GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr
Kurumsal bankacılık kanalıyla öne çıkan Türk Ekonomi Bankası (TEB), Anadolu'daki şirketlere de bu çatı altından hizmet veriyor. Anadolu 500 şirketlerinin çoğunluğuna da bu kapsamda ürün ve hizmet sunan TEB, önümüzdeki süreçte de kurumlara desteğini sürdürecek.
Hem kurumsal kredilerde hem de KOBİ kredilerinde büyüme hedeflerinin sürdüğünü söyleyen TEB Kurumsal Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Gülümser Özgün Henden, "Mevcut kredi ürünlerimizin yanı sıra KGF destekli kredilerle şirketleri desteklemeye devam edeceğiz" diyor.
Gülümser Özgün Henden ile pandemi sürecinde Anadolu şirketlerinin durumunu ve TEB'in gelecek planlarını konuştuk. Henden'in sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:
TEB ve sektör açısından 2020 nasıl geçti?
Pandemi nedeniyle hepimiz zor bir yılı geride bırakıyoruz. Finans sektörü her şartta devamlılığını sağlamak zorunda olan sektörlerden biri olması nedeniyle, bankacılık sektörünün dinamizmi ve dayanıklılığı böyle dönemlerde daha da önemli hale geliyor.
Bu dönemde, kamu otoritelerinin aldığı önlemler, uygulamaya konulan ekonomik destek paketleri ve bankalara sağlanan esneklikler çerçevesinde ekonomi ve reel sektör desteklenmeye çalışıldı. Sistemde hızlı şekilde kredi büyümesi yaşandı. TEB olarak biz de kurumsal kredilerde, KGF desteğiyle KOBİ kredilerinde ve bireysel segmentte büyüyerek müşterilerimizin yanında olmaya devam ettik.
Pandemi sizi ve bankacılık sektörünü nasıl etkiledi?
Birey olarak hepimizin hayatı etkilenirken, şirketlerin de çalışma şekilleri, nakit döngüleri ve iş hacimleri etkilendi. Halen devam eden bu süreçten bazı sektörler olumlu, bazı sektörler ise olumsuz etkilendi. Finansmana ulaşma olanağı olan şirketlerin pandeminin hemen başında aldıkları tedbirle bu döneme likit girmeyi başardığını gözlemliyoruz.
Sistemde kredi akışının kesilmemesinin de nakit döngüyü desteklediğini ve karşılıksız çek oranının son dönemde yüzde 1'e düşerek çekli tahsilatlarda iyileşme olduğunu söyleyebiliriz. Bununla birlikte nakit akışı bozulan ve kredi ödemelerinde zorlanan şirketlerden faaliyetlerini sürdürmek üzere kredi öteleme talepleri geldi. Bizler de bu döneme özel koşulları değerlendirerek, KOBİ ve küçük işletmelerde destek paketlerimiz ile büyük ölçekli şirketlerde şirkete özel nakit akışlarını da dikkate alarak desteğimizi sürdürdük.
Anadolu'da faaliyet gösteren şirketlerin özel talepleri oluyor mu?
Anadolu şirketleri artık dünyayla daha entegre çalışıyor, sektörel farklılıklar dışında temel konular ve ürün talepleri aynı eğilimi taşıyor. 2020, dünyayla entegre çalışan şirketler açısından daha önce karşılaşmadığımız riskler ve genel olarak mevzuat değişikliklerine odaklandığımız bir yıl olarak geçti. Pandemiyle ithalatçı ve ihracatçı müşterilerimizin çeşitli risklere karşı 'korumaya yönelik ürün' arayışlarında artış gözlemledik.
Dalgalı kura, emtia fiyatlarına, faiz değişimlerine karşı korunma ürün ve olanaklarına yönelik soru ve talepler arttı. Aynı kapsamda şirketlerin, çalışanlarının dış ticaret ve mevzuat bilgilerinin artırılması için bankalardan danışmanlık ve iç eğitimlerde destek taleplerinin artığını gözlemliyoruz. Bu talepleri karşılamak üzere biz de dijital platformlarda eğitimler düzenleyerek şirketlerimizin güncel gelişmeleri takip edebilmelerinde aktif rol alıyoruz.
Anadolu'daki şirketlere özel yeni ürün ve hizmetler sunacak mısınız? Planlarınız neler?
