Dünyaca ünlü moda markası H&M'nin Türkiye'yi büyüme potansiyeli en büyük pazarlardan biri olarak gördüğünü söyleyen H&M Türkiye Ülke Müdürü Müge Arpacıoğlu, "Yatırımları artırma kararı için ülkemizde stabilitenin görülmesi lazım" diyor.
16 - 29 Nisan 2023 tarihli sayıdan
En yeni ve en son moda ürünleri, uygun fiyatlara tüketicilerle buluşturan 'fast fashion' akımı global moda endüstrisini etkisi altına almış durumda. Her ne kadar son yıllarda karşısına 'slow movement' akımı çıksa da hızlı moda sektördeki ağırlığını koruyor.
İsveçli H&M, bu akımın öncü markalarından. Bugün H&M Türkiye Ülke Müdürü olan Müge Arpacıoğlu, 2010 yılında Türkiye pazarına giriş yapan markanın ilk yönetim kadrosuna muhasebe müdürü olarak katılan bir isim.
Kısa süre sonra CFO görevine terfi eden ve yedi yıl bu görevi yürüttükten sonra 2018 yılında ülke müdürü pozisyonuna atanan Arpacıoğlu, Türkiye'de 3 milyar 980 mil yon TL ciro ve 2 bin 100 çalışanı yönetiyor.
Globalin Türkiye'ye bakışının en başından beri 'potansiyel pazar' şeklinde olduğunu söyleyen Arpacıoğlu, "Hatta büyüme potansiyeli en büyük pazarlardan biri olarak görülüyoruz. Türkiye, H&M için önemli bir ülke.
Türkiye'deki üretim ofisimiz Avrupa'nın çoğu ülkesinin tedarik zincirinden sorumlu" diyor. Müge Arpacıoğlu ile yeni dönem planlarını konuştuk.
Zorlu geçen son iki yılın ardından, 2023 yılı sizin için nasıl geçiyor?
Şu anda planlarımız dahilinde ilerliyoruz ama bildiğiniz üzere yılın tam ortasında bir seçim var. Seçimin ardından ekonomik stabilitenin yeniden sağlanacağına inanıyoruz.
H&M Group olarak genelde 3 - 5 yıllık planlarla çalışıyoruz. İçinde bulunduğumuz piyasalardaki “ hareketlenmelerden her marka gibi biz de etkileniyoruz fakat değişimler dahilinde sürekli olarak planlamamızı güncelliyoruz. Biz şirket olarak değişime her zaman açığız ve kendimizi her zaman güncel tutuyoruz.
Bugün itibarıyla Türkiye'de kaç mağazanız var?
Artan dijitalleşme ile online kanaldan alışveriş yapan müşteri sayımız da artış gösterdi. Online mağazamızın yanı sıra Türkiye'de bugün fiziksel mağaza sayımız 47. Büyümeye devam eden dijitalleşmeye rağmen fiziksel mağazalar hala büyük bir öneme sahip, bu nedenle doğru lokasyonlarda doğru mağazaların olmasını sağlamak istiyoruz.
Yeni mağaza planlarınız var mı?
13 yıldır Türkiye'de olan bir markayız ve burada anlamlı büyümeye devam edeceğiz. Biz müşterilerimiz neredeyse orada olmayı seviyoruz ve mağaza planlamalarımızı da ona göre yapıyoruz. OMNI modeliyle beraber anlamlı büyümeye ulaşmak için fiziksel mağazalarımızı ve dijital alışveriş kanallarımızı entegre ediyoruz.
Çok kanallı büyümeyi sürdürmeyi hedefliyoruz. Yeni yatırımlar, müşterilerimize mağazalarımızda daha iyi servis verebileceğimiz ve alışveriş deneyimlerini olumlu şekilde artıracak uygulamaları bu yıl da hayata geçirmeye devam ediyoruz.
Önümüzdeki dönemde Türkiye'de yeni yatırım planlarınız var mı?
Hem mağazada hem de online'da yapılan tüm alışverişlerde puan kazanacağınız tamamen dijital bir üyelik programı olan H&M Member Türkiye, henüz bir yaşını doldurmamasına rağmen 2 milyon üyeye ulaştı.
