Wyndham'dan Dedeman'a, Hilton'dan Elite World'e kadar yerli ve yabancı otel zincirleri, turizmin gözde ülkesi Türkiye'nin 81 kentine odaklandı. Alti büyük otel grubu, beş yıl içinde zincirlerine 450'nin üzerinde otel eklemeyi planlıyor.
3-16 Mart- 2024 tarihli sayıdan
Turizmde Akdeniz Çanağı'nın en hızlı büyüyen ülkelerinden biri olan Türkiye, binlerce oteline rağmen hala otel yatırımında 'gözde ülke' olmaya devam ediyor. Geçmişte kıyı otelleri ile büyüyen Türk turizmi günümüzde ekonominin gelişip ticaretin Anadolu'ya yayılması, turistlerin otantik deneyim arayışı gibi birçok faktörden dolayı şehir otelleri ile gelişim gösteriyor.
Bu süreçte Anadolu'nun önde gelen kentlerinin yanı sıra Karadeniz'den Ege'ye, İç Anadolu'dan Doğu Anadolu'ya kadar Türkiye'nin 7 bölgesi ve 81 ili dünyanın en büyük zincirleri olan Wyndham, Hilton, Accor ve Radisson otel grupları ile Dedeman, Elite World gibi yerli zincirlerin yatırım merceğine girdi. Bu zincirler yeni otel yatırımlarını ya da markasız otelleri franchise/işletme anlaşması ile zincir-lerine ekleyerek Türkiye geneline yayılıyorlar.
YENİ MARKALAR YOLDA
Dünya genelinde 95'ten fazla ülkede yaklaşık 9 bin 200 oteliyle dünyanın franchise veren en büyük otel şirketi olan Wyndham Hotels & Resorts'un ülkemizde 43 kentte yaklaşık 111 oteli bulunuyor. Türkiye, otel sayısı bazında Wyndham'ın en büyük beşinci pazarı konumunda yer alıyor.
Wyndham'ın Türkiye'deki portföyü, 43 kentte ve ilçelerde ekonomiden en üst segmente kadar konaklama seçenekleri sunan tesislerden oluşuyor. Tesis sayısı bazında Türkiye'deki en büyük uluslararası otel grubu konumundaki zincir, ülkemizde büyümesini sürdürüyor.
Wyndham Hotels & Resorts EMEA Başkanı Dimitris Manikis, Türkiye'de büyümeye planları çerçevesinde 2024'ü 130 otelle kapatıp, 2025
sonunda 150 otele ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Türkiye'de devletin ikincil, üçüncül şehirlerin gelişmesine önem verdiğini, oralar geliştikçe otel yatırımlarının da artacağını belirten Manikis, "Dünyadaki 9 bin 200 otelimizin yüzde 95'i franchise. 24 markamızın 10'u Türkiye'de var.
Türkiye pazarına baktığımızda pazara uyum sağlayabileceğini düşündüğümüz life style Vienna House ve üst segment toplantı oteli ya da resort konseptli Dolce markalarını 2024'te Türkiye'ye getirmeyi planlıyoruz. Konaklama sektörü sadece yabancı ziyaretçilerden oluşmuyor, yerel ekonomiye de bakmak lazım. Batman, Diyarbakır da odağımızda" diyor.
ZİRVE YILI OLACAK
Avrupa'daki en büyük lovv cost üç havayolu şirketi 2024 yılının çok iyi geçmesini beklerken, jeopolitik riskler ve iklim değişikliği risk yarat-
mazsa, bu yıl dolulukların son beş yılın en iyi dolulukları olabileceği vurgulanıyor. Çünkü 2023'te küresel ısınma nedeniyle sıcaklıkların 45 derecelere ulaşması ve orman yangınları nedeniyle insanlar kuzey ülkelerine gittiler.
Önümüzdeki beş yıl içinde Hindistan'dan 300 milyon kişi, Çin'den 120 milyon kişi pandemi sonrası seyahat edecek. Bu kaynak pazarlardan yaklaşık yarım milyar insan, plaj turizminden ziyade Karadeniz, Kapadokya gibi doğa harikası bölgelere ilgi gösteriyor. Bu durum da otel yatırımlarının farklı bölgelere kaymasını sağlarken, doğal güzellikleri ve tarihi ile öne çıkan yerlerin geleceğin Antalya'sı, Bodrum'u olabileceğine vurgu yapılıyor.
