ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Türkiye iş dünyası bir yandan yüksek döviz kurları nedeniyle yıl sonu hedeflerini güncellemeye girişirken, diğer yandan pandeminin olumsuz etkilerini yavaş yavaş geride bırakmaya başlıyor. Henüz sanayi üretimi ve ihracat gibi göstergelerde kayda değer bir iyileşme göze çarpmasa da şirketler pandemi sonrasında küresel ticarette doğan fırsatları değerlendirmek için yeni yatırım planlarını devreye almaya başladı.
Pandemi döneminde ortaya çıkan ihtiyaçlar göz önüne alındığında, özellikle gıda, mobilya, tekstil ve inşaat sektörlerindeki yatırım hamlesi dikkat çekiyor.
Yatırımda engel tanımayan 10 şirketi görmek için görsele tıklayın.
GIDA YATIRIMLARINDA ARTIŞ
Yeni yatırımlarda öne çıkan sektörlerin başında yiyecek-içecek sektörü geliyor. Halihazırda 400 adet akaryakıt istasyonundaki varlığını bu yaz açtığı ve açmaya devam edeceği üç otoban mağazasıyla da güçlendirmeyi hedefleyen Kahve Dünyası, yatırıma hız veren o şirketlerden biri.
Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörlerinden biri olan perakende sektörünün içinden geçtiği zor dönemi atlatmak için çok büyük bir çaba gösterdiğinin altını çizen Kahve Dünyası Genel Müdürü Kaan Altınkılıç, yeni normalde Türkiye'nin ve sektörün yeni bir başarı hikayesi yazması için ellerinden geleni yaptıklarını söylüyor.
Bu amaçla Kahve Dünyası'nın mağaza yatırımlarını ertelemek yerine ellerini taşın altına koyarak yola devam etmeyi tercih ettiklerini vurguluyor. Altınkılıç, "Böyle dönemlerde kimi markalar yatırımlarını durdurup elindekileri korumaya odaklanır. Biz ise riskleri doğru şekilde analiz ederek yatırımlarımızı sürdürmeye karar verdik" diyor.
"ONLINE YATIRIMA HIZ VERDİK"
Kaan Altınkılıç, salgın nedeniyle ev dışı tüketimin azaldığını, online mağazalardaki satışların ise hızla yükseldiğini ifade ediyor. Altınkılıç, "Mart ayının ortasından mayıs ayının sonuna kadar geçen sürede online satışlarımızda yüzde 700'lük artışın yanı sıra online mağazamızı ziyaret eden kişi sayısında da çok ciddi yükseliş yaşandı" diye konuşuyor.
Bu gelişmeler sonucunda online'a yönelik yatırımlara hız verdiklerini kaydeden Kaan Altınkılıç, koronavirüs sürecinin ilk 1,5 ayında depo yatırımı gerçekleştirerek online mağaza operasyonlarını beş katı büyük bir alanda yürütmeye başladıklarını söylüyor.
Altınkılıç, "1 Haziran itibarıyla mağazalarımızın yeniden açılmasıyla kahve tutkunlarının yoğun ilgisiyle karşılaştık, herkesin dışarıda olmayı özlediğini gördük. Bu da bize güç verdi ve ürünlerimizi daha çok kişiyle buluşturmak için mağaza yatırımlarımıza aynı kararlılıkla devam ediyoruz" şeklinde konuşuyor. Şirket ayrıca bir mağazasının olduğu Londra özelinde bir online mağaza açmak üzere de kolları sıvamış durumda.
İHRACAT ODAKLI ÜRETİM
Niğde'de 400 milyon TL'lik yatırımla kuracağı yeni tesiste "Yemek Hazır" serisini ve yeni ürünleri üretecek olan Yayla Agro, yeni dönemde ihracat odaklı yatırımlara ağırlık verecek olan gıda şirketlerinden biri. Şirket, yeni yatırımlarıyla ihracat pazarı sayısını üç yılda 55'ten 100'e çıkarmayı hedefliyor.
Türkiye'de ilk Covid-19 vakasının ortaya çıktığı günlerde satışlarının 2-3'e katlandığını anlatan Yayla Agro Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Hasan Gümüş, "Satışlar haziran ayında epey yavaşladı. Sonra normal seyrine oturdu. Bu yılı 2 milyar TL ciro ile kapatmayı öngörüyoruz" diyor.
Bu dönemde AR-GE'ya yapılan yatırımların önemine dikkat çeken Gümüş, "Ciromuzun yüzde 1'ini AR-GE'ye ayırıyoruz. AR-GE'de 26 kişi çalışıyor. 32 adet patent başvurumuz bulunuyor. LeGurme serimizi 10 yılda dünya markası yapmayı hedefliyoruz" diye konuşuyor.
İmalat sanayiinde de önemli yatırım planları bir bir hayata geçmeye başladı. Bu yatırımlardan birine imza atmaya hazırlanan Kastamonu Entegre, 450 milyon TL'lik yeni yatırımla Samsun Yonga Levha Tesisi'nin yıllık üretim kapasitesini yaklaşık 2,5 kat artıracak ve şirketin toplam üretim kapasitesini 6 milyon metreküpe çıkaracak. Bu yıl başlayan yatırım çalışmalarının 2021 yılının ilk çeyreğinde tamamlanması hedefleniyor.
Özellikle bu dönemde ülke ekonomisi için katma değerli ürün ve ihracat odaklı büyümeye ihtiyaç olduğuna vurgu yapan Yıldız, yeni yatırımla 100 ilave istihdam sağlayacaklarını da sözlerine ekliyor.
BÜYÜME HEDEFLERİ GÜNCELLENİYOR
Dev holdingler de yeni yatırımlara hız vermiş durumda. Erdemoğlu da bu holdinglerden biri. Holding, 2020 yılı büyüme hedefini yüzde 40'tan yüzde 50'ye çıkarırken, Atatürk Havalimanı'na yakın arsasında rafa kaldırdığı lüks konut projesini hayata geçirmeye hazırlanıyor.
Polyesterin hammaddesini üretmek için de kolları sıvayan holding duvardan duvara halı üretimi için ek yatırımı da gündeme aldı.
Erdemoğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Erdemoğlu, "Duvardan duvara halı, parça halı ve geri dönüşüm tesisleri kurmak için çalışmaları hızlandırdık" diyor.