ÖZLEM BAY YILMAZ
osay@ekonomist.com.tr
Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca, “2016’da ciromuz 20 milyar TL civarındaydı. Bu yıl pazarın üzerinde büyüme planlıyoruz. Ciro hedefimiz 25 milyar TL” diyor. 2005 yılından bu yana gelişme içinde olan akaryakıt dağıtım sektörü, her yıl ülke ekonomisine paralel büyüyor. 125 milyar TL büyüklüğe sahip olduğu tahmin edilen sektörün bu yıl yüzde 4-5 oranında büyümesi bekleniyor.
Sektörün büyük oyuncularından ve bu yıl kuruluşunun 25’inci yılını kutlayan Opet de frene basmayı düşünmüyor. 90 şirketin faaliyet gösterdiği sektörde, Opet’in bu yılki hedefi sektörün üzerinde ve yaklaşık yüzde 7-8 oranında büyüme yakalamak. Yüzde 17,7’lik pazar payıyla sektörde ikinci büyük şirket olarak konumlanan Opet, 2017’de pazar payını da yukarılara taşımaya odaklandı.
Opet’in genel müdürlük koltuğunda Cüneyt Ağca bulunuyor. TPAO’da petrol mühendisi olarak başladığı kariyer yolculuğunda 2000-2007 yılları arasında Koç Holding Enerji Grubu Koordinatörü olarak görev yapan Ağca, 2008 yılından bu yana ise Opet’in genel müdürlüğünü sürdürüyor.
Cüneyt Ağca ile Opet’in gelecek planlarını ve sektördeki gelişmeleri konuştuk.
Akaryakıt sektör 2016’yı nasıl geçirdi?
2015 önceki yıla göre sektörde yüzde 14 gibi ciddi büyümenin yaşandığı bir yıl olmuştu. Büyümenin birkaç nedeni vardı. Yurtdışından gelen kayıt dışı yakıtın azalması, Üçüncü Köprü ve Üçüncü Havalimanı gibi büyük projelerde çalışan araçların tüketimi gibi. Bir de fiyatların belli bir seviyede gitmesi, tüketimin artmasına neden olmuştu. 2016 yılında ise çok daha düşük seviyelerde büyüme olmasını bekliyorduk ama pazarda yüzde 7-8 civarında bir büyüme gerçekleşti.
Bu yıl için sektörde nasıl bir hareket bekliyorsunuz?
Son iki yıldaki büyüme faktörlerinin bu yıl aynı şekilde devam etmesini beklemiyoruz. Bu nedenle 2017’deki büyüme 2016’mn da altında kalabilir. Bizdeki tahminler ekonomik büyümeye paralel ya da çok az üstünde oluyor.
Opet olarak geçen yılı nasıl geçirdiniz?
Biz geleneksel olarak hep piyasanın üzerinde büyüyoruz. Bunun sonucunda da pazar payımız artıyor. Geçen yıl ağustos ayında ilk defa tek bir ayda 500 bin metreküp satış hacminin üstüne çıktık. 2016’da 5,2 milyon metreküp satış yaptık. Önceki yıl bu rakam 4,7 milyon metreküptü. Pazar payımızdaki artışla birlikte 2016 yılı müşteri memnuniyeti anlamında da yaptığımız çalışmaların çeşitli platformlarda ödüllendirildiği bir yıl oldu.
Büyümeyle beraber istasyon sayımızda nasıl bir değişim olacak?
Geçen yıl 61 yeni istasyon açtık. 55 civarında açmayı planlıyorduk ama bunun üzerine çıktık. Toplam istasyon sayımız bin 500’ü geçti. Bu rakamla da bir başka psikolojik eşiği aştık. Bin 70 tane Opet, 430 civarında da ikinci markamız olan Sunpet istasyonumuz var. Bu yıl ise 70 yeni istasyon açacağız.
Ağırlıklı olarak nerelerde olmayı planlıyorsunuz?
