26 Aralık 2021 – 08 Ocak 2022 tarihli sayıdan.
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Pandemiyle değişen tedarik zinciri Türkiye hazır giyim sektöründe yeni bir rekoru da beraberinde getirdi. Avrupalı markalar ihtiyaçlarını artık uzak ülkeler yerine yakın coğrafyalardan karşılamayı tercih ederlerken, bu süreçte yıldızı parlayan Türkiye, dünya hazır giyim ihracatında yükselişe geçti.
Pandeminin yarattığı tedarik fırsatını değerlendirmeyi başaran sektör, coğrafi yakınlık, kalite, hız ve üretim kapasitesiyle rakipleri karşısında öne çıkmayı başardı ve dünya dördüncüsü oldu. 11 ayda 18,4 milyar dolarlık bir ihracata imza atan Türkiye hazır giyim sektörünün, bu yılı 20 milyar doların üstünde bir ihracatla kapatması bekleniyor.
MALİYETLERDEKİ ARTIŞ ÖNEMLİ
Sektörün yeni hedefi ise 22 milyar doları aşmak. 2021'e hammadde maliyetlerindeki artışın gölgesinde başlayan sektör, döviz kurundaki sert dalgalanma, pamuk ve pamuk ipliği fiyatlarında yüksek artışları gibi sorunların aşılmasıyla büyüme performansını daha da artırmayı istiyor.
En son 2014 yılında 14 milyar dolar eşiğini aşarak önemli rekora ulaşan sektörün yedi yıl aradan sonra 2021'i yine hedefin üzerinde bir ihracatla kapatacağını aktaran İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Mustafa Gültepe, "11 ayda 18,4 milyar dolarlık ihracata imza attık.
Aralık da bu şekilde devam ederse yılı 20 milyar doların üzerinde tamamlayacağız. Bir başka ifade ile sektörün 2014'te 18,7 milyar dolarla kırdığı yıllık ihracat rekorunu yedi yıl aradan sonra yenileyeceğiz" diyor.
KAPASİTE KULLANIM ORANI ARTTI
Sektör bu yıl yoğun bir sipariş talebiyle karşı karşıya kaldı. Kasım ayı itibarıyla sektörün kapasite kullanım oranı yüzde 82,9'a ulaştı. Yüksek üretim temposuyla sektörün istihdamı da 600 binleri aştı.
Yeni yatırıma odaklanan sektörde, planlanan yatırımların devreye girmesiyle önümüzdeki yıl 50 bin kişilik istihdam artışı sürpriz olmayacak.
Sektörün üretim ve ihracatta rekora koştuğunu anlatan Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya ise hazır giyim iç pazarında da özellikle haziran ayından bu yana büyük bir canlılık yaşadığını ifade ediyor.
RAMAZAN KAYA TGSD BAŞKANI “YEŞİL ÜRETİM İÇİN YER ARIYORUZ”
"Sektör önümüzdeki yıl yeşil üretim kapasitesine dönük yatırımlara odaklanacak. Sektör olarak odaklandığımız sürdürülebilir yeşil üretim kapasitesine sahip yeni yatırımlar için Anadolu'da yer arıyoruz.
TGSD öncülüğünde Elazığ ve Erzincan ile başladığımız yatırım turlarımız 2022'de Doğu Karadeniz ve İç Anadolu Bölgesi ile devam edecek. İncelemelerimizin sonunda değerlendirmelerimizi rapor haline getirerek üyelerimizle paylaşacağız.
Seçilecek yatırım merkezlerinde sürdürülebilir üretim kapasitesine sahip tesislerle 2026'dan itibaren AB'nin uygulayacağı sınırda karbon vergisinin sektöre yükünü hafifletmeyi öngörüyoruz.”