Teknoloji alışverişinde son kararı erkeklerin verdiği düşüncesiyle, markalar yıllarca hep maskülen bir iletişim diliyle konuştu. Ancak zaman içinde teknolojiyle içli dışlı olan kadınlar, bu alandaki markaların hedef kitleleri içinde önemli bir hale geldi. Teknoloji şirketleri bir yandan dillerini değiştirirken, bir yandan da kadınlara yönelik iletişim kampanyaları ve projeler yapmaya başladı.
FATOŞ BOZKUŞ
fbozkfis@ekonomist.com. tr
Teknoloji günden güne kişisel tarzlarımızın bir parçası haline geliyor. Geçmişin ağır ve hantal cihazlarının yerini mobil yaşama elverişli hafifliğe ve boyutlara sahip tasarım cihazlar alıyor.
Geçmişe nazaran teknoloji ile daha içli dışlı hale gelen kadınlar, bu değişim de dikkate alındığında teknoloji şirketlerinin hedef kitlesi içinde önemli bir yere oturmaya başladı. Bu da pek çok teknoloji şirketinin maskülen iletişim tonundan kadınlara hitap eden iletişime geçmelerini beraberinde getirdi. Bugüne kadar daha çok erkeklere konuşan markalar, artık kadınlara hitap edecek iletişim kampanyaları hazırlıyor.
İHTİYACA YÖNELİK ÜRÜNLER
Bu konuda ilk örneklerden biri HP oldu. Moda ve teknolojiyi birleştiren ürünlerinin artık aksesuar gibi görülmeye başlandığını söyleyen HP Türkiye Genel Müdürü Filiz Akdede, Harvey Nichols projesinde yapılan çalışmayı buna örnek gösteriyor.
Burada tanıtımını yaptıkları HP Spectre 13 bilgisayarın tanıtımında modayı teknolojiyle bir araya getirdiklerini ve kadınların yoğun ilgisini gördüklerini belirten Akdede, bunun iletişimini ise moda, magazin, teknoloji kanallarında yaptıklarını anlatıyor. Aynı zamanda küçük yazıcıları Deskjet ile anneleri hedeflediklerinin bilgisini veren Akdede, Intel ile işbirliğine giderek sokak modasını öne çıkardıklarını hatırlatıyor.
Bu çalışmalardan çok iyi geri dönüşler aldıklarını söyleyen Filiz Akdede, şöyle devam ediyor: “Kadınların da ilgi ve ihtiyaçlarının dikkate alındığı ürünler geliştirmeyi sürdüreceğiz. Kadınların çocukları ile yaratıcı ve eğlenceli çalışmalar yapabilecekleri ürünlerimiz de gelmeye devam edecek. İleride bu konuda sosyal medya kanallarını da aktifi olarak kullanacağız.”
REKLAMDAKİ KADINLARIN SIRRI?
Bugüne kadar iletişimde maskülen konuşan Vestel de son kampanyasıyla kadınları gönüllü marka elçisi yapma hedefinde. Vestel Yurtiçi Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdürü Ergün Güler, TV ve telefonda karar verici erkekken beyaz eşyada son sözü kadınların söylediğini ifade ediyor. Güler, “Beyaz eşyada pazar payını artırmak için bugüne kadar kullanılan maskülen iletişim tonundan kadınların gönlüne hitap eden bir iletişim tonuna geçmeye karar verdik” diyor.
Vestel, bu noktada neler yapılabileceği konusunda pazarlama depart-manında üç ekip kurdu ve burada nasıl bir yol izleneceği üzerine üç aylık bir çalışma yaptı. Sonunda kadınları gönüllü marka elçisi yapmak için kendilerinden bir parça görecekleri bir iletişim kampanyası yapmanın daha doğru olacağı düşüncesi ortaya çıktı. Böylece Vestel’in kendi çalışanlarının oynadığı reklamlar yapılmasına karar verildi. İlk reklamda ihracat departmanında oynayan bir çalışan yer alırken, ikinci reklam filminde Vestel bayisi bir kadın kendi hikayesini anlatıyor.
HEDEF PAZAR PAYINI ARTIRMAK
Akıllı yaşam markası olma hedefiyle çalışmalarını sürdüren Samsung Electronics de kadınlara konuşmaya başlayan şirketlerden biri. Samsung, Türkiye’de ağırlıklı olarak televizyon, akıllı telefon, giyilebilir cihazlar, tabletler, kameralar, dijital gereçler, tıbbi ekipmanlarla öne çıkıyor. Ancak beyaz eşya ve küçük ev aletleri alanında dünyanın pek çok ülkesinde lider marka olmasına rağmen, Türkiye’de bu alandaki bilinirliğini yeterli bulmuyor.
Bu durum yapılan araştırmalarda da ortaya çıkınca, şirket yönetimi Türkiye’de marka bilinirliğini artırmak için çalışma kararı aldı. Ürünlerin ileri teknolojiye sahip olduğu ve bu teknolojinin nasıl kullanılması gerektiği de vurgulanmak istenince, daha çok kadınlara hitap eden bir kampanyaya başlandı. İlk etapta dijital mecraya özel bir kampanya yapılması uygun bulundu.
Şirketin çamaşır makinesi ve buzdolabında yüzde 12-13 seviyesinde değişen bir pazar payı var. Ancak, Samsung Electronics Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ömer Barış Gökpınar, bilinirliğin çok düşük olduğunu söylüyor. Gökpınar, hedeflerinin bilinirliği üst seviyeye çıkartarak, pazardaki ilk üç oyuncu sıralamasında yerlerini güçlendirmek olduğunu ifade ediyor.
ETKİLİ KİŞİLERLE İŞBİRLİĞİ
Kadınların teknoloji şirketlerinin kendileriyle daha farklı konuşmasını beklediklerini gören Asus da bu yönde çalışmalara başlayan diğer bir şirket. Tasarımın kadınların teknoloji tercihlerinde öne çıktığını söyleyen Asus Sistem İş Birimi Pazarlama Müdürü Şule Bülbül-kaya, bu kampanyaya neden ihtiyaç duyduklarını şöyle anlatıyor: “Ultrabook pazarında kadın erkek dağılımında, kadınlar az farkla ikinci sırada. Ancak ZenBook’da kadınların çok geride kaldığını gördük.
Bunun üzerine ZenBook ailesi için kadın tüketiciyi hedefleyen Tıpkı Sen adında bir kampanyaya başladık.” Şule Bülbülkaya, dijital platformda başlayan bu kampanya ile kadınların yüzde 85’ine ulaşıldığını ve videonun 6 milyon kişi tarafından izlendiğini söylüyor. Bülbülkaya, ardından bu kapsamda sosyal medyada etkili üç isimle bir proje başlattıklarını anlatıyor.
Tanem Sivar, Çiler Geçici ve Zeynep Albayrak ile çalıştıklarını ifade den Bülbülkaya, onlarla günlük hayatlarının içinde ZenBook’un nasıl yer aldığını, doğal içerik paylaşımı ile göstermelerini istediklerini belirtiyor.
Ardından ise bu kapsamda bir micro websitesi oluşturarak kadınlara özel bir platform yarattıklarını söylüyor. Yaz döneminde uçak içlerinde ve kadınların ağırlıklı okuduğu dergilerde olacaklarını anlatan Bülbülkaya, yıl boyunca bu dili koruyarak yeni projeler geliştireceklerini ifade ediyor.