Aydın Söke'deki kağıt tesisini geçen yıl devreye alan Kipaş Holding, ikinci hat yatırımına da başladı. Kipaş Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Öksüz, "Bu yıl toplamda 650 milyon dolarlık yatırım yapacağız. Yurtdışında üretim tesisi konusunu değerlendiriyoruz" diyor.
05-18 Şubat 2023 tarihli sayıdan
Aydın Söke'de geçen yıl kağıt tesisini devreye alan Kipaş Holding, yeni tesisin de katkısıyla 2022 yılını yüzde 30 büyüme ve 1,5 milyar dolar ciro ile kapattı. 2023 yılında ise kağıtta 400 milyon dolarlık ikinci hat yatırımını gündeme aldıklarını kaydeden Kipaş Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Öksüz, bu yatırımla daha fazla selüloz bazlı özel kağıtlar üreteceklerini söylüyor.
Grubun tekstil ve tarım gibi alanlarda da önemli yatırımları olacağını aktaran Ahmet Öksüz, bu yıl için yüzde 10 büyüme hedefiyle ilerlediklerini söylüyor.
Aynı zamanda İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı olan Öksüz ile grubun hedeflerini ve sektörün 2023 beklentilerini konuştuk.
Kipaş Holding 2022'de finansal açıdan nasıl bir performans gösterdi?
Yaklaşık 14 bin kişinin istihdam edildiği grubumuz tekstil, çimento, kağıt, enerji, tarım ve eğitim sektörlerinde faaliyet gösteriyor. Özellikle tekstil ve kağıt sektöründe 2022 yılının ilk yarısı beklentilerimiz çerçevesindeydi fakat ikinci yarı beklentilerin altında gerçekleşti.
Geçen yılı konsolide olarak yüzde 30 büyümeyle ve yaklaşık 1,5 milyar dolar ciro ile kapattık. 2021 'de henüz Söke'deki kağıt tesisi yoktu, bu büyümede tabii kağıt alanının önemli bir payı var.
Grup gelirlerinde ise tekstille kağıt başa baş büyüklükte. En büyük sektör tekstildi. Şimdi kağıtla tekstil hemen hemen aynı. Belki bu yıl devreye girecek yatırımla cirosal olarak kağıt öne geçebilir.
Bu yıl büyüme hedefi nedir?
Bu yıla da tüm zorlu koşullara karşılık dolar bazında yine yüzde 10 gibi bir büyüme hedefiyle girdik. Özellikle kağıt tarafında bu yıl yeni yatırımın devreye girmesi gündemde. Haziran ayında Söke'deki kağıt tesisimizde ikinci hat yatırımımız devreye giriyor.
Bir de tekstilde yaptığımız yatırımlar var. Bunları da yavaş yavaş devreye alacağız. Tabii orada biraz da piyasa faktörü söz konusu, o nedenle geçen yıl planladığımız yatırımı erken devreye almamış olduk. Tahmin ediyorum 2022 son çeyrekte dip görüldü ve bu yıl yavaş yavaş düzelme olur.
Kağıt sektöründe sözünü ettiğiniz ikinci hat yatırımının büyüklüğü nedir?
Kağıt sektöründe devreye aldığımız yatırım toplam 1 milyar dolar. Bu yıl kağıtta planladığımız ikinci hat yatırımımız ise yaklaşık 400 milyon dolar tutarında. Tabii bu yatırım çok önceden planlanmıştı.
Bu yatırımla daha özellikli kağıtları üreteceğiz. Kağıtta çok farklı ürün grupları var. Bu yeni hat yatırımıyla biraz daha selüloz tabanlı kağıtlar üreteceğiz. Kağıt sektöründe devreye aldığımız yatırımla Türkiye net ihracatçı pozisyona geçti. Bunda bizim katkımız büyük.
Bu yıl yatırımda başka gündeminiz var mı?
Elbette, enerji, tekstil ve tarım sektörlerinde de önemli yatırımlarımız olacak. Tarımda mesela nişasta alanında stratejik bir yatırımımız söz konusu.
Endüstriyel mısır nişastası üretimine giriyoruz ve Kahramanmaraş'ta bu alanda kapsamlı bir tesis devreye girecek. Tekstil ve kağıtta nişastayı çok fazla kullanıyoruz. Sanayide çok kullanılan bir ürün ve biz de bu nedenle tesisimizi faaliyete geçiriyoruz.
Grubun tarım yatırımları hızlanacak mı?
