Dünya markası olma hedefiyle hareket eden Eti, bugün 430 bin metrekarelik alana yayılmış üretim tesislerinden 40 ülkeye ürün gönderiyor. Şirket, markalaşma, üretim ve AR-GE’ye yaptığı yatırımlarla başarıyı yakaladı.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Türkiye’de bisküvi ve çikolata denilince akla ilk gelen markalardan biri Eti’dir. 1961 yılında Firuz Kanatlı’nın kendi elleriyle çizdiği bir fabrika binasıyla Eskişehir’de işe başlayan Eti, bugün 430 bin metrekarelik alana yayılmış üretim tesisleri, 7 binden fazla çalışanı, 190 yurtiçi ve yurtdışı distribütörü olan ve beş kıtada 40 ülkeye ihracat yapan bir şirket haline geldi.
2012’DE YÜKSELİŞE GEÇTİ
Uzun yıllardır yaptığımız Anadolu’nun en büyük şirketleri araştırmasına bakınca da Eti’nin istikrarlı büyümesini görmek mümkün. Şirket, 2009 yılında 23’üncü sıradayken, 2012 yılında yükselişe geçerek, bu yıl 2 milyar 748 milyon TL’ye ulaşan cirosuyla ilk kez Anadolu 500 sıralamasında ilk üçe girmeyi başardı.
Eti, Türkiye’nin ilk bebe bisküvisinden ilk lifli bisküviye, ilk sanayi tipi paketlenmiş kekten ilk aromalı krakere kadar pek çok ilki gerçekleştirdi. Değişen tüketici eğilimlerini ve sektördeki dinamikleri düzenli takip ederek AR-GE yatırımlarını her geçen yıl artıran şirket, aynı zamanda sağlıklı ve hayatın her alanında tü-ketilebilecek ürünlere odaklandı.
Bir aile şirketi olan Eti’deki önemli değişim süreçlerinden biri 2011 yılında CEO’luk koltuğuna Hakan Polatoğlu’nun oturması oldu. İş süreçlerinde verimsiz alanlara odaklanan ve satış sistemini değiştiren şirket yaptığı değişimlerin olumlu geri dönüşlerini de aldı.
AR-GE’YE YATIRIM YAPIYOR
Şirket bu alanda kendini daha da geliştirmek için pazarlama, teknoloji ve AR-GE’nin işbirliği yaparak ino-vasyona odaklandığı bir model benimsedi. AR-GE yatırımları artırıldı. Hatta Eti Makine bünyesinde bir ARGE merkezi kuruldu. Bu merkez ağırlıklı olarak ürün geliştirirken aynı zamanda maliyet ve satın almadaki alternatif tedarikçi geliştirme gibi çalışmaları da beraberinde yürütüyor.
Merkez yılda 100’ün üzerinde proje çalışması yapıyor. Satın alma, rafa ürün yerleştirme, teknoloji geliştirme gibi tüm süreçleri de kendi bünyesinde yönetiyor. Örneğin son dönemde sağlıklı yaşam trendinin öne çıkması nedeniyle bu alana yönelik ürünler piyasaya sürülüyor. Bugün şirketin 45 markası ve 300'e yakın ürünü bulunuyor.
Dünya markası olma hedefiyle hareket eden Eti, önümüzdeki dönemde yurtdışındaki etkinliğini artırmayı hedefliyor.
SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİ VAR
Eti, sosyal sorumluluk projelerine de önem veren bir şirket. Sarı Bisiklet, Kültür Elç ileri, Çocuk Vapuru, Çocuk T iyatrosu gibi b i rçok proje gel i şt iren ş irket, STK'larla ortak projeler geliştirmeye devam ediyor. Şirketin sosyal sorumluluk çalışmalarında en çok önem verdiği noktalardan biri ise süreklilik.