AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Son yıllarda Uzakdoğulu markaların Türkiye pazarına yönelik yatırımlarında bir artış var. Ağırlıklı olarak teknoloji, sağlık gibi alanlarda yatırımlarıyla öne çıkan Uