Pandemi sonrası seyahatlerin ivme kazanması bu sektöre olan ilgiyi artırdı. Tekne, karavan kiralama gibi alternatif tatil seçenekleri sunan şirketlerin yanı sıra uygun fiyatla satış hizmeti veren platformlar da hızla büyüyor. Bu yerli platformlar, yurtdışına da açılacak.
10 – 23 Temmuz 2022 tarihli sayıdan
Seyahat sektöründe, pandemi sonrası hızlı bir geri dönüş yaşanıyor. UNWTO (Dünya Turizm Organizasyonu) tarafından düzenlenen araştırma ve anketler, 2022 yılında yapılacak uluslararası seyahatlerin, 2019 yılının yüzde 65-70'ine ulaşacağını gösteriyor.
2024 yılında ise 1,5 milyar uluslararası seyahat eden kişiye ulaşılması öngörülüyor. Türkiye'de ise bu yıl için yabancı ziyaretçilerde 42 milyon kişi ve 35 milyar dolar gelir hedefleniyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Bilişim Sanayicileri Derneği'nin (TÜBİSAD) pandemi öncesi verilerinde, Türkiye'de e-tica-ret hacminin yüzde 38'ini seyahat ürünü satın almaları oluşturuyordu.
Bu nedenle sektörün yeni fikirlere çok açık olduğu ifade ediliyor. Pek çok start up, seyahat sektörüne yönelik çözümler geliştirmeye çalışıyor.
TATİL ALIŞKANLIKLARI DEĞİŞTİ
- Son dönemlerde tekne, ev ve karavan kiralamaya yönelik alternatif ürünler geliştiren yeni start up'lar görüyoruz. Bununla birlikte çok yoğun bir rekabet olduğu için müşteri kazanım maliyetlerini azaltacak optimizasyon araçları da çok büyük talep görüyor.
- Pandemi sonrasında seyahat etme, tatil yapma arzusunun getirmiş olduğu talepler ve uçuşların açılması ile 2022 yılında girişimci sayısında da artış yaşandı.
- Seyahat sektöründeki gelişmeler, yeni konseptler, tatil alışkanlıklarının ve hizmet çeşitliliğinin artması bu sektörü her geçen gün daha cazip hale getirirken girişimciler için yeni fırsatlar da doğuruyor.
- Birçok platform, Türkiye pazarında hızla büyüyken, kısa bir süre içerisinde yurtdışına açılmanın planlarını yapıyor. Haberimizde sekiz seyahat platformunun büyüme planlarını araştırdık.
1 MİLYON KİŞİYE ULAŞACAK
Türkiye'nin ilk online seyahat platformlarından biri olan Tatilsepeti; uçak, otel, tur, araç kiralama ve benzeri her türlü ürüne tek bir portal üzerinden ulaşma imkanı sağlıyor.
5 binin üzerinde yurtiçi otel, 10 binin üzerinde kültür ve yurtdışı turu alternatifi sunan portal, bir pazar yeri gibi, bir ürünü pek çok tedarikçiden temin ederek uygun fiyat ve ödeme seçeneği ile sunuyor. Bunun yanı sıra sözleşmeyi direkt olarak müşteriye yaparak ürünün tedarikçisi dışında yasal güvence de sağlıyor.
Bu yıl bireysel ve kurumsal toplamda 1 milyona yakın kişinin seyahatine aracılık etmeyi hedeflediklerini söyleyen Tatilsepeti Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz, 2023 yılının satışlarını yüzde 20 ile 25 arasında arttırmayı planladıklarını belirtiyor.
Küçükyılmaz, "Önümüzdeki 4-5 yıllık planda, iş modelimizi birkaç ülkeye taşımak gibi bir hedefimiz var. Tatilsepeti'nin, yatırımcılar açısından her zaman ilgi çeken bir seçenek olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle, önümüzdeki dönemlerde de yeni yatırımlar almamız söz konusu" diyor.
DÜNYADA İLK BEŞİ HEDEFLİYOR
Seyahat pazaryeri olarak uçak bileti, otobüs bileti, otel rezervasyonları ve araç kiralama alanlarında faaliyet gösteren Enuygun Wingie Grup, beş dilde birçok ülkede hizmet sunuyor.
Ayda 20 milyonun üzerinde ziyaretçisi, 10 milyonun üzerinde uygulama indirmesi ve milyonlarca üyesi bulunan grup, Wingie ile 2022'nin ilk dört ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla beş kat büyüme gerçekleştirdi.
