Reformlarla üretim ve üretkenlik desteklenmeli

27 Ekim 2022 | 18:23
Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, pandemi sürecinde üretimin öneminin daha iyi anlaşıldığını aktarıyor. Türkiye'nin reformlarını üretimi destekleyecek yönde yapması gerektiğini aktaran Özilhan, bunun için tüm paydaşların ortak hareket etmesi gerektiğini söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

İş yaşamında 60 yılı geride bırakan duayen iş insanı Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, pandemi sürecinde şirketlerin ve sanayicilerin özellikle toplumsal sorumluluk ve dayanışma anlamında önemli bir performans gösterdiklerini düşünüyor.

Bu zorlu süreçte 80 bin çalışanla Türkiye'nin istihdam şampiyonu gruplarından birine kaptanlık yapmasının yanı sıra önde gelen iş örgütlerinden TÜSİAD'ın yüksek istişare konseyi başkanlığı görevini de yürüten Özilhan, 2021 yılına dair beklentilerini anlattı.

2020'de ekonomik performansı nasıl değerlendiriyorsunuz? Sizce bu zorlu süreçte sanayiciler başarılı bir sınav verdi mi?

2020 yılı tüm dünya gibi bizlerin de içinde bulunduğumuz pandemi sürecinin getirdikleri karşısında hedeflerimizi yeniden gözden geçirdiğimiz, alternatif senaryolara göre aksiyon planları çalıştığımız bir yıl oldu. Nesillerdir insanoğlunun karşısına çıkmayan pandemi kavramı ile birlikte hepimiz için birçok anlamda belirsizlik oluştu. Virüs; eğitim başta olmak üzere toplumsal ve ekonomik aktivitelerde önemli bir duraksamaya neden oldu.

Üçüncü çeyrekte ülke olarak ekonomik açıdan bir toparlanma yaşamayı başarsak da önümüzde hala tüm dünya ekonomilerinin vereceği önemli bir ayakta kalma sınavı var. Ben bu süreçte şirketlerin ve sanayicilerin toplumsal sorumluluk ve dayanışma anlamında önemli bir performans gösterdiklerini düşünüyorum.

Türkiye ekonomisi ve sektör açısından 2021 yılı beklentiniz nedir?

Pandemi ve beraberinde büyümesi beklenen ekonomik sorunların hem ülkemizde hem de dünya düzeninde büyük değişimleri tetikleyeceğini öngörebiliriz. Şirketler yatırım ve üretim stratejilerini, iş yapış şekillerini baştan aşağıya gözden geçirecek. Tüketici davranışlarında kalıcı değişikliklere hazırlıklı olmalıyız. Yaşadığımız pandemi, tüm dünyaya en beklenmeyeni bile beklemek gerektiğini gösterdi.

Yaşananlar elbette ortak hafızaya kazınacak, sadece tüketicide değil, tüm değer zincirinde davranış değişiklikleri gözlemlenebilir. Ancak neticede hayat devam ediyor. Bu sebeple bir yandan da yeni ihtiyaç alanları, bunlara yönelik ürünler ve yine bunlarla ilgili iletişim ve satış kanalları ortaya çıkacak. Yeni tüketim trendleri oluşacak. İşletmeler olarak, hem üretim hem tüketim trendlerini belirleyecek olan tüketici davranışlarını, hiç olmadığı kadar yakından takip etmemiz ve kendimizi buna göre şekillendirmemiz gereken bir dönemin içindeyiz.

Belirsizliğin hakim olduğu bu süreçte her ne kadar öngörü yapmak zor olsa da beş yıl sonra nasıl bir Türkiye hayal ediyorsunuz?

Pandemi süreci üretimin ve kendi kendine yetebilmenin öneminin bir kez daha fazlasıyla ortaya koydu. Türkiye'nin yatırımlarını ve reformlarını her anlamda üretimi ve üretkenliği destekleyecek şekilde şekillendirmesi gerekiyor. Yepyeni bir boyut kazanan dijital dönüşümün her alanında içinde yer almalıyız. Var olan sistemlerde değişim ve yeni koşullara adaptasyon kaçınılmaz olacak.

Bu süreçte ihtiyaçları doğru tespit ederek ilerler, gerçekçi davranır ve gerekli önlemleri alırsak, gerekli değişimlere kendimizi adapte eder, sistemimizi yeniliklerle birlikte hep beraber güçlü bir şekilde sürdürürüz. Ekonominin daha karmaşık hale gelmemesi, şirketlerin büyük ekonomik sorunlar yaşamaması için tüm paydaşlar olarak, koşullara birlikte uyum sağlamak ve birlikte hareket etmek zorundayız.

