Yatak sektörü yeni girişimcilerle büyüyecek

19 Mayıs 2022
Burcu Tuvay btuvay@ekonomist.com.tr

Yatak pazarı, 2022 yılının yaz sezonunda beklediği ivmeyi yakalamayı hedefliyor. Bu yılın sonuna kadar yüzlerce franchise şube açmayı hedefleyen sektör, yeni girişimcilere de fırsat sunacak. Haberimizde yatak markalarının büyüme planlarını ve franchise koşullarını araştırdık.

15-28 Mayıs 2022 tarihli sayıdan

Pandemi süreci nedeniyle uzun süre durgun bir sezon geçiren yatak sektörü, mobilyaların değiştiği ve evlilik döneminin başladığı yaz sezonuna büyük beklentilerle giriyor.

Pandemi koşullarından en çok etkilenen sektörlerden biri olan yatak pazarı, 2022 yılının yaz sezonunda beklediği ivmeyi yakalamayı hedefliyor.

Düğün sezonunun ve mobilya değişimlerinin başlamasıyla yatak sektörünün hareketlenmesi ve yaz sezonunda satış oranlarının artmasını bekleniyor.

Türkiye'de yatak sektörü 400 milyon dolarlık bir hacme sahip, daha yüksek bir potansiyeli içerisinde de barındırıyor. Dünyada yatak pazarı ise 30 milyar doların üzerinde bir büyüklüğe sahip. Çin ve ABD pazar lideri olarak başı çekiyor. Sektörün toplam mobilya sektöründeki payı ortalama yüzde 10-11 seviyelerinde seyrediyor.

Markalı yatak pazarı son yıllarda ciddi yatırım yapılan ve sektördeki payını her geçen gün artıran bir pazar. Türkiye, yatak üretiminde dünyada da önemli bir oyuncu konumunda. 2021 yılında 8 milyon civarında yatak üretilen Türkiye'de, 2022 yılında 3 milyar dolarlık yatak ihracatı hedefleniyor.

Markalı yatak sektörü bu yılın sonuna kadar yüzlerce franchise şube açmayı planlıyor. Haberimizde yatak markalarının büyüme planlarını ve franchise koşullarını araştırdık.

ARAZİ SATIN ALDI


Sektörün önemi oyuncularından olan Yataş, yapacağı yatırımlar için Kayseri-İncesu Organize Sanayi Bölgesi'nde 120 bin m2 bir arazi satın aldı. Hem kapasite artırımı hem de yeni ürünlerin devreye alınması için yatırım planladıklarını söyleyen Yataş Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdürü Aslı Özsoy, "2022 yılında yurtiçinde Yataş Bedding için 100, Enza Home için 40 mağaza açmayı planlıyoruz.

Ayrıca İran, Pakistan, Kanada, Çin, Hindistan ve İngiltere başta olmak üzere 51 farklı lokasyonda 161 satış noktası açmayı hedefliyoruz. Divanev markamız için 2022 yılında yurtiçinde 60 mağaza hedefimiz bulunuyor" diyor. Franchise giriş alınmıyor.

Yatırımcı mimari yatırım maliyetini üstlenerek mağazayı açabiliyor. Herhangi bir royalty bedeli alınmıyor. Aylık ciro hedefi ve kâr marjı, ürün grupları, mağazanın lokasyonu ve yatırım maliyetine göre değişiklik gösteriyor.

ÜRETİM KAPASİTESİNİ ARTIRACAK


72 showroom mağazası bulunan Armis Yatak, bu rakamı yıl sonuna kadar 150'ye ulaştırmayı hedefliyor. Armis showroom'ları-nın yanı sıra 400'e yakın corner satış noktasıyla hizmet verdiklerini söyleyen ACME Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tolga Batallı, bu sayıyı da yıl sonuna kadar 750'ye ulaştıracaklarını
fade ediyor.

Armis Yatak için150 ile 200 metrekare arası bir mağaza büyüklüğü ve yaklaşık 6 metre tabela alanı olması yeterli. Mayıs ayından ekime kadar uzayan yaz sezonunda sektörde yüksek cirolar elde edildiğinin altını çizen Batallı, "Bu yıl 1 ile 1.2 milyon kişinin evlilik hazırlığı içinde olduğu düşünülüyor. Biz de Armis Yatak olarak 2022 yılı için ay bazında yaptığımız tüm hedeflerimize ulaşıyoruz.

