TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr
Çin'de başlayıp dünyaya yayılan Covid-19 pandemisi sürecinde öne çıkan sektörlerden biri de gıda oldu. Evlerde kalınan bu süreç gıda sektörü şirketleri için oldukça hareketli geçti. Bu yılın genelinde de sektördeki hareketliliğin devam etmesi bekleniyor. Bu durum şirketlerin 2020'ye yönelik beklentilerini yukarı yönlü değiştiriyor.
2019'u toplamda 250 milyon TL ciro ile kapatan Yörüksüt, artan kapasitesi ve ürün çeşitliliğiyle birlikte bu yıl yüzde 40 büyüyerek 350 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyor.
TÜRKİYE'DE KAPASİTESİNİ ARTIRDI
Yörüksüt Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Öz, 2019 yılında elde edilen cironun üçte birinin Türkiye'den geldiğini, üçte ikisinin ise Irak'taki Erbil ve Zaho fabrikalarından sağlandığını söylüyor.
Öz, "2008 yılında Irak'a pazarına ihracatla girdik. 2011'de Zaho'da 125 ton/gün süt işleme kapasiteli ilk fabrikamızı kurduk.
2013'te ise Erbil'de 100 ton/gün kapasiteli tesisimizi devreye aldık. Böylece Irak pazarında önemli bir marka haline geldik" diyor.
Yörüksüt, Mersin'deki 60 ton/gün kapasiteli tesisini, 2019 yılında Tarsus OSB içindeki yeni kurduğu fabrikaya taşıdı. 60 milyon TL'ye mal olan bu tesisin günlük süt işleme kapasitesi 250 ton oldu.
Ramazan Öz, 2020'de artan kapasite ve ürün çeşitliliğinin etkisini bu yıl daha çok göreceklerini ifade ediyor. Öz, pandemi sürecinin satışlarına pozitif etki yaptığını da anlatıyor.
HEDEFTEKİ 3 BÖLGE
Ramazan Öz, süt ve süt ürünleri pazarında ihracat yapmak yerine hedef pazarlarda üretim yapmanın daha doğru bir strateji olduğunu gördüklerini ifade ediyor. Öz, amaçlarının Afrika, Türk Cumhuriyetleri ve Balkanlar'da üretim yapmak olduğunu söylüyor.
Makedonya'da bir fabrika almak için görüşmeler yaptıklarını ama olumlu sonuçlanmadığını belirtiyor. Bu bölgede Romanya'nın da yine üretim üssü olarak öne çıktığını kaydediyor. Afrika pazarına yönelik olarak ise Gana'ya gitmek istediklerini anlatıyor.
Öz, "Ancak pandemi nedeniyle erteledik. Ulaşımın sağlanmasıyla tekrar Gana'ya pazar araştırması için gideceğiz. Önce ticaretle başlayıp ardından yerel bir ortakla Gana'yı üs olarak kullanıp Afrika pazarında üretim yapmak istiyoruz" diyor.
"DİJİTAL SATIŞ KANALLARINDA OLACAĞIZ"
"Yörüksüt, A101, Metro, Bizim Toptan gibi önemli perakende markalarıyla çalışıyor. Bunun yanında dijital platform nll.com'da da ürünlerimiz satılıyor. Hedefimiz dijital kanallarda daha fazla yer almak. Bunun için gerekli altyapı çalışmalarımız devam ediyor."