Ekonomik ve politik açıdan biraz dalgalı bir ülke olduğumuz için yatırımları da ona göre yapmak gerekiyor. Önümüzdeki dönemde yatırımları artırma kararı için biraz stabilitenin görülmesi lazım ülkemizde. Fırsat gördüğümüz alanlarda yatırım yapıyor ve var olan portföyümüzü de optimize ediyoruz.
Satışlarınızda online'ın payı nedir?
Bugün online payımız toplam satışı içinde yüzde 25-26 arasında. Müşterilerimiz bize her zaman fiziksel mağazaya olan bağlılıklarını gösterse de genç nüfusa sahip bir ülke olmamız ve o kesimin alışveriş tercihlerinde dijitalin payı yükseldiği için online tarafında hızla büyüyeceğini öngörüyoruz.
Sürdürülebilirlik de odağınızda olan bir konu. Bu kapsamda neler yapıyorsunuz?
Bugün dünyada kullanılan tekstil ürünlerinin sadece yüzde 20'si geri dönüştürülüyor veya yeniden kullanıyor.
Halbuki bu kıyafetlerin yüzde 95'e yakını kullanılabilir, giyilebilir durumda. Dolayısıyla modanın doğa üzerindeki rolü çok büyük ve önemli.
Biz de bu nedenle, 2013 yılında globaldeki ilk 'Kıyafet Toplama Projesi'ni başlattık. Bu proje ile beraber doğaya katkı sağlamak ve geri dönüştürmek üzere Türkiye'de 2014'ten beri yaklaşık 3 milyon kilo tekstil ürünü topladık.
Sürdürülebilirlik hedeflerinizi mağazalarınızda da uyguluyor musunuz?
Evet. Şimdi bunu bir adım daha ileri taşıdık ve 'sürdürülebilir mağazalar' hayata geçiriyoruz. Mağazalarımızda kullanılan askılardan, enerji tüketimine ve mobilyalara kadar her şeyin daha sürdürülebilir olmasına önem veriyoruz.
Son olarak City's'te açtığımız mağazamız sürdürülebilir mağaza konseptimize göre yapıldı. Mağazada kullanılan askıdan enerjiye kadar her şey sürdürülebilir. Bu tarz mağazalarımızın sayısı artacak.
Peki bugün ürünlerinizin ne kadarı sürdürülebilir?
Bugün, H&M'de kullanılan pamuğun yüzde 100'ü organik, geri dönüştürülmüş veya sürdürülebilir kaynaklardan elde ediliyor.
Kullandığımız tüm ürünlerin yüzde 85'i ise geri dönüştürülmüş veya diğer sürdürülebilir kaynaklardan elde edilmiş materyallerden üretiliyor.
Hedefimiz 2030 yılına kadar bu oranın yüzde 100 olmasını sağlamak. 2040 yılına kadar ise tüm ürünlerimizin baştan sona iklim pozitif olmasını hedefliyoruz.
“YÖNETİCİLERİMİZİN YÜZDE 66’SI KADIN”
H&M Group olarak kadın çalışan sayımızda dünyadaki şirketlerin ortalamasının üzerindeyiz ve açıkçası bu rakamlarla gurur duyuyoruz. 2022 verilerine göre, tüm çalışanlar arasında kadın çalışanı payımız yüzde 75. Yönetici kadrosunda ise kadınların payı yüzde 66’larda.
Ayrıca global CEO’muz da bir kadın. Türkiye’de ise toplam çalışan sayımız 2 bin 100 kişi ve bunun yüzde 56’sını kadınlar oluşturuyor. Kadınlar küresel nüfusun yüzde 50’sinden fazlasını oluşturuyor ancak ulusal parlamentolardaki sandalyelerin ancak yüzde 25’ini işgal ediyor.
Türkiye’de ise her 100 kadından 56’sı hala ev kadını. H&M olarak cinsiyet eşitliğini ilerletmenin yanı sıra işimiz aracılığıyla kadınları güçlendirmek için aktif olarak fırsatlar aramak gibi büyük bir sorumluluğumuz var.”