Önümüzdeki beş yılda grubu nerede görmek istiyorsunuz? Buna nasıl hazırlanıyorsunuz?

Anadolu Grubu, bugün dokuz farklı sektörde faaliyet gösteren ve geniş bir coğrafyaya yayılmış operasyonlarıyla büyük bir yapı ve bu sektörlerin her biri kendi dinamiklerine göre pandemi sürecinden farklı şekilde etkileniyor. Faaliyette olduğumuz tüm segmentlerde iş sürekliliğinin sağlanması için bütün önlemleri almakla beraber operasyonlarımızı sürekli yeniden gözden geçiriyor ve uygun aksiyonları zamanında alıyoruz.

Yılın dokuz ayında ciromuzda yüzde 18,9'luk bir büyüme elde ettik. Başlıca operasyonlarımızdaki performanslarımızda bu zorlu döneme rağmen büyümeyi sürdürebilme arzusundayız. Yatırım tarafında bir süre daha temkinli ve acili-yeti olmayan yatırımları uzun zamana yayan bir bakış açısıyla ilerlemeyi planlıyoruz.

Fakat toplum açısından kritik olan başta sağlık, perakende, tarım, içecek gibi hizmet alanlarımızda bu kritik süreçte müşterilerimize kesintisiz olarak en iyi ve hızlı hizmeti sunmak için gerekli altyapı çalışmalarımızı ve yatırımlarımızı yapıyoruz. İstihdamımızı korumak için elimizden geleni yapıyoruz. Hatta bu süreçte kritik fonksiyonlarımız için ekstra işe alım da yaptık. Markalarımıza, tüketicilerimize, paydaşlarımıza, dijitalleşme ve finansal disiplinimize odaklanarak önceliklerimizi belirliyoruz.

Peki önümüzdeki süreçte yatırımlarınızı hangi alanlara odaklayacaksınız?

Uzun vadede ağırlıklı olarak tüketici ürünleri sektörlerinde yurtiçi ve yurtdışında güçlü büyüme potansiyeli gördüğümüz yeni yatırım fırsatlarını her zaman olduğu gibi değerlendirmeye devam ediyoruz. Hem bugünün hem de geleceğin sektörü olarak gördüğümüz ve pandemi sürecinde önemi daha da anlaşılan tarım alanında yatırımlar yapıyor, grup şirketlerimizle birlikte bu alanda kapsamlı çalışmalar gerçekleştiriyoruz.

Uzun yıllardır eğitim, sağlık, spor, kültür-sanat ve turizm başta olmak üzere pek çok alanda insana değer katacak projeler hayata geçiriyoruz. Sürdürülebilirlik alanında uzun yıllardır şirketlerimiz tarafından yapılan başarılı çalışmaları, son iki yıldır Anadolu'dan Yarınlara markamızla holding seviyesinde gerçekleştirilen çalışmalarla farklı bir boyuta taşıdık.

Gelecekte iş yapış şeklimizi belirleyecek olan dijital dönüşüm projeleri yürütüyor, yenilikçi bir bakış açısı ile tüm sektörlerimizde AR-GE ve inovasyona odaklanıyor, kurum içi girişimciliği kendi geliştirdiğimiz platformlarla destekliyoruz. Tüm bu çalışmalarımızla Anadolu Grubu'nun geleceğin dünyasında da güçlü bir şekilde yer alacağına inanıyorum.

"İŞ İNSANLARI İÇİN ÖNEMLİ BİR BAŞVURU KAYNAĞI"
"Ekonomist dergisi, ekonomi ve iş dünyasına yönelik yayınlar arasında güvenilir haberin en önemli temsilcilerinden biri ve iş insanları için önemli bir başvuru kaynağı olarak tecrübeli ve uzman kadrosuyla 30 yıldır örnek bir hizmet sergiliyor. Özenli ve özverili çalışmaları için tüm Ekonomist ekibine teşekkürlerimi sunuyor, derginin 30'uncu yılını içtenlikle tebrik ediyorum."

2021'NİN ÜÇ ÖNEMLİ GÜNDEMİ

1- Öncelikle ajandamızda operasyonel kârlılık ve serbest nakit akışı sağlamak üzere etkin ve temkinli bir finansal yönetim olacak.

2- Bunun yanı sıra uzun yıllardır başarıyla altyapısını oluşturduğumuz dijital dönüşüm çalışmalarımız devam edecek.

3- Hem dünyamız hem de paydaşlarımız için değer yaratmak üzere giderek yepyeni boyutlara taşıdığımız sürdürülebilirlik çalışmalarımız önemli başlıklarımızın başında gelecek.
Etiketler
tüsiad