Yeni dönemde yurtdışı mağazalaşma çalışmalarına ağırlık vereceklerini belirten Ipekyol Group CEO'su Uğur Ayaydın, kendi girişimleriyle yurtdışında ilerlemek istediklerini söylüyor. Uğur Ayaydın, "Beş yılda bölgede en çok bilinen ilk beş markadan biri olmak istiyoruz" diyor.
07 Ocak 2024 - 20 Ocak 2024 tarihli sayıdan
Bünyesinde İpekyol, Twist ve Machka markalarını barındıran Ipekyol Group, yurtdışında mağazalaşma stratejisinde önemli bir değişime gidiyor. Önümüzdeki süreçte yurtdışı mağazalaşma çalışmalarına ağırlık vereceklerini vurgulayan İpekyol Group CEO'su Uğur Ayaydın, yurtdışında kendi girişimleriyle ilerlemek istediklerini söylüyor.
Grup olarak önümüzdeki beş yılda Türkiye ve yakın coğrafyalarda en çok bilinen ilk beş marka arasında yer almak istediklerini anlatan Uğur Ayaydın, 450 mağazalık bir zincir haline gelmek için çalıştıklarını belirtiyor. Uğur Ayaydın ile geçen yılı 5,7 milyar TL ciro ile kapatan grubun yeni dönemde büyüme stratejisini konuştuk.
Ipekyol Grubu ve perakende markaları açısından 2023 yılı nasıl kapandı? Avrupa'da siparişlerin geri düştüğü, sektörün zor girdiği bu süreçte siz nasıl ilerlediniz?
2023 ülkece yaşadığımız deprem felaketi, İsrail-Filistin savaşı ve dünya ekonomisindeki daralma ile birlikte yine dayanaklılığımızın test edildiği maalesef son derece çetin şartlara sahip bir yıldı. Ipekyol Group olarak bünyemizdeki üç markamız İpekyol, Twist ve Machka ile dengeli büyümemizi sürdürmeyi başardık.
Rekabet avantajını sürdürebilmek için ürün ve hizmetlerimizde sürekli yeniliklere odaklanarak İpekyol markamız altında farklı kategorilere de girerek ilerlettik, bu yönde devam ediyoruz. Tüketicilerin alım trendlerindeki değişimleri anlayarak ve buna uygun stratejiler geliştirerek yolumuza devam ettik.
Grup olarak 2023 yılı için yüzde 100'ün üzerinde bir büyüme hedefi koyduk ve bu hedeflerimize ulaştığımızı söyleyebiliriz. Bu noktada yurtdışı operasyonlarımızın ciroya önemli bir katkı sağladığını söyleyebiliriz. Ayrıca e-ticaret tarafında gözlemlediğimiz büyüme ivmesiyle birlikte buradan da ciroya önemli bir katkı sağladık.
Grubun cirosal büyüklüğü hangi noktaya geldi?
Grup olarak geçen yılı yaklaşık 5,7 milyar TL ciro ile kapattık. Grubumuz yaklaşık olarak 2 bin 500 kişiye istihdam sağlıyor ve 270 yurtiçi ve 54 yurt dışı mağazamız ile faaliyet gösteriyoruz. Kendimize ait olan Edirne'deki üretim tesisimizde yaptığımız yıllık üretimimiz 2 milyon, satışlarımız ise yıllık 6 milyon adeti geçmiş durumda.
Yurtdışında mağazalaşma ve büyüme stratejiniz ne olacak?
Grup olarak önümüzdeki beş yılda bünyemizdeki markalarımızı Türkiye'de ve yakın coğrafyalarda en çok bilinen ilk beş marka arasında görmeyi hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda yurtdışı mağaza yatırımlarımızı kendimiz yapmak istiyoruz. Franchise sistemi bir pazara girmek doğru bir strateji olabilir, pazarın dinamiklerini bilmek açısından süreçlerinizi hızlandırabilir fakat gerekli yatırımlar yapılmadığında o marka o pazarda istediği hızla ilerleyemiyor.
Bizde bunu gördüğümüz için önemli noktalarda kendimiz ilerlemek istiyoruz. Rusya'da kendimiz operasyonumuzla yer alacağız. Dubai'de kendimiz açtık, Abu Dabi'de de açıyoruz. Yatırım gerekiyorsa üstlenip hedefimiz için, bu bölge ve coğrafyalarda büyümeye devam ederek yaklaşık 450 mağazalık bir zincir haline gelmek için çalışıyoruz.
Bu süreçte farklı kategorilere de girdiniz. Yeni kategorilerin katkısı ve tüketicilerin alım trendinde nasıl değişimler gözlemlediğinizden söz eder misiniz?
İpekyol hazır giyim, çanta, ayakkabı ve aksesuar koleksiyonlarımızı, akabinde devreye aldığımız plaj giyim ve kozmetik gibi yeni farklı kategorilerle zenginleştirdik. Ipekyol Cosmetics adı altında kişisel kozmetik ve ev kozmetiği olmak üzere iki grupta topladığımız koleksiyonda kişisel bakım serisinde sıvı sabun, katı sabun, el- vücut losyonları ile el kremi ürünlerimiz bulunuyor.
Ev kozmetiği serisi ise mum, kolonya, çubuklu oda kokusu gibi ürünlerden oluşuyor. Müşterilerimize mağazaya girdiğinde ihtiyacına yönelik çok çeşitli kategorilerde ürün sunabiliyoruz. Müşterilerimiz hediye alternatifi aradığında da bu ihtiyaca cevap verecek nitelikte ürün koleksiyonlarımız bulunuyor. Mağazalarımız ile online satışları hibrit / omni modellerle entegre ederek müşterimize her kanaldan hizmet veriyoruz.
Online tarafta hedefleriniz neler?
Online satış kanallarımızda yaptığımız müşteri deneyimini artırıcı iyileştirmeler ve stok çalışmalarımızla offline kanallardan aldığı payı günbegün artırmaktayız. Bu da bize gösteriyor ki tüketici hem offline kanaldan hem de online üzerinden alım yapmayı tercih ediyor. Gelecek beş yıl içerisinde online satış kanallarının yüzde 30 bandında bir satış potansiyeline ulaşacağına ve toplam reel büyümemizin önemli bir kısmının da online kanaldan geleceğine inanıyorum.
Grup açısından 2024 hedeflerinden söz eder misiniz?
Grup olarak büyüme perspektifimizde öncelikli olarak yurtdışı mağazalaşmaya devam etmeyi ve ihracatı büyüterek yeni ülkelere girmeyi hedefliyoruz. Ayrıca enflasyonist ortamda üretim kapasitemizi artırmak ve daha fazla büyüme potansiyelini sağlamak istiyor; e-ticaret satış oranlarımızı büyütmeyi amaçlıyoruz. Bunun yanı sıra, yeni ürün kategorileriyle pazarda kendimize yeni oyun alanları açmak arzusundayız. Bu konudaki yatırımlarımızı sürdürüyor, yeni yıl itibarıyla devreye alacağımız yeni iş birliklerimizin hazırlıklarını hızlı bir şekilde sürdürüyoruz.
2024 yılı ciro, yatırım ve ihracat gibi alanlarda büyüme hedefiniz nedir?
2024 yılında hem offline hem de online mağazalarımızda yüzde 80 büyüme öngörüyoruz. Enflasyondan arındırdığımızda bu büyüme yüzde 30'lar civarına denk geliyor. Özelikle yurtdışında büyümeyi artıran projelerimizi yürütürken, yeni ülkelere girerek bu büyümeyi destekleyeceğiz. Yatırım olarak 500 milyon TL'lik bir yatırım öngörüyoruz.
Bu yatırımın yarısından fazlasını yeni mağaza açılışlarımız ve müşterimize daha iyi deneyim sunabilmek için yenileyeceğimiz mevcut mağazalarımızda değerlendireceğiz. Teknoloji en stratejik konumuz. Şirketimizin hem müşteri deneyimi tarafında hem de tüm operasyonlarımızın teknolojik altyapılarına yatırım yapmaya devam edeceğiz. Üretim için yeni teknolojiyi yakalayan makinelere yatırımımız devam edecek.
Yatırım gündeminizde başka neler olacak?
Yatırım gündemimizde yeni pazarlara giriş, di-jitalleşme, teknolojik iyileştirmeler, sürdürülebilir üretim stratejilerinin uygulanması ve mağazalaşma gibi ana konular yer alıyor. Yurtdışında özellikle Ortadoğu Körfez Bölgesi'nde faaliyet gösteren markalar olarak, pazardaki yüksek potansiyelin farkındayız. Gerekli araştırmaları ve çalışmaları yaparak, stratejik noktalarda bulunan, durumu elverişli olan ve başarılı olacağına inandığımız ülkelere de direkt yatırım yaparak markalarımızı ve marka değerimizi yurtdışında da büyütmeye devam etmek istiyoruz.