Biz 10 bin dönümün üzerinde bir arazide tarım yapıyoruz. Mısır, pamuk, buğday pirinç alanlarında üretimimiz söz konusu. Holding bünyesinde şirketleşmekle birlikte ağabeyim Hanefi Öksüz'ün de aynı zamanda hobisi.
Dolayısıyla biz tarıma yatırıma devam ediyoruz ve bu gelecek süreçte daha da önem kazanacak. Son olarak Kahramanmaraş'ın geleneksel pirincinde de üretmeye başladık. Orada da tesisi yeni kurduk ve atalık tohumla üretiyoruz.
Paketlemesi yeni bitti daha yeni kurduk. Maraş sarısı diye geçen bu pirinç normalden biraz daha fazla su istiyor ama lezzeti tarifsiz.
Buradaki girişimlerimiz belki cirosal anlamda büyük işler değil ama biraz da daha sorumluluk hissettiğimiz alanlar gördüğümüz için yeni adımlar atıyoruz.
Grubun bu yıl için toplam yatırım bütçesi nedir?
Bu yıl toplamda 650 milyon dolarlık bir yatırım olacak. Kağıt, tekstil, tarım ve çimento alanlarında yeni ve yenileme yatırımlar söz konusu olacak. Öte yandan holdingin faaliyet gösterdiği yeterince sektör var. Fakat yurtdışında üretim konusunu değerlendiriyoruz. Bu konuda bize bazı teklifler de zaman zaman geliyor.
Şu süreçte onları değerlendiriyoruz. Özellikle teknik tekstil konusunda böyle bir adım atabiliriz. Bunu globalleşme adımı olarak da görüyoruz. Bizim Mısır'da konfeksiyon ayağında bir girişimimiz var ama o küçük ölçekli. Sözünü ettiğim tesis ise büyük ölçekli olacaktır. Bunun için de Avrupa ya da Amerika olabilir. Bu yatırımı marka değeri olan şirketler için düşünüyoruz. Yoksa batıda üretmek daha pahalı.
İhracatta son durum nedir?
Grubumuzun ihracatı yaklaşık 300 milyon dolar civarında. Bunun yüzde 60'ı tekstil diyebilirim. Geri kalanı da kağıt ve çimento sektörleridir. Bu yıl tabii daha agresif olmak ve uzak pazarlara biraz daha eğilmek gerekiyor.
Yüksek navlun ücretleri Avrupa gibi yakın pazarlarda bizim avantajımıza bir durum teşkil ediyordu. Asya'dan Avrupa'ya olan yüksek fiyatlama-lar Türkiye için fırsat oldu. Mesela tekstilde Avrupa'da yüzde 14 olan payımız yüzde 17'lere çıktı.
Fakat şimdi Asya'nın çok daha rekabetçi olduğu bir dönem yaşıyoruz. Bu nedenle yakın pazarlarımızda oluşacak kaybı uzak pazarlarla telafi etmek gerekiyor. Navlun fiyatlarının düşmesi bizi uzak pazarlarda daha rekabetçi hale getirecektir. Amerika kıtası, Avustralya ve Uzakdoğu ülkeleri önemli. Biz de zaten ekip olarak stratejimizi o yönde geliştiriyoruz.
“TEKSTİLDE İÇ PAZARI KAYBETMEYELİM”
“Türkiye’nin önde gelen ihracatçı sektörlerinden biri olan tekstil dış ticaret açığı vermeye başladı. İlk defa uzun yıllardan sonra dış ticarette fazla değil, açık vereceğiz. Tam kapasite çalışan tesis neredeyse yok gibi.
Böyle dönemlerde biraz daha ülkenin kendi dinamikleriyle dönmesi önemliyken, maalesef tekstil ithalatı büyüyor. İthalatı biraz daha disipline edip en azından kendi pazarının dışarıya kaybedilmemesi için önlemler alınmalı. İplik, kumaş gibi alanlarda ek vergiler olmalı. Vergiler sektörü koruyacak nitelikte değil.”
“LEE COOPER’DA MAĞAZALAŞMAYI HIZLANDIRACAĞIZ”
“10 yıldır Lee Cooper markasının Türkiye lisansörüyüz. Markada büyüme sürecine girdik ve hızla mağazalaşıyoruz. Toplamda 300’ün üzerinde satış noktamız var. Mağaza sayımız ise şu an 20 iken hedefimiz bunu her ay bir iki mağaza açarak 40 mağazaya taşımak. Yıllık yaklaşık 1,5 milyon adet ürün satıyoruz. Önümüzdeki süreçte büyüme hızımız da iyi olursa markanın distribütörlüğünün olmadığı ülkelerde de yer alabiliriz.”