İl bazından ziyade ihtiyacımız olan lokasyonlara odaklanıyoruz. Belli yerlerde yoğunluğumuz fazlaysa daha az bulunduğumuz lokasyonlara yöneliyoruz. En yüksek sayıda istasyonumuz 130 adetle İstanbul’da, sonrasında 80 istasyonla Ankara geliyor. Satışı en yüksek istasyonlarımız İstanbul’da bulunuyor. Birincisi Maslak, ardından Kağıthane ve Kavacık’taki istasyonlarımız geliyor. Ankara da bizim güçlü olduğumuz bir il. Orada da yüksek satış yapan istasyonlarımız var.
Geçen yılki cironuz neydi? Bu yılki ciro hedefiniz nedir?
2016‘da ciromuz 20 milyar TL civarındaydı ve 2015 yılına göre yüzde 10 civarında büyüdük. 2017 yılında ciromuzun 25 milyar TL civarında olmasını bekliyoruz. Cirodaki büyümenin fiyat ve kur etkisiyle hacimsel büyümeye göre farklı olabildiğinin de altını çizmek isterim. 2017 yılında piyasa yüzde 4-5 civarında büyürse biz yüzde 7-8 oranında büyürüz. Pazar payımızı da yüzde 18’in üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.
Rekabetin yoğun olduğu bir sektörde faaliyet gösteriyorsunuz. Son dönemde farklılaşmak için neler yapıyorsunuz?
Farklılaşmayı ağırlıklı olarak hizmette yapmaya çalışıyoruz. Yeni devreye aldığımız ‘akıllı dolum sistemi’ bu konudaki ilk örnek. Tüketicilerimiz aracının yakıt tipini plakası ile sisteme bildiriyor. İstasyona geldiğinde istasyon görevlisi o araç dizel mi benzinli mi sistemden görerek yakıt tipine göre dolum yapıyor. Türkiye’nin en büyük sinema zinciri olan Cinemaximum ile gerçekleştirdiğimiz işbirliğiyle Opet müşterileri herhangi bir yakıt veya market alışveriş koşulu olmadan 33 ildeki Opet istasyonlarından Cinemaximum salonlarında yüzde 50’ye varan indirimli bilet satın alabiliyor. İnovatif projelerle sektörde öncü rolümüzü devam ettirirken, hayata geçirdiğimiz işbirlikleri ve kampanyalarımızı da hizmet markası olma vizyonumuz doğrultusunda kurguluyoruz.
Opet bünyesinde bu teknolojileri geliştiren bir kadro var mı?
Günümüzün ve şirketimizin dijital dönüşümü kapsamında ortaya çıkan akıllı dolum sistemi gibi pek çok ino-vatif projemiz daha var. Örneğin günümüzün temel ihtiyacı haline gelen wi-fi hizmetini istasyonlarımızda müşterilerimize ücretsiz olarak sunuyoruz. Bu tür teknolojik projeleri 40 kişilik IT departmanımız yürütüyor. Pazarlama bölümümüzle birlikte çalışıyorlar. Hangi proje uygundur diye analiz ederek genel merkezimizde bulunan test istasyonumuzda ön uygulamaları ve denemeleri gerçekleştiriyorlar. Fizibilitesine bakıldıktan sonra sahada pilot uygulamasını yapıyor ve yaygınlaştırıyoruz.
Dijital dönüşüm ve inovasyona yönelik ne gibi çalışmalarınız oldu?
Aslında 2016 yılını ‘dijital dönüşüm ve inovasyon yılı’ olarak kurgulamıştık. Çalışmalarımız bu yönde devam ediyor. Öncelikle çalışanlarımızın fikirlerini alacağımız bir çalıştay yaptık. Oradan yaklaşık 40 fikir çıktı. Bunun 15 tanesi sektörümüze uygulanabilecek fikirlerdi. Şu anda bu fikirler üzerinde çalışıyoruz. Önümüzdeki günlerde teknolojik gelişmeleri kullanarak, tüketicilerimizin istasyondaki deneyimini kolaylaştıracak hizmetlerimizi artırmaya devam edeceğiz.