Önümüzdeki dönemde hem kurumsal hem de KOBİ kredilerinde büyüme hedefimiz devam ediyor. Mevcut kredi ürünlerimizin yanı sıra KGF destekli kredilerle şirketleri desteklemeye devam edeceğiz. Elektronik Ürün Senedi (ELÜS) ve emtia karşılığı kredi taleplerinin de artığını gözlemliyoruz.
Bunun dışında kamu hibe destek programlarına erişim için destek arayan Anadolu'daki tekno girişimcilerimize de TÜBİTAK'ın resmi uygulayıcı kuruluşu olduğumuz TÜBİTAK 1512 Bireysel Genç Girişim (BİGG) hibe desteğinden yararlanmaları için danışmanlık vermeye devam edeceğiz.
Özellikle KOBİ'lerin ihracatını artırmasına destek amacıyla ihracat odaklı çalışmalarınız, hizmetleriniz var mı?
Tüm ihracatçı şirketlerimizi desteklemek için gerek yurtdışı gerekse yurtiçi pek çok iş birliğini sürdürüyoruz. Özellikle KOBİ'lerimizin dış ticaretin finansmanı, mevzuatı ve karşılaşılacak muhtemel riskler konusunda bilgiye ihtiyacı olduğunu gözlemliyoruz.
Müşterilerimize yönelik özel çözüm önerilerimizden biri ihracatla ilgili vesaik hazırlanmasına yönelik olarak verdiğimiz destek. Şirketlerimizin özellikle satış kanallarını ve ihracat hacmini artırmaya yönelik pazar desteği yönünde talepleriyle de karşılaşıyoruz.
Bu bağlamda, ticaret odaları ve ihracatçı birlikleri ile yapılan iş birliklerimiz var. Uzun süredir Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) ile iş birliğimiz sürüyor. İhracatçılarımıza uygun maliyetli ürünler sunarak, nakit ve gayri nakit kredi ihtiyaçlarında onları destekliyoruz.
2021 stratejileriniz nasıl şekilleniyor?
2021'de kredi talebinin normalize olmasını bekliyoruz. Bununla birlikte 2021'de ekonomide beklenen büyümenin etkisiyle şirketlerin yeni talepleri de gelişebilecek. Çevresel ve sosyal sorumluluklarımızı da dikkate alarak sürdürülebilirlik alanında 'pozitif etki' yaratan çalışmalarımızı hızlandırıyoruz.
Stratejik ortağımız BNP Paribas'ın stratejisine de uygun olarak, yenilikçi, sürdürülebilirlik odaklı ürün ve hizmetlere, özellikle de yenilenebilir enerji tarafında finansman desteğimizi artırmayı hedefliyoruz. Bankacılık süreçlerimizde de otomasyon ve dijital dönüşümü artırarak müşterilerimizin beklentilerini karşılamak önceliklerimiz arasında yer alıyor.
KOBİ ve kurumsal müşterilerimizin günlük finansal işlemlerini dijital kanaldan yapmalarını sağlayan ürünlerimize yatırımı sürdüreceğiz. CEPTETEB İŞTE ve internet bankacılığı platformumuzdaki geliştirmeler de odağımızda olacak. Dış ticaret hizmetlerinde, özellikle kâğıtsız ortamda ve güvenli yürütülecek dış ticaret işlemleri ve bunun finansmanı çalışmalarımızı devam ettireceğiz. 2021'de tarım bankacılığı hizmetlerimizde de dijital dönüşüm ana odağımız olacak.
“MOBİL-İNK VE E-İMZA GİBİ ÜRÜNLERİ ÖNE ÇIKARDIK”
“Pandemide dijital yeterlilikleri yüksek olan bankalar öne çıktı. Müşterilerimizin önemli kısmı, çok hızlı bir şekilde evden çalışmaya geçti. Bankacılık işlemlerini yapabilmek için gerekli talimatların imzalarının tamamlanması ve zaman zaman da bankaya ulaştırılması konusunda zorlandılar.
Teknolojik altyapımız ve müşterilerimizin ihtiyaçlarına dijital çözümlerle cevap vermeyi hedefleyen nakit yönetimi ürünlerimizle bu duruma hızla adapte olduk. İnternet bankacılığı, mobil bankacılık uygulamaları ön planda olmak üzere, tüm bankacılık talimatları için hizmet veren talimat yönetimi platformumuz Mobil-İnk ve e-imza gibi ürünleri öne çıkardık.”