ŞEHİR OTELLERİ ARTIYOR
Son olarak Swissotel, Mövenpick, Banyan Tree gibi markaları bünyesine katan Accor Grubu'nun 146 ülkede 54 markası ile 5 bin 500 oteli bulunuyor.
Türkiye'nin çok büyük bir potansiyele sahip olduğunu, Accor olarak bu fırsatı değerlendirmek istediklerini belirten Accor Türkiye Operasyon Başkan Yardımcısı Sinan Köseoğlu, Türkiye'de 12 markada 68 otellerinin bulunduğunu, 2024'te portföylerine 14 yeni otel eklemeyi, üç yıl içinde otel sayılarını 100'e çıkarmayı planladıklarını söylüyor.
Türkiye'de 21 binden fazla kayıtlı otelin sadece yüzde 17'sinin markalı otellerden oluştuğuna dikkat çeken Köseoğlu, "Türkiye'nin her yeri bizim için kıymetli. Türkiye'de şehir otelciliği çok bakir bir alan. Doğu Ekspresi Kars'ı ihya ediyor ama orada markalı otel yok.
Karadeniz'in Sinop dahil birçok kentinde markalı otel yok. Oralarda da olmayı istiyoruz. Handwritten Collection'ı Türkiye'ye getirmeyi planlıyoruz, karakteristiği, hikayesi olan binalara bu markayı vermeyi planlıyoruz. Her ilde mutlaka Ibis olmalı. Türkiye'ye henüz gelmemiş ve gelebilecek 30 markamız daha var" diyor.
YABANCILAR İÇİN STRATEJİK PAZAR
Türkiye'ye gelen ilk yabancı zincir olarak Hilton İstanbul Bosphorus'u 70 yıl önce açan Hilton için Türkiye, önemli bir yere sahip. İstanbul ve Ankara gibi büyük kentler, Bodrum ve Antalya gibi talep gören tatil destinasyonları ile Şanlıurfa ve Mardin gibi tarihi dokusuyla öne çıkan 37 şehirde, yedi farklı marka altında toplam 79 oteldeki 14 binden fazla odayla faaliyet gösteren markanın geliştirme aşamasında 34 yeni otel projesi bulunuyor.
Hilton Avrupa Kıtası Kıdemli Başkan Yardımcısı David Kelly, Türkiye'de bu yıl altı otel, önümüzdeki üç yıl içinde 13 şehirde 20'den fazla otel açmayı planladıklarını söylüyor. Kelly, şunları söylüyor: “Küresel olarak dördüncü en büyük pazarımız olan Türkiye, Hilton markaları için muazzam bir potansiyel barındırıyor.
Hilton için stratejik bir öneme sahip olan Türkiye, önümüzdeki dönemde de önemli pazarlarımız arasında yer almaya devam edecek. İstanbul’daki varlığımızı daha da büyütmek için markalarımızı Denizli ve Düzce gibi yeni şehirlerle buluşturacağız. Türkiye’deki portföyümüze Home2 Suites by Hilton, Embassy Suites by Hilton ve Tapestry Collection by Hilton gibi farklı segmentlere hitap eden markalar da dahil olacak.”
Bu yıl açılacak oteller arasında Ritus Hotel İstanbul Sultanahmet, Hampton by Hilton Denizli Güney, Türkiye’ye ilk kez adım atacak Tapestry Collection by Hilton yer alıyor. Radisson Otel Grubu da, faaliyette ve yapım aşamasında olan bin 320’den fazla otelle ve 90’dan fazla ülkede faaliyet gösteriyor.
Türkiye’de 34’ü faaliyette, 16’sı yapım aşamasında 50 otellerinin bulunduğunu belirten Radisson Hotels Türkiye Geliştirme & Franchise Direktörü Baran Türkel, 5 yıl içinde Türkiye’de 70 otele, 2030’a kadar da 100 otele ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor.
Türkel, “Portföyümüzün yüzde 50’si İstanbul’da. 2024’te altı otel açılışı planlıyoruz. Mersin, Bursa, İzmir ve İstanbul’da açacağımız yeni otellerimizle portföyümüzü büyüteceğiz. İlkini İzmir’de açacağımız Radisson RED’i İstanbul, Ankara ve Antalya’ya taşımayı hedefliyoruz. Markamız bünyesindeki resort konseptimizi, Akdeniz ve Ege’ye taşımak için adımlar attık” diye konuşuyor.