2022 yılında uçak bileti satışını yüzde 40, otel rezervasyonlarını yüzde 50 artırmayı planladıklarını belirten Enuygun Wingie Grup CEO Çağlar Erol, önümüzdeki yıl otel alanını yurtdışına açmayı planladıklarını bildiriyor.
"Bu yıl özellikle global markamız Wingie ile yurtdışı büyümesine odaklanıyoruz. Hedefimiz Wingie'lerle 2028 yılına kadar dünyanın en büyük ilk beş seyahat pazaryerinden biri olmak" diyen Erol, bu yıl 250 kişilik çalışan sayısını da yüzde 50 büyütmeyi hedeflediklerini söylüyor.
ARAÇ KİRALAMAYA BAŞLAYACAK
Obilet ise şehirlerarası kara, deniz ve hava yolu ile yolcu taşımacılığı gerçekleştiren yüzlerce firmanın seferlerinin karşılaştırmalı olarak listelendiği ve bilet satın alma işleminin yapılabildiği bir platform.
Obilet, Türkiye'de en çok seyahat bileti satışı gerçekleştiren platform olmasının yanı sıra dünyada da bu alanda ilk 10'da yer alıyor.
Geçtiğimiz yıl Biletall'ın hisselerini devralarak bünyesine katan ve farklı yatırım turlarında 19,3 milyon dolar yatırım alan platformun bu yıl 30 milyon bilet satışına aracılık etmeyi hedeflediğini söyleyen Obilet Strateji ve Kurumsal Gelişim Direktörü Sertaç Keleş şöyle devam ediyor:
"Romanya'da kurduğumuz şirketimiz aracılığıyla Avrupa pazarına doğrudan, yerel bir takımla girmiş olacağız. Bir Türk markası olarak Doğu Avrupa ve Latin Amerika başta olmak üzere dünyanın sayılı online yolculuk bileti platformlarından biri haline gelmek başlıca hedefimiz.
Ürünlerimiz kapsamında en büyük yatırımımız, bu yaz kullanıcılarımızla buluşturmayı hedeflediğimiz araç kiralama ve otel rezervasyon hizmetleri olacak."
DÜNYA ROTALARI SATACAK
Otobüs bileti satışı yapan ulaşım sitesi Nereden-nereye.com, 2015 yılında Clickbus Türkiye ile güçlerini birleştirdi. 2018 yılından bu yana merkezi Kanada'nın Montreal kentinde bulunan Bus-bud Inc. bünyesinde faaliyet gösteriyor.
Bu yıl 10 milyona yakın ziyaretçi beklediklerini söyleyen Nedennereye.com Kurucu Ortağı Erol Demirtaş, dünyada toplam 80 ülkedeki otobüs rotalarını satışa açmak istediklerini belirtiyor. Demirtaş, "İlk önceliğimiz, komşu ülkelere Türkiye kalkışlı seferler olacak. Projenin ikinci fazında ise yine komşu ülkelerin iç rotalarını satışa açacağız" diyor.
GLOBALE AÇILACAK
2014 yılında kurulan Turna.com da bugün, uçak bileti, otobüs bileti, otel rezervasyonu ve vize başvurusu hizmetlerini bir arada sunan, kapsamlı ve yenilikçi bir seyahat platformu olarak faaliyet gösteriyor.
Platform, 'Akıllı Uçuş' algoritması ile birbirinden bağımsız hava yollarını birbirine bağlayarak yüzde 70'e kadar daha ucuz, aktarmalı uçuş alternatifleri sunuyor.
Aralarında doğrudan sefer bulunmayan şehirler arasında farklı otobüs firmaları ile aktarmalı otobüs seyahati imkanı sağlayan ilk ve tek seyahat platformu olduklarını söyleyen Turna.com Kurucusu Kadir Kırmızı, "Bu yıl, 1 milyondan fazla, 2023 yılı içerisinde, yurtiçinde ve yurtdışında 2 milyondan fazla kişinin seyahat etmesine aracılık etmeyi hedefliyoruz. Globalleşme hedeflerimiz arasında öncelikli olarak Avrupa yer alıyor.
Avrupa'da ilk durağımız ise Almanya olacak. Ortadoğu'da ise Suudi Arabistan'dan başlayarak hizmet alanımızı genişletmeyi amaçlıyoruz" diye konuşuyor.
