlenmesi ve geri bildirim olarak öne çıkıyor.

Bu noktada şirketler performans yönetim sistemlerini gözden geçirmeye başladı. Türkiye İnsan Yönetimi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı (PERYÖN) Berna Öztınaz, yeni çalışma modelleri ile birlikte yeni uygulamaların da iş hayatında yerini almaya başladığını söylüyor.

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte uzaktan çalışmada ekiplerin performansını yönetmeye yardımcı olacak araç ve uygulamaların sayısı da gitgide artıyor. Kurumlar bu amaçla çeşitli akıllı ofis uygulamalarını iş yapış stillerine entegre ederek yeni çalışma modellerini deniyor ve ekipleri üzerindeki farkındalıklarını artırma yoluna gidiyor.

YERLİ YAZILIM ÜZERİNDE ÇALIŞIYOR


Örneğin, Albayrak Grubu uzaktan verimli toplantılar yapılabilmesi için yerli yazılımlar üzerinde çalışıyor. Gruba bağlı bilişim şirketi Albil, performans ölçümlerini yapabildiği uygulamalar geliştirmeyi hedefliyor. Özellikle uzaktan çalışanların çalışan bağlılığı ve motivasyonlarını artırıcı programlar düzenlenmesi planlanıyor.

Hürriyet Emlak, iletişimden teknolojik desteğe kadar bu süreçte çalışanların performansını artırmayı hedefleyen pek çok adım attı.

Şirket şimdi de performans ölçümüne yönelik özel bir yazılım üzerinde çalışıyor. Hürriyet Emlak İnsan Kaynakları Yöneticisi Didem Ergün, "Performans ölçümü için bir yazılım yatırımı yaptık. Şu an entegrasyon icin yazılım ekipleri çalışıyor. 2021'in ilk çeyreğinde tam anlamıyla hayata geçmiş olacak."

YENİ MODEL GÜNDEMDE


Türkiye ise performans yönetiminde yeni bir süreç içerisinde. bp'nin yeni global stratejisinin de içerisinde yer alan bu sürecin, uzaktan çalışma sistemini de daha fazla destekleyen bir model olması hedefleniyor, bp Türkiye İnsan Kaynakları Müdürü Şule Tuğmaner Taşçıoğlu, "Bu süreç aynı zamanda, bp'nin müşteriler için çözümler sunmaya odaklanmış, entegre enerji şirketine dönüşümünün de bir parçası olacak." diyor.

Hem çalışan motivasyonu hem performans yönetimi açısından pek çok aksiyon alan Tele-performans, pandemi öncesinde, sosyal olarak birbirine bağlı sanal ekipler aracılığıyla gelişmiş bir model tasarlamış ve modelin testlerine başlamıştı.

Evden çalışma ortamını çok daha verimli hale getirmek üzere tasarlanan bu model, yeni bir çözüme dönüştürüldü. Teleperformance CEMEA Gelişen Pazarlardan Sorumlu İş Geliştirme Başkanı Tolga Uçbağlar, "Bu modelde oyunlaştırma, sosyalleşme ve eğitim ile çalışanlara tam bir kampüs hayatı sunuluyor" diyor.

ARKLI ŞEHİRLERDE OFİSLER


Covid-19 sonrasında da evden çalışmaya devam edecek olan adesso Türkiye, İstanbul ofisinin yanı sıra 2021 yılında farklı şehirlerde de küçük buluşma noktaları açmaya hazırlanıyor. Şirket, pandemi döneminde online altyapısını kullanıp toplantılarla performans değerlendirmelerini destekledi.

Adesso Türkiye İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Meral Beyaz, "Bu kurguyu birkaç ay sonra uygulamaya alacağımız yeni yönetim yöntemi (OKR) altyapımız ile destekleyeceğiz" diyor.

P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya ofislerinin farklı çalışma modelleri için altyapısı çok uzun zamandır hazır bulunuyor. Şirket, bu süreçte çalışanların motivasyonlarını yüksek tutma adına 'Win from Home' adı verilen yeni bir konsept hayata geçirdi. Türkiye Finans, etkin performans ve ekip yönetimi konularında somut adımlar attı.

Performans sistemleri kadar çalışanların memnuniyetinin önemli olduğunu söyleyen Türkiye Finans İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Züleyha Büyükyıldırım, genel müdürlük çalışanlarının haftanın beş günü uzaktan ve esnek saatlerde çalışmasını sağlayan JEST uygulamasını hayata geçirdiklerini söylüyor.

Philip Morris/Sabancı, bu süreçte uzun yıllardır dijital ortamda takip ettiği performans yönetim sistemini kullanmaya devam etti.

Diğer taraftan çalışanların ve ekip yöneticilerinin yarı-yıl görüşmelerine daha iyi hazırlanabilmeleri için onları ilave kaynaklar ve bilgilendirici toplantılar ile destekledi. Philip Morris Sabancı İnsan ve Kültür Direktörü Iryna Vladimirova, "Çalışanlarımızdan gelen geri bildirimler ile yeni süreçleri devreye alıyoruz" diyor.

Sepaş Enerji, evden çalışmaya geçişle birlikte çalışanların sistemsel olarak bir sorun yaşamamaları için altyapısını uzaktan çalışmaya uygun hale getirdi. Performans sistemi de bu doğrultuda geliştirildi. Sepaş Enerji Kurumsal Gelişim ve Satın Alma Grup Müdürü Ebru Şahan, şirketin eğitim alanındaki altyapı geliştirme çalışmalarının devam ettiğini söylüyor.

YENİ GİRİŞİMLER VAR


Şirketler performans yönetimine yönelik çözümler ararken bu alanda yeni girişimler ortaya çıkmaya başladı. Antizan bunlardan biri. Antizan'ın sistemi ister evde ister işyerinde bilgisayarda iş yapma verimliliğini ölçebiliyor.

Son dönemde yoğun taleple karşılaştıklarını söyleyen Aydos Yazılım Geliştirme ve Robot Teknolojileri Genel Müdürü Hüseyin Sarıyar, kamu kurumlarından da talep geldiğini söylüyor. Antizan, özellikle son altı ayda gelişen pandemi döneminde satışlarını yüzde 40 artırdı. Yıl sonuna kadar bu artışın yüzde 60'a çıkması bekleniyor.

Deskgate de personelin gün içerisinde çalışması gereken yazılımları takip ediyor ve bu yazılımlarda aktif olarak geçirilen zamanları analiz ederek kayıt altına alıyor. Yazılım, sadece performans analizi ile sınırla kalmayan şirketlerdeki BT birimleri içinde uzaktan destek verme modülleri de içeriyor.

Pandemi döneminde yüzde 15 büyüdüklerini söyleyen DeskGate Teknoloji Proje Koordinatörü Leman Can, "Yıl sonuna kadar yüzde 25'lik bir büyüme bekliyoruz. Sadece Türkiye değil USA, Kanada ve Asya ülkelerinden da siparişler alıyoruz" diyor.
Etiketler
insan kaynakları