YERLİLER DE İDDİALI
Türk turizminin köklü markalarından biri olan ve 58 yıldır faaliyet gösteren Dedeman, dokuz ana marka, 29'u faaliyette, 24'ünün projesi imzalanmış toplam 53 oteli, yaklaşık bin 700 çalışanı ile hizmet veriyor.
Dedeman Hotels & Resorts International Yönetim Kurulu Başkanı Ergün Demiray, 2025 yılı sonuna kadar hizmete açık ve imzası atılmış otel sayısını 100'e, hizmet verdikleri ülke sayısını ise 10'a çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor. Demiray, "Bugün Türkiye'nin en büyük yerli otel markası olarak Türk Hava Yolları'nın uçtuğu her yerde olmak istiyoruz. Türkiye'nin ve dünyanın dört bir yanından gelen yatırımcı tekliflerine uyum gösterme vizyonumuzla ilerliyoruz" diyor.
Turizm sektöründe yaklaşık 50 yıldır hizmet veren Elite World Hotels & Resorts da, 2030 yılında yurt içi ve yurt dışında toplam 50 otele ulaşma hedefiyle zincirine yeni halkalar ekliyor. sekizi kendi otelleri, üçü franchise olmak üzere toplam 11 otel, 5 bine yakın yatak kapasitesi ile Marmara, Ege, Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerinde faaliyet gösteren Elite World, yurt içinde ve yurt dışında turizme değer katma vizyonuyla çalışmalarını yürütüyor.
Franchise modeliyle zincirini genişleten Elite World, büyüme stratejisi doğrultusunda gruba dört yeni marka daha kazandıracak. Grubun ekonomi, orta segment, lüks segmentte Elite World Grand, Elite World, Elite World Comfy ve Elite World GO olmak üzere farklı misafir kitlelerine hitap eden 4 markası bulunuyor.
Elite World Hotels & Resorts CEO'su Orkun Petekçi, farklı kategorilere hitap edecek dört yeni marka daha yaratarak turizmde çeşitliliği artırıp Türkiye'nin yedi bölgesinde otelleriyle var olmayı hedeflediklerini söylüyor. Petekçi, 3 ve 4 yıldızlı oteller ağırlıklı olmak üzere franchise iş modeliyle Türk turizminin büyümesine katkı sağlamak isteyen yatırımcılarla birlikte büyüyeceklerini vurguluyor.
Petekçi, "Sektörde yerli zincir olarak sahip olduğumuz deneyim ve sunduğumuz uluslararası standartlardaki hizmetle yatırımcılara tüm hizmetleri paket olarak sunuyoruz. 2030'a kadar 50 otele ulaşma hedefimiz doğrultusunda Türkiye'nin farklı illerine markamızı taşımak için yatırımcılarla bir araya geliyoruz" diyor.
MÜBERRA ERESİN / TÜROB BAŞKANI
‘Yerli zincirlerin yurt dışına açılması desteklenmeli’
“Türkiye'de konaklama sektörü yerli ve yabancı yatırımcılar için her zaman cazip. Yerli ve yabancı otel zincirlerinin otel sayılarını artırması bu durumun göstergesi. İşletme tiplerinde yatırımcı çoğunlukla Türk firması oluyor.
Otelini kendi markası ile işletenler dışında, bazı yatırımcılar yerli veya yabancı bir zincirin isim hakkını alarak oteli o isimle kendi işletiyor ya da işletmesini tamamen yerli veya yabancı markanın işletmesi için sözleşme yapıyor.
Çok başarılı yerli otel zincirlerimiz var. Otel yatırımlarını yapan Türk firmalara yurt içinde ve özellikle yurt dışında destek verilip başarılarını yurt dışına taşıma imkanı oluşturulmalı. Turquality'den konaklama sektörünün yararlanma şartları zor.”
Otel sayısı 21 bini geçti
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre, Ocak 2024 sonu itibarıyla Türkiye’de belgeli faal otel sayısı 21 bin 13 ve faal otel yatağı sayısı da 1 milyon 790 bin 976 adede çıktı.
Bakanlığın verdiği bilgiye göre, halihazırda yatırım aşamasında olan yatak sayısı ise 159 bin 612 oldu. 615 bin yatak ve 2 bin 492 otel ile Antalya ilk sırada yer alırken, 2 bin 931 otel ve 244 bin yatak ile İstanbul ikinci sırada yer alıyor.
Yatak sayısında 217 bini aşan Muğla’da 2642 otel bulunurken, 81 bin yatağı geçen İzmir’de de bin 703 otel faaliyet gösteriyor.