YATIRIM TURUNA ÇIKACAK
Deniz turizmi ve yatçılığa olan ilginin yükselmesinin nedenlerinden biri de Covid-19 vakalarıyla insanların izole, küçük gruplar halinde tatil yapmaya yönelmesi oldu. Pandemi birçok sektörü kötü yönde etkilemiş olsa da yat kiralama ve tekne sektörü genel olarak bu olumsuz gidişattan etkilenmedi.
Bu segmentin büyüyen platformlarından biri olan ve tekne kiralamak isteyenler ile tekne sahiplerini bir araya getiren viravira.co, 49 ülke ve bin 40 farklı lokasyonda 12 bin tekne ile hizmet veriyor. Şu an Türkiye'de yer alan 2 bin civarındaki mavi tur teknesinin neredeyse tamamı viravira.co'da listeleniyor.
Geçtiğimiz yıl saatlik kiralanan tekneler segmentine de giriş yaptıklarını söyleyen viravira.co CEO'su Baran Yıldırım,
"Ziyaretçi sayısı hedefimizi gelecek yıl 3 milyonun üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. 2023 daha çok Yunanistan ve Hırvatistan'a odaklanacağımız bir dönem olacak. Bugüne kadar üç yatırım turunu başarıyla kapattık. 2023'te bir yatırım turu daha yapmayı planlıyoruz" diye konuşuyor.
YELKENLİ KİRALAMAYA BAŞLAYACAK
Ankara'da merkezli Turmobil, 2020 yılında hizmet çeşitliliğini genişletti ve Turmobil Caravan alt markasının yanında, tekne kiralama hizmetini de devreye sokarak Turmobil Sailing'i hayata geçirdi. Uluslararası pazarlarda da hizmet verebilme amacı ile şirket şu an rudder & moor markası ile devam ediyor.
Şirket, bu yıl filosundaki tüm tekneler ile yaklaşık bin 500 kişiye hizmet vermeyi hedefliyor. Rudder&Moor Kurucusu Turan Mutlu, "Önümüzdeki yıl genç filomuza mono hull yelkenli tekneler katarak, katamaranların yanı sıra misafirlerimize yelkenli tekneleri de deneyimleteceğiz.
Yurtdışında bir veya iki yeni charter base açarak hem yerli hem yabancı müşterilerimize Türkiye haricinde de hizmet vermek istiyoruz" diyor.
AVRUPA'YA KARAVAN KİRALAYACAK
Bu dönemde yurtiçindeki daha uygun bütçeli tatil alternatifleri talep görüyor. Yapılan araştırmalara göre, karavan kiralama ve alternatif tatil kavramları artık toplam tatil aramalarının yüzde 10'unu oluşturuyor. Bu alanda girişim sayısının da arttığına tanık oluyoruz.
Bu platformlardan biri olan KolayKaravan, 2021 yılında kurulan, bir karavan kiralama platformu. Karavan sahibi bireysel kullanıcılar karavanlarını bu platformdan kiraya verebildiği gibi, farklı karavan kiralama şirketlerinin karavanları da tek bir platformda bir araya geliyor.
Bugüne kadar toplamda 5 bin gece karavanda konaklamasını sağladıklarını söyleyen platformun kurucularından Çağlar Bilici, 2022 yılını 30 bin gece konaklama ile kapatmayı planladıklarını belirtiyor. Bilici, "Hedefimiz, 2023'de üç kat daha büyüme sağlayarak, 100 bin gece karavanda konaklamaya aracılık etmek.
Bu kapsamda, gelecek yıl Türkiye'de karavanda geçirilen her üç geceden birini KolayKaravan aracılığıyla sağlamayı hedefliyoruz. 2023'te ilk Avrupa açılımımızı tamamlamış olacağız" diyor.
SEKTÖRÜN SUNDUĞU 4 FIRSAT
- Her geçen gün tüketicilerin e-ticarete ve bunun bir parçası olarak çevrimiçi bilet alımına yöneliminin ivme kazanması, pazarı yeni girişimler için çekici hale getiriyor.
- Sektörde niş alanlarda hala ciddi açıklar var. Özellikle, bilet satışına bağlı otomatik bilgilendirme ve güncelleme hizmetleri alanında önemli fırsatlar mevcut.
- Önümüzdeki yıllarda bazı teknolojilerin pazarda önemli değişimlere yol açacağı ifade ediliyor. Örneğin, artırılmış gerçeklik benzeri teknolojiler artık dijitalde fiziksele yakın bir deneyim sunulmasını sağlarken blockchain teknolojileri ile sözleşmeler çok daha güvenli hale gelebilecek.