Türkiye'nin kadın giyim markalarından Roman, yurtdışında büyümeyi hızlandırıyor. Şirket, halen 17 olan yurtdışı mağaza sayısını 2019 sonuna kadar 22'ye çıkaracak. Roman, asıl atağı ise 2020'de Amerika ve Avrupa pazarlarında yapacak.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
1980 yılında Turgut Toplusoy'un Nişantaşı Rumeli Caddesi'ndeki mağazayla temellerini attığı Roman, bugün Türkiye'nin önde gelen kadın giyim markaları arasında yer alıyor. 1990'lı yılların ardından mağazalaşma süreci ivme kazanan marka bugün yurtiçinde 62, yurtdışında 17 mağazayla hizmet veriyor.
Son dönemde tasarım ve inovasyonu odağına koyan şirket, Resort ve Comfort isimli iki yeni mağazacılık konsepti geliştirdi. Roman Grubu, yeni konseptlerin de getirdiği ivmeyle yurtdışında atağa kalkmaya hazırlanıyor. Yurtdışı mağaza sayısını 2019 sonuna kadar 22'ye çıkarmaya hazırlanan şirket, asıl atağı ise 2020'de yapacak.
2020'de Amerika ve Avrupa pazarlarında büyümeyi planlayan grup, mağaza sayısını ikiye katlamayı hedefliyor.
İKİ YENİ KONSEPT
Roman Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Suzan Toplusoy, 2018 yılı ile 2019'un ilk çeyreğinde yurtdışında yüzde 300 büyüdüklerini söylüyor. Özellikle Körfez ülkelerindeki Dubai, Katar, Abu Dabi, Bayreyn, Riyad gibi pazarlara odaklanan Roman, 2017'de girdiği Amerika pazarında büyümeye hız verecek.
2019'da Miami'de bir, 2020'de ise New York'ta iki mağaza açılması planlanıyor. Toplusoy, "Aynı zamanda Avrupa'nın Londra, Paris gibi şehirlerinde de mağazalar açacağız" diyor. Roman'ın odaklandığı konulardan biri de yeni mağaza konseptleri.
Şirket, Türkiye'nin yazlık şehirleri için Roman Resort isimli yeni bir mağaza konsepti geliştirdi. 80-150 metrekare aralığındaki bu mağazalarda mayo gibi yaza yönelik ürünlere ağırlık veriliyor. Şirket, bu konseptle Göcek, Çeşme, Antalya gibi sahil mekanlarında büyüyor.
Şirket bu konsepti Türkiye ile de sınırlı bırakmayacak. Avrupa'nın Akdeniz sahili ve Yunan adalarına yönelik de projeleri var. Bu projeler 2020 yazında gerçekleştirilecek.
Roman'ın diğer yeniliği ise 'Comfort' koleksiyonu olacak. Doğal ve organik ürünlerin yer alacağı bu koleksiyon, otellerde ve sağlıklı yaşam merkezlerinin bulunduğu noktalarda küçük butikler olarak konumlandırılacak. Bu markanın mağazalaşması ise 2020'de başlayacak.
YÜZDE 40 BÜYÜDÜ
120 milyon TL cirosu olan Roman, 2018'i yüzde 40 büyümeyle kapattı. 2019 hedefi ise yüzde 100 büyümek. Şirketin büyümesinin arkasında yurtdışı mağazalaşmanın yanı sıra Türkiye'ye gelen yabancı turistlerin de etkisi var.
Yabancı turistlerin satışlar içindeki payı yüzde 40'a ulaşıyor. İstinyepark'ta ise bu rakam yüzde 60 civarında. Suzan Toplusoy, yabancıların talebinin de kendilerini büyüme konusunda iştahlandırdığını belirtiyor.