Reklamcılar Derneği Başkanı Nil Bağcıoğlu, ajansların ekiplerini kaybetmeden müşterilerine aynı hizmeti vererek sıkıntılı dönemden çıkmanın yollarına baktığını söylüyor. Bağcıoğlu "Özellikle kreatif ajanslar için hayat kolay değil" diyor.
FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr
Reklamcılar Derneği tarafından düzenlenen, Türkiye'nin en önemli yaratıcılık ve pazarlama etkinliği olarak kabul edilen Kristal Elma Festivali bu hafta gerçekleşecek. Etkinlik 30'uncu yılında farklı bir organizasyonla reklamcıların karşısına çıkacak.
Festivalde bu yıl yaratıcılık ve yenilikçilik yoluyla rekabet avantajı arayan pazarlamacılar için oluşturulmuş global bir platform olan ve yılın trend konularını belirleyen Contagious, içerik küratörü olarak belirlenmiş.
Başkanlığı döneminin son Kristal Elma organizasyonu için çalışan Reklamcılar Derneği Başkanı Nil Bağcıoğlu ile festival öncesinde bir araya geldik. Hem organizasyonu hem de sektörün durumunu konuştuk.
Bu yılın geçen yılla aynı büyüme oranlarında kapatmasını beklediğinin de altını çizen Bağcıoğlu, ülke ekonomisinden direk olarak etkilenen reklam sektöründe bugün maliyet yönetimi ve verimliliğe odaklanıldığını ifade ediyor. "Yıl içinde fiyat kırma amaçlı konkur sayılarının artacağını öngörüyoruz ama bunun çok yanlış olduğunu düşünüyoruz" diyen Bağcıoğlu sorularımızı şöyle cevapladı:
11-12 Ekim'de Kristal Elma'nın 30'uncusu yapılacak. Geçen yılki festival darbe girişimi, terör saldırıları gibi nedenlerle oldukça sönük geçmişti festival. Bu özel yılda nasıl bir organizasyon programınız var?
Beş yıldır Kristal Elma, festival şeklinde yapılıyordu. Bu yıl ajanslar ve sektör için kolay geçmiyor. Yıl başında 30'uncu yıl kapsamında pek çok proje yapmayı planladık. Ama bütçeler ne yazık ki el vermedi. Geçen yıldan sonra organizasyonda bir şeyleri değiştirmek gerektiğini düşündük. Daha değişik ve faydalı hale nasıl getirebiliriz buna baktık. Farklılaşma isteğiyle dünyada yapılan reklam ve pazarlama festivalinde konuşan konuşmacıları çağırmak yerine pazarlamacılar için oluşturulmuş global bir platform olan Contagious'u içerik küratörü olarak belirledik. Oradan konuşmacılar gelecek ve ilk gün 45'er dakikalık konuşmalar yapacaklar. Altı konu başlığında konuşacaklar.
Nedir bu konu başlıkları?
Hız ve esneklik ortamında uzun vadeli planlama ilk başlığımız. Tüketici ve platformlar dönüşüp değişiyor, markalar bu ortamda nasıl davranmalı o anlatılacak. İkinci başlığımız şeffaflıkla başa çıkma yolları. Bu çok sorgulanıyor, markalar teknoloji kullanımıyla şeffaflıkla nasıl başa çıkacak bunu dinleyeceğiz. Perakendede otomasyon, kültürü yakalamak, erkeğin yeni tanımı ve işlemsel yaratıcılık diğer başlıklar olacak. Cuma günü önceden isim yazdırıl-ması zorunlu ücretsiz workshoplarımız var. Akşamları ise ödül törenleri yapılacak.
Biletler ne kadar ve nasıl bir katılım bekliyorsunuz?
İlk günkü organizasyon bileti 945 TL. Ödül gecelerinin gece başı bilet fiyatı ise 530 TL. Daha bilet alımı bitmediği için katılımla ilgili net bir şey söyleyemem. Ama yarışmaya başvuran iş adedinde ciddi bir artış söz konusu.
Kristal Elma'ya küskün olanlar da bu özel yılda yarışmaya dahil oldu mu?
Biz ajansları tek tek ziyaret ettik ve çağrı yaptık. Ama yeni başvuru veya farklı ajans katılımı yok.
Önümüzdeki yıl da festival şeklinde yapılır mı Kristal Elma?
Bu yıl benim başkanlığımın son dönemi. Ama trend bu şekilde devam ederse belki sadece yarışma yapılır.
Konu buraya gelmişken 2018'i nasıl geçiriyor sektör? Yılın başında çift haneli büyüme beklentisi vardı. Bu beklentinizi koruyor musunuz?
İlk altı ayda sektörün bir önceki yıla göre TL bazında yüzde 15 büyüdüğünü gördük. Tabi yıl sonuna geldiğimizde ne olur bilemiyorum. Ama geçen yılki gibi bir büyüme bekliyorum. Reklamverenlerin mecralar açısından daha odaklı çalışmaya gittiğini görüyoruz. Türkiye böyle dönemlerden daha önce de geçtiği için reklamverenler de iletişimi kesmemenin uzun vadede markalarına katkılarını biliyorlar. Onun için de hiçbirinin iletişimi tamamen keseceğini düşünmüyorum.
Otomotiv, inşaat için de öyle mi düşünüyorsunuz?
Onların kesmeyelim deme lüksleri yok gibi görünüyor. Ama diğerleri bütçeleri daha verimli ve etkin kullanmaya gidecekler. Proje azaltılabilir. Mecra seçimlerinde daha odaklı davranılabilir.
Odaklı davranmada hangi mecralar öne çıkar?
Ekonomik durgunlukta ev eğlencesi öne çıkar. TV ve dijitale ayrılan bütçeler artacaktır. Açıkhava önemini artırıyor. Hiç kullanmayanların kullanmaya başladığını görüyoruz.
Bunu neye bağlıyorsunuz?
Ölçümlenebilir olması, dijitalleşmesi, çeşitlenmesi, görünürlüğün artması orada açık havayı büyütüyor. Aynı şekilde radyo da önemini kaybetmeyen mecralar arasında.
Bu dönemi reklam ajansları nasıl geçiriyor ya da geçirmeli?
Biz de zamanımızı ve ekibimizi daha verimli kullanmaya çalışıyoruz. Özellikle kreatif ajanslar için hayat hiç kolay değil.
Bu dönemde konkur sayısında artış bekliyor musunuz?
Daha fiyat kırma amaçlı konkur sayılarının artacağını öngörüyoruz ama bunun çok yanlış olduğunu düşünüyoruz. Daha önceki dönemlerde bizim hatırladığımız hızla arttığıydı. Ancak seçilen ajansların çalışma süresi çok uzun olmuyor böyle durumlarda. Umarım reklamverenler bu yollara girmez ve ajanslar çok yara almadan yollarına devam ederler.
"PARAMIZI AKILLICA YÖNETMELİYİZ"
Son dönemde bazı ajanslar hizmet yelpazesini genişletiyor. Bu konuda Nil Bağcıoğlu şu değerlendirmeyi yapıyor: “Hizmet çeşitliliğini artırmak da ilave yatırımlar gerektiriyor. Bıçak sırtı bir durum. Onun için aslında yabancı ortağı olmayan bizim gibi ajanslar, buradan ekiplerini kaybetmeden müşterilerine aynı şekilde hizmet vererek çıkmanın yollarına bakıyor.
Hepimiz aynı gemideyiz. Lokaller ve globaller. Arkanızda bir sermaye grubunun olması ya da olmaması aramızdaki fark. Geçmişteki gibi 3 gün çalışma ya da evden çalışma yöntemleri görülebilir sektörde. Tabii paramızı çok daha akıllı biçimde kullanmamız gerekiyor. İyi para yönetimi yapmamız gerekiyor. Tahsilat sıkıntısı yaşamamamız gerekiyor. Biz de stratejik danışmanlık verebiliriz. Oradaki kaslarımızı zaman içinde güçlendireceğiz.”