Ayşegül Sakarya Pehlivan
asakarya@ekonomist.com.tr
Gelirlerin yüzde 15'inin yurtdışından geldiğini söyleyen Kimola Kurucusu ve CEO'su Mustafa Savaş, "Hedefimiz kısa vadede yurtdışı gelirlerin ciro içindeki payını yüzde 40'a çıkartmak" diyor.
Tüketici araştırmaları alanında faaliyet gösteren bir veri analitiği şirketi olan Kimola, insan davranış ve tutumlarını anlamaya yönelik teknolojiler geliştiriyor ve tüketici araştırmalarındaki insan gücü gereksinimi azaltan yazılım ürünleri sunuyor.
Bu ürünler, kurumların hedeflediği tüketici gruplarının yaşam biçimini ve bir konu hakkında-ki fikirlerini, geleneksel yöntemlere göre çok daha hızlı, derinlemesine ve sürdürülebilir yöntemlerle anlamalarını sağlıyor.
Kimola, Microsoft’un Türkiye’de desteklediği dört projeden birisi olarak çalışmalarına Microsoft İnovasyon Merkezi’nde başladı ve 2014 yılında burada şirketleşti. Türkiye’de gösterdiği faaliyetlerin yanında 2019 yılında San Francisco’da ilk yurtdışı ofisini kurdu.
Bugün ABD başta olmak üzere İngiltere ve Brezilya gibi aktif satış faaliyeti gösterdiği ülkelerin süreçlerini de buradan yürütüyor.
Küresel pazara açılabilmek için yaptığı çalışmaları hızlandırmak amacıyla 2018 Mayıs ayında StartersHub, 500 Startups ve Uğur Şeker’in katıldığı bir turla 225 bin dolar değerindeki ilk yatırımını aldı. Mustafa Savaş’ın kurduğu ekibe 2018 yılında Beybin Esen katıldı.
Yapay zeka kullanıyor
Yalnızca tüketici araştırmalarına odaklanan Kimola, bu kapsamda herkesin internet üzerinden ücretsiz deneyimleyip satın alabildiği, hızlı ve kolay kullanımlı yazılım ürünleri geliştiriyor. Makine öğrenimi ve yapay zeka algoritmalarının kullanıldığı ürünler tüketici araştırmalarında farklı konularda kullanılabiliyor.
Makine öğrenimi, milyonlarca tüketici görüşünü otomatik olarak sınıflandırırken, yapay zeka algoritmaları da yapılan araştırma için en uygun sosyal medya üyeliklerini belirliyor ve insanlar ile botları birbirinden ayırabiliyor.
Sistem, tüketiciye soru sorulmadan yapay zeka ve makine öğrenimi ile insanların problemlerinden çıkarım yapabiliyor. Kimola Kurucusu ve CEO’su Mustafa Savaş, “Bugün bir hedef kitlenin hangi ünlüyü en çok sevdiğini bulmak için kalkıp sokak sokak insanlara sormanıza gerek yok.
Aslında sahada çıkıp iki ayda yapacağınız bir araştırmayı Kimola’nın platformunda hiç kimseye soru sormadan direkt hedef kitleyi belirleyerek yapabilirsiniz” diyor.
Bu yıl yüzde 30 büyüme yakalayan Kimola’nın gelirlerinin yüzde 15’i yurtdışından geliyor. Önümüzdeki dönemde yurtdışı büyümesinin hızlanması bekleniyor.
Şirketin COO’su (Chief Operating Officer-Operasyon Direktörü) Beybin Esen, “İngiltere ilk hedef pazarımız değildi ama Türkiye’de beraber çalıştığımız partnerlerimizden bir tanesi bizi İngiltere’de satmaya başladı hiç ortada yokken İngiltere pazarına açıldık.
Amerikayı daha küçük ülkeleri düşünürken bir anda açıldık. Hedefe doğru yürürken fırsat çıkıyor. Bu sene İngiltere pazarında büyümeyi hedefliyoruz” diyor.
Girişimcilerin hedefi kısa vadede yurtdışı gelirlerin ciro içindeki payını yüzde 40’a çıkartmak. Kimola Kurucusu ve CEO’su Mustafa Savaş, “Kendimize koyduğumuz hedefi geçen sene fazlasıyla aştık. Bu yıl ciroda önceki yıla kıyasla yüzde 80’nin üzerinde büyüme bekliyoruz” diyor.
