SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
18-31 Ekim 2020 tarihli sayıdan…
Türkiye'nin en eski taşımacılık şirketlerinden olan Varan, temmuz ayında yeniden yollara döndü. 2011'den bu yana zorlu bir süreç yaşayan Varan'ın isim hakkını kısa bir süre önce satın alan Lüks Karadeniz Seyahat'in sahipleri Abdullah İslam ve Fatih İslam ile ortakları Kemal Soğancı, pandemiye rağmen büyük hedeflerle markayı yeniden yapılandırdı.
50 otobüslük filosuyla İzmir, Bursa, İstanbul ve Ankara seferlerine başlayan marka, yıl sonuna kadar 100 otobüslük filoya sahip olmak üzere anlaşma imzaladı. Yıl sonuna kadar 1,5 milyon yolcu taşımayı planlayan şirketin önümüzdeki üç yıllık süreçte hedefi ise karayolu taşımacılığında ilk üç marka arasında yerini almak.
Varan Turizm CEO'su ve Yönetim Kurulu Üyesi Kemal Erdoğan, "Yıl sonuna kadar 1,5 milyon yolcuya hizmet vererek 700 kişiye de iş olanağı sağlamayı hedefliyoruz. 9 Temmuz'da seferlerin başlamasının ardından, Varan'ı gelecek üç yıl içerisinde en fazla yolcu taşıyan ilk üç markadan biri haline getirmeyi amaçlıyoruz" diyor.
74 YILLIK ÇINAR
Varan markasının tarihi 1940'lı yıllara uzanıyor. Varan Turizm, uzun yıllar Türkiye'de şehirlerarası ilk lüks taşımacılığının sembollerinden biri oldu. Nevzat Pekuysal'ın 74 yıl önce İstanbul-İzmit arasında seferlere başlattığı bu yolculuk, 2 bine yakın çalışan ve 300'den fazla otobüsün yer aldığı büyük bir filoya ulaştı. Fakat kurucu Pekuysal'ın vefatıyla zorlu sürece giren marka birçok kez el değiştirdi.
Metro şirketinin ardından yine yolcu taşımacılığında önemli markalardan biri olan Ulusoy'un satın aldığı marka, Haluk Ulusoy'un da zora girmesiyle Şekerbank'a geçti. 2011'den beri birçok zorlukla karşı karşıya kalan markanın yeni sahipleri ise şirketi eski gücüne kavuşturmayı hedefliyor.
Pandemi öncesi başlayan yatırım planını koşulların zorlaşmasına rağmen ertelemek istemediklerini dile getiren Varan Turizm CEO'su ve Yönetim Kurulu Üyesi Kemal Erdoğan, temmuz ayında Söğütözü'ndeki merkezi açarak yaklaşık 50 araçlık filo ile şehirlerarası taşımacılığa başladıklarını, geçen süreçte de iyi bir performansla ilerlediklerini anlatıyor.
BİRÇOK KEZ EL DEĞİŞTİRDİ
Karayolu taşımacılığında A ve A + segmentindeki yolculara hizmet veren Varan, 76 yıllık süreçte birçok kez el değiştirdi. Nevzat Pekuysal’ın vefatıyla marka zor günler yaşadı ve Metro Turizm tarafından satın alındı.
2011 yılında yapılan bu satın alma büyük hedeflerle yapılmış olsa da zorluklar aşılamadı ve marka tekrar el değiştirdi. Varan Turizm’in filosunda 43’ü öz mal olmak üzere 120 otobüs ve 230’un üzerinde satış ofisiyle Ulusoy Turizm’e satıldı. Fakat Ulusoy da sıkıntıya düşünce markanın isim hakları Şekerbank’a devroldu.
200 MİLYON TL'LİK YATIRIM
Şehirlerarası seyahat taşımacılığı için ilk etapta Mercedes Benz Türk'ten 80 milyon TL'ye 33 yeni otobüs satın aldıklarını, yıl sonuna kadar filoyu 100 otobüse ulaştırmayı planladıklarını ifade eden Erdoğan, teknik ve altyapı yatırımlarıyla 100 milyon TL'yi bulan yatırımın yıl sonunda yeni otobüslerinde katılmasıyla 200 milyon TL'yi aşabileceğini kaydediyor.
Şu an mevcut hatlara Alanya'yı da ekleyeceklerini anlatan Erdoğan, yeni hatlarla markayı Ege ve Akdeniz bölgesindeki eski gücüne yeniden kavuşturacaklarını ifade ediyor. Bu süreçte yolcular için ayrıcalıklı hizmetler sunmayı istediklerini aktaran Erdoğan, "Pandemi sürecinin izin verdiği ölçüde özel uygulamaları hayata geçireceğiz. Bunların ilki özel yolcu salonlarımız olacak ve yolcularımız otogarın kalabalığına girmeden rahatlıkla seyahatlerine bu noktadan başlayabilecek. Hizmet kalitesini daha doğru verebilmek ve müşteri memnuniyetini en üst seviyede tutabilmek adına ilk etapta kendi otobüs yatırımlarımıza ağırlık vererek çalışmayı tercih ettik.
Bunun yanı sıra daha önceden bildiğimiz sektördeki saygın bireysel otobüs yatırımcılarından seçkin bir kadroyu da filomuza dahil edeceğiz" diyor.
Öte yandan şirketin istihdam konusunda da önemli hedefleri bulunuyor. İlk etapta yaklaşık 250 kişiye iş olanağı sağlayan şirket, yıl sonuna kadar yeni terminal ve hat yatırımlarıyla bu rakamın 700 kişiye ulaşmasını hedefliyor.
"YÜZDE 10 PAZAR PAYINA ULAŞMAYI İSTİYORUZ"
Pandemi ile birlikte seyahat etmekten kaçınılması taşımacılık sektörünü derinden etkiledi. Mart ayından bu yana yüzde 40 kayıp yaşayan sektörde, açılan yaranın kapanması ise değişen alışkanlıklar ve tedirginlik nedeniyle zaman alacak.
Pandemi ile birlikte otobüs seyahatlerinde tedbir amaçlı boş koltuk uygulaması ve bireysel araç kullanımına yönelim 2 milyar dolar büyüklüğe sahip olan sektörü negatif etkiledi. İnsanların seyahat etmekten kaçınırken bu işe girmenin çok kolay olmadığını aktaran Kemal Erdoğan, tüm bunlara rağmen iyi bir hizmet iddiasıyla yola çıktıklarını söylüyor.
Erdoğan sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bu şartlarda sektörde yolcu sayısı yüzde 40 düştü. Sefer sayısı ve taşınabilen yolcu sayısı azaldı. Talebin yoğun olduğu dönemlerde bile otobüslerde belli koltukları boş bırakmak durumunda olmak nedeniyle gelirler ciddi azaldı.
Açıkçası hızlı bir toparlanma beklemiyorum. Fakat sözünü ettiğim gibi biz neticede kısa vadeli hedeflerle bu markanın haklarını satın almadık. Önceliğimiz verilen hizmetin niteliği. Yolcu konforunun yüksek olduğu bir deneyim sunuyoruz. Hedefimiz 2 milyar dolarlık bir pazarda yüzde 10 pay almak. Önümüzdeki beş yıl içinde bu hedefe ulaşacağımızı düşünüyoruz."