Yeme-içme sektöründe dijitalleşme atağı

30 Mart 2021
Yeme-içme sektörü, yeni dönemde dijital yatırımlarım artırdı. Kısıtlı da olsa açılmaya başlayan sektör, önümüzdeki sürecin getirdiği belirsizlik ve hayatımıza yerleşen bazı pratiklerin devam edeceği öngörüsüyle, dijitalleşmeye yatırım yapmaya devam edecek.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

7-20 Mart 2021 tarihli sayıdan 

Pandemi dönemi yeme-içme sektörü için oldukça zorlayıcı bir süreç oldu. Tüketicilerin bu dönemde hijyen konusunda daha hassas davranması ve kalabalıklar içerisinde bulunmayı tercih etmemeleri online siparişe olan talebi artırdı.

Yeme-içme sektörünün gelecekte, yaşadığımız pandemi dönemini de düşündüğümüzde, daha da fazla dijitalleşeceği öngörülüyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Şirketler de bu dönemde gerek online sipariş gerekse dijitalleşme alanında önemli yatırımlar yaptı. Bu döneme özel geliştirilen tabaklama sisteminden gel-al servis restoranlarına, temassız teslimat modelinden hayalet mutfaklara kadar pek çok alanda yatırım yapan restoranlar, 2020'de aldıkları yaraları sarmaya çalışıyor.

Kısıtlı da olsa açılmaya başlayan sektör, önümüzdeki sürecin getirdiği belirsizlik ve pandemi döneminde hayatımızın merkezine yerleşen bazı pratiklerin bundan sonraki süreçte de devam edeceği beklentisinde.

Bu nedenle sektör oyuncuları, dijitalleşmeye yatırım yapmaya devam edecekler. Haberimizde restoran zincirlerinin online ve gel-al servis siparişlerindeki yatırımlarını araştırdık.

1 MİLYON PAKET ULAŞTIRDI


Türkiye'nin 50'den fazla şehrinde 220'nin üzerinde restoranı ile hizmet veren Tavuk Dünyası, 'Şeften İste' paket servisi hizmetini 2020'de sunmaya başladı.

Tıpkı uzun tabak konseptinde olduğu gibi; yemeklerin birbirine karışmaması için ve tazeliğini koruyacak şekilde tasarlanan paket servis modeli, makarna ve tavukların mikrodalga fırında ısıtılabilmesine olanak sağlıyor.

Şeften İste, geçen sekiz ay içinde İstanbul, İzmir ve Antalya başta olmak üzere Türkiye genelinde yaklaşık 1 milyon paketi tüketicilerle buluşturdu. Toplam 300'ün üzerinde kurye ile hizmet verdiklerini söyleyen Tavuk Dünyası CEO'su Volkan Mumcu, "Farklı konu başlıklarında yatırımlar yapmayı sürdüreceğiz.

Bunlar arasında kullanıcı deneyimini iyileştirme ve paket servis hizmeti sunan restoran sayısını artırarak daha fazla müşterimize ulaşma başlıklarını sayabiliriz" diyor.

KADIN MOTORCU SAYISINI ARTIRACAK


Normal dönemlerde satışlarının yüzde 25'i gel-al ve şube içi servisten oluşurken yüzde 75'i paket servis olan Little Caesars'ın pandemiyle birlikte bu oranı yüzde 90 paket servise dönüştü.

Online siparişe yönelik olarak da web sitesine gel-al, araca teslim, online ödeme gibi entegre özellikler katan şirket, müşterilere avantajlar sağlayacak 'Sezarla Kazan Sadakat Programı'nı da başlattı.

Çelebi Gıda A.Ş ve Little Caesars Türkiye Genel Müdürü Banu Arıduru, son dört yılda 10 milyon TL'yi aşan altyapı ve yazılım yatırımı yaparak dijital dönüşümü başlattıklarını ifade ediyor. Arıduru, "Filomuza son bir yılda 150 yeni araç ekledik.

Son eklenenlerle birlikte toplamda 700'e yakın filo ile hizmet veriyoruz. 2021 projelerimiz arasında kadın motorcu sayısını artırmak için yapacağımız çalışmalar yer alıyor" diye konuşuyor.

20 DAKİKADA TESLİMAT YAPACAK


Domino's ise normalleşme döneminde hayata geçirdiği temassız teslimat hizmetini, 'Araca Temassız Teslimat'la' genişletti. Ayrıca bu dönemde restoranlar içerisinde özel bekleme alanları kurguladı.

El değmeden hazırlanan sipariş kutularını özel olarak etiketleyerek ürünün ilk kez müşteri tarafından açılmasını sağladı. WhatsApp'tan sipariş hizmetini devreye aldı.

Dominos Cüzdan ile omnichannel (Çoklu kanal) uygulamalarını da genişletti. Bu alanda 30 milyon TL yatırım yaptıklarını belirten Domino's Büyümeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kerem Ciritci, "Pandemi sürecinde araç filomuza 300'e yakın yeni motor, 100'e yakın bisiklet ekledik.

Toplamda 3 bin 350 araca ulaştık. Eve serviste 30 dakikayı Türkiye'ye kazandırdık. Yakın zamanda bu süreyi kısaltarak 20 dakikaya çekmeyi planlıyoruz" diyor.

MURAT DEMİRHAN MEAL BOX CEO’SU “YURTDIŞINA AÇILMAYI HEDEFLİYORUZ”


"Artan üretim nedeniyle özel soğutucu ve otomatik paketleme makineleri aldık. Yepyeni ve farklı yetenekleri olan yeni bir mutfak daha kurduk. Aynı zamanda hızlı paket servis işine tekrar dönüyoruz. Bu iş modeli için özel mobil uygulama geliştiriyoruz. 1,5 milyon TL'lik bir yatırım yaptık. Mart ayında

hızlı paket servis yemek siparişi almaya da başlıyoruz. Abonelik modeline artan ilgi nedeniyle yurtiçinde farklı bölgelerden gelen talepleri değerlendiriyoruz. Öncelik olarak Türkiye'de, sonrasında ise uluslararası yatırımcı desteğiyle bizim iş modelimize uygun olan pazarlara yönelmek hedefindeyiz.

Yakın zamanda online ve fiziksel süpermarketler, benzin istasyonları, kahve zincirleri gibi noktalarda satılmak üzere; paketli, tek kullanımlık kaplarda, kısa raf ömürlü yemek ürünlerimizi piyasaya süreceğiz."

ALTAN KOSOVA BIGCHEFS CEO'SU "HAYALET MUTFAK İLE BİR İLKE İMZA ATTIK"


"Ghost Kitchen yani hayalet ya da gölge mutfak terimi, yalnızca paket yemeklerin hazırlanması için kurulan profesyonel yemek hazırlama ve pişirme alanlarının ortak adı olarak tüm dünyada kullanılıyor.

Uygulamayı Türkiye'de ilk kez hayata geçirerek bir ilke imza atıyoruz. Projemizi Migros iş birliğiyle hayata geçirdik.

Migros Lezzet Meydanları'ndaki açık mutfaklarda, BigChefs tarafından eğitilen şefler tarafından hazırlanan ürünleri, hem gel- al paket servis ile hem de migroshemen sipariş portalı üzerinden evlere paket servis siparişi ile ulaştıracağız. Projeyi önümüzdeki günlerde Türkiye'deki 5M Migros mağazalarına yaymayı planlanıyoruz."