Satışları yüzde 210 arttı
Kimola markalara, araştırma şirketlerine ve reklam ajanslarına iki farklı model sunuyor. İlkinde şirketler özel ekranları kullanıyor ve kendi bünyelerindeki ilgili ekipler veriyi analiz ediyor.
İkinci modelde ise Ki-mola danışman konumunda yer alıyor ve analizleri gerçekleştirerek pazarlama stratejisinde kullanılabilecek bilgileri açığa çıkarıyor.
Kimola’nın ürünleri sağlık, tütün, bankacılık, otomotiv başta olmak üzere pek çok sektörden kurumlar tarafından pazarlama ve tüketici araştırmaları süreçlerini kolaylaştırmak üzere kullanılıyor. Hali hazırda şirket, Pfizer ve Nova Nordisk, Japan Tobacco International, Samsung ve BKM gibi şirketlerle çalışıyor.
Nike, farklı 15 hedef kitlenin yaşam stilini aynı anda takip edebilmek adına Kimo-la’nın Sosyal Araştırma Platformu’nu kullandı. Beybin Esen, “Nike bir mağazasını futbol temasına dönüştürmeyi planlıyordu.
Bunun için Taksim mağazası planlanıyordu. Biz yaptığımız araştırmayla 50 bin adet futbol sever seçtik ve onların hangi lokasyon-larda check in yaptığına bakarak kategorize ettik.
İlk beşin içinde en uygun en şaşırtıcı olanı Bayrampaşa bunun üzerine orada ki mağaza dönüştürüldü” diyor. Bu mağaza yüzde 210 satış başarısı yakaladı. Kimola aynı zamanda JTI Türkiye için geliştirdiği veri odaklı satış stratejileri ile dünya çapında JTI için yapılan bütün pazarlama odaklı aksiyonlar arasında Global Best Practice ödülünü aldı.
Sistem nasıl işliyor?
Kimola’nın araştırma sektöründe yarattığı farklılık tüketici araştırmalarını yazılım kullanarak dijital veri ile modellemesi. Yazılım web ortamında kendi kriterlerine göre seçtiği kimi zaman 10 bin kimi zaman bin kişinin hesaplarının bilgilerini toplayıp onları analiz ederek bir sonuca ulaşıyor.
Sistem insanların profiline gidip etkileşimlerine, takip ettiklerine, beğenilerine bakarak buradan bazı çıkarımlar yapıyor. Kişisel verilerin gizliliği konusunda bir sorun olmadığını söyleyen Mustafa Savaş, “Kişisel verilerin gizliliği noktasında da bu bilgiler kimliksiz toplanıyor. Herhangi bir kişi verisi olmadığı gibi çok daha kalabalık kimliksizleştirdiğimiz topluluğun hareketleri izleniyor” diyor.
Kimola büyüme hedefleri doğrultusunda 2020 yılında yeni yatırım için round’a çıkmayı planlıyordu. 2020’nin belirsizliğinden dolayı yıl sonunda açıklamayı düşündüklerini söyleyen Savaş, “ Belirsizlikten kastımız markaların ne zaman sahaya çıkıp artık eskisi gibi aktif bir şekilde pazarlama ve iletişim yapacağı ile ilgili. Bu da önümüzdeki dönemde netleşir” diyor.
"Araştırma sektörü değişecek"
Kimola tüketici iç görüsüne odaklı veri analitiği şirketi. Veri analitiği çok geniş bir kavram ve herşeyin analitiğini yapmak mümkün. Kimola, tüm gücünü tüketici iç görüsü üretmeye harcıyor. Savaş bunun sebebini ise şu şekilde açıklıyor: “Konvansiyonel tüketici araştırmalarının artık değişeceğini düşünüyoruz.
Telefonla arayalım, sokağa çıkalım soru soralım y da web siteleri üzerinden panellerle insanları soru soralım gibi yöntemler değişecek. Biz soru sorduğunuzda alacağınız cevabın yeterli olmadığını düşünüyoruz. Size soru sormak yerine sizi bir hafta izleyerek tercihlerinizi anlamak daha etkili olacak. Araştırma endüstrisinin buraya evrileceğim düşünüyoruz. Biz o geleceğin peşinden koşuyoruz” diyor.