Yaz sezonunda özellikle yazlık bölgelerde satışlarımızda belirgin bir artış bekliyoruz" diyor. Toplam yatırım maliyeti m2 başına yaklaşık 600 TL ile 650 TL arasında değişiyor. Yatırımcılara ortalama yüzde 50 kâr marjı sağlanıyor. Şubeler için aylık 200 bin TL ve üzeri ciro hedefleniyor.

Batallı,"Hedefimiz yatak sektöründe beş yıl içinde ilk üç marka arasında olabilmek. 2022 yılında üretimimiz de buna paralel olarak büyümeye devam ediyor. Yeni yatırımlarla günlük 600 adet olan yatak üretim kapasitemizi 900 adetlere çıkarma hedefindeyiz" diyor.

20 MAĞAZAYA ULAŞACAK


Alanında İnegöl'ün ihracat rekortmeni olan Weltew Home, yatak parkuruna yatırım yaparak 2022'nin ikinci çeyreğinde mağaza-laşmaya gidecek. Firma, günlük 50 yatak imal ederek girdikleri sektörde kapasiteyi arttırdı. Bugünlerde aylık olarak yaklaşık 2 bin 500 baza, 2 bin 500 başlık ve 5 bine yakın yatak üreten firma bu rakamı 2023 yılı sonunda tam iki katına çıkartacak.

Weltew Home İcra Kurulu Üyesi Akın Can, bu yıl fabrikada devam etmekte olan üretim depolama ve lojistik alanlarını geliştirerek yaklaşık 55 bin metrekare ilave inşaat alanını yıl sonuna kadar tamamlamayı hedeflediklerini belirtiyor.

Yılın ikinci yarısında bayilik çalışmalarına hız vererek bu yıl 20 franchise şubeye ulaşmayı hedeflediklerini ifade eden Can, franchise giriş bedeli talep etmediklerini vurguluyor. Toplam yatırım bedeli 150 metrekarelik bir mağaza için 350 bin TL olarak ifade ediliyor. Yüzde 56 kâr marjı sunulan ve royalty bedelinin alınmadığı bu iş modelinde, bayiler için aylık 200 bin TL ciro hedefleniyor.

YURTİÇİNDE BÜYÜYECEK


70 franchise şubesiyle faaliyet gösteren Tutku Yatak, bu yıl yurtiçinde mağazalaşmaya ağırlık verecek. İlk dört ayda Antalya'da iki, Uşak'ta bir, Burdur ve Ankara'da birer yeni mağaza açan marka, Yozgat, Çorum ve Kırıkkale şubelerini ise çok yakında hizmete almaya hazırlanıyor.

2022 sonuna kadar 150 şubeye ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Tutku Yatak Yönetim Kurulu Başkanı Gökmen Kaya, franchise giriş bedeli alınmadığını, 150 bin TL olan yatırım maliyetinin yarısının ise Tutku Yatak tarafından karşılandığını belirtiyor. Bayiler için aylık 250 bin TL ciro hedefleniyor. Yüzde 60 kâr marjı sunuluyor.

İSMAİL DOĞAN DOĞANLAR MOBİLYA GRUBU CEO'SU “FİZYOTERAPİST DESTEĞİ VERİYORUZ”


"Dünyada bir ilk olan her Lova Yatak mağazasında bir fizyoterapist istihdamı konusu bizim için yılın en önemli yatırımı. Türkiye Fizyoterapistler Derneği ile birlikte hayata geçirdiğimiz bu projeyle, müşterilerimize en rahat edecekleri yatağı seçme konusunda profesyonel bir destek sunuyoruz.

2021 yıl sonu itibarıyla, Lova Yatak'ın yurtiçinde 46 münhasır ve 339 corner, yurtdışında da bir münhasır ve 47 corner mağazası bulunuyor. 2022 yılında mağaza sayısı ve ciro olarak yine yüksek büyüme hedefleri belirledik. 2022 sonunda yurtiçinde ve yurtdışında toplamda 100 münhasır mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz."