ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Temeli 1973 yılında Arif, Muzaffer, Sami ve Rami Karaca tarafından İstanbul Süley-maniye'de atılan Karaca Grup, o dönem 'Karaca Züccaciye' adı altında faaliyet gösteriyordu. Züccaciye sektörüne 30 kişilik ekipleriyle küçük bir atölyede cam ürünleri üzerine desen yaparak giren Malatyalı Karaca Kardeşler, daha sonra porselen satışına da başladı.
1990'lı yıllara gelindiğinde büyüme potansiyeli görülen elektrikli küçük ev aletleri distribütörlüğüne de soyunuldu. Zamanla ulaşılan geniş müşteri portföyünden cesaret alınarak 'Karaca' markasıyla üretim yapmaya da karar verildi. 1999 yılında ise 'Karaca' markasıyla çelik tencere setleri üretilmeye başlandı.
Ardından da porselen üretimine girildi. 2001 yılında da perakende mağazaları açılmaya başlandı. Şirket şimdi de yurtdışında mağazalaşmaya odaklanmış durumda. Karaca Ailesi'nin ikinci kuşak temsilcisi ve Karaca Grup CEO'su Fatih Karaca ile şirketin hedeflerini konuştuk.
Karaca son yıllarda hızlı büyümesiyle dikkat çeken markaların başında geliyor. Mağazalaşma serüveniniz nasıl oldu?
Biz çelik tencere sektöründen gelen bir markayız. Zamanla porselen işine de girdik. Ancak sadece çelik ve porselen üreterek bir mağazacılık konseptinin yaratılamayacağını düşündük. İnsanların bir ev için gerekli tüm ürünleri bulabileceği bir marka yaratmanın uygun olduğuna inandık. Böylece ürün ve marka karmasını genişleterek mağazalaşmaya hız verdik. 2006 yılında Karaca'nın cirosunun yüzde 95'i toptandan yüzde 5'i perakendeden geliyordu. 2015 yılında bu oran yüzde 50 yüzde 50'ye geldi. Dokuz yılda yüzde 5'lik kısım yüzde 50'lik kısmı yakaladı.
Bugün kaç mağazaya ulaştınız?
Bünyemizde Karaca, Karaca Home, Emsan, Jumbo ve Cookplus markaları var. Bugün 200 mağazaya ulaştık. Karaca, Karaca Home, Jumbo mağazaları açıyoruz. Son dönemde yurtdışında mağazalaşmaya ağırlık verdik.
Yurtdışında kaç mağazanız var?
Yurtdışı açılımımız 2014yılında başladı. Karaca Grup olarak bugün 16 ülkede 30 mağazamız var.
Hedef pazarlarınız nereler?
Polonya, Romanya, Almanya, Hollanda gibi ülkelere yoğunlaştık. Oralarda büyümeye odaklandık. En son Bükreş'te bir mağaza açtık. Yakında Bükreş'te ikinci mağazamızı da açacağız. Romanya'nın yanı sıra Polonya, Almanya ve Hollanda'da şubeleşmeye hız verdik. Sadece Almanya için 2019 sonunda 20 milyon Euro'luk yatırım hedefimiz var. Almanya'da beş mağaza açacağız ve bazı satış noktalarında da olacağız. Romanya'daki mağazamızda Türkiye'deki cirolarımızla aynı seviyeye ulaştık, çok zorlanmadık.
Küçük ev aletlerinde satışlar nasıl gidiyor?
Bu kategorideki ürünlerimiz de büyük ilgi görüyor. Öyle ki kendi tasarımımız olan kahve makinesi bir süredir stoklarda bile yok.
Yeni yatırım planlarınızdan bahseder misiniz?
Yeni yatırımlarımızı yurtdışında mağazalar açmak ve AR-GE departmanında yeni ürünler geliştirmek olarak kurguluyoruz. AR-GE'ye ciddi bir mesai harcıyoruz. Hiç üretilmemiş ürünler üzerine yoğun çalışmalar yürütüyoruz. Ciromuzun yüzde 3'lük kısmını AR-GE'ye ayırıyoruz.
Geçen yılki cironuz neydi, bu yılki hedef cironuz nedir?
Geçen yıl 1 milyar 50 milyon TL ciroya ulaştık. Bu yıl 1,4 milyar TL ciro hedefliyoruz. 2019 yılı ciro hedefimizi ise 1,7 milyar TL olarak belirledik.
Perakende sektörü son yıllarda e-ticarete yoğunlaşmaya başladı. Karaca'da e-ticarette ne gibi gelişmeler var?
Bizim de Karaca olarak yeni stratejimiz e-ticaretin payını artırmak yönünde olacak. Önümüzdeki dönemde yeni mağazalara ağırlık vermek yerine daha çok e-ticarette ve satış noktalarında büyümek istiyoruz. E-ticaret çok hızlı büyüyor. Neredeyse herkes e-ticarette yüzde 200'ün üzerinde büyüyor. Avrupa'da bu rakam daha fazla. Orada şirketlerin cirosunun önemli bir kısmı e-ticaretten geliyor. Biz de mesela Almanya'da beş mağaza açacağız
ancak beş mağazadan daha fazlasını e-ticaretten kazanacağız.
Şirketinizde e-ticaretin payı nedir?
Şu anda e-ticaretin perakendeye oranı yüzde 10'un üzerinde. Önümüzdeki beş yıl içinde ise e-ticaretin grup içerisinde payının çok yüksek olacağını düşünüyorum. Beş yılın sonunda e-ticaret payının yüzde 30'un üzerine çıkacağını öngörüyorum.
İnternetten en çok ne satıyorsunuz?
İnternetten satışlarımız, dönemlik kampanyalara göre değişiyor. Pahalı ürünlerimiz, mağazamızın olmadığı Doğu illerimizde daha çok satılıyor. Ortalama fatura tutarları Doğu illerimizde daha yüksek.