Yüzde 30’a varan daralma bekleniyor

2022’yi 783 bin adet satışla kapatan otomotiv pazarı, sıfır araç sayısında artış ve kampanyalarla birlikte 2023’ü 1,2 milyon adetlik rekorla tamamlıyor.

28 Aralık 2023

2022'yi 783 bin adette kapatan otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2023'ü 1,2 milyon adetlik rekorla tamamlıyor. 2024'te kredi maliyetlerindeki artış ve filo akımlarındaki yavaşlama beklentisiyle birlikte pazarda yüzde 30'a varan daralma olabilir.

24 Aralık 2023 - 06 Ocak 2024 tarihli sayıdan

Türkiye otomotiv pazarı açısından oldukça hareketli bir 2023 yılı yaşandı. Hibrit ve elektrikli araçlara artan ilgi, yerli üretimde TOGG'un sahne alması, Çin menşeli yeni oyuncuların pazara girmesi, sıfır araçta yaşanan tedarik sorunları nedeniyle ikinci el araç pazarında yaşanan anormal artışlar ve düzenleyici otoritenin oluşan suni fiyatlara karşı aldığı tedbirler, ilk akla gelenler oldu.

2022'yi 783 bin adet satışla kapatan otomotiv pazarı, sıfır araç sayısında artış ve kampanyalarla birlikte 2023'ü 1,2 milyon adetlik rekorla tamamlıyor. Bu rekor satışta, pandemi sürecinde artan çip krizi nedeniyle araç üretiminde yavaşlama sonucu son üç yılda ertelenen talebin hareketlenmesinin de önemli bir etkisi oldu.

14 YILIN ZİRVESİ

Türkiye otomobil ve hafif ticari pazarı son 14 yılın en iyi dönemini 2023'te geçirdi. Yüksek enflasyonun etkisiyle otomobilin bir yatırım aracı olarak algılanması, otomobilde ve sıfır ve ikinci ele olan ilgiyi artırdı. 

11 aylık dönemde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 60,8 artışla 1 milyon 74 bin adet satış gerçekleşti. Yılın 1,2 milyon adetlerde kapanması bekleniyor.

Yine dikkat çeken bir diğer konu, hibrit ve elektrikli araçlara olan talep. 11 aylık dönemde satılan 841 bin adet otomobilin yüzde 10,6si hibrit araçlar ve yüzde 7,1'i elektrikli araçlar. Otomobil markaları hibrit ve elektrikli modellerini pazara getirmeye devam ediyor.

KREDİYE ULAŞIM ZORLAŞTI

2023 yılının özelikle ikinci yarısında yeni modellerin ülkeye gelmesi ile birlikte 1,2 milyon yaklaşan satış adetlerinin ardından, 2024 yılının zorlu geçmesi bekleniyor. 

Yeni ekonomi yönetiminin ekonomiyi yavaşlatma politikalarına bağlı olarak, krediye ulaşımın zorlaşması, artan faiz oranları dikkate alındığında, otomotiv şirketlerince yapılan kampanyalara rağmen yavaşlama olacağı düşüncesi hakim. Yine filo şirketlerinin alımlarında düşüş olması bekleniyor. Sektör temsilcileri tarafından yapılan tahminlere göre rekor yılın ardından 2024'te yüzde 25-30 bandında daralma söz konusu olabilir.

ALİ HAYDAR BOZKURT / ODMD YÖNETİM KURULU BAŞKANI

Kredi maliyetleri daralmaya neden olacak”
“2024'te araç bulunurluğu sorunu büyük ölçüde ortadan kalkacak. Ancak kredi faiz oranlarının yüksek seyri devam ederse pazarda düşüş olması kaçınılmaz. Çünkü satılan ürünlerin yaklaşık yüzde 70'inde kredi kullanılıyor. 

2024'te filo pazarı da çok belirleyici olacak. Ticari kredileri maliyetlerindeki durum, filo alımlarını da etkiliyor. Bu noktada 2024'te pazar 800-850 binlere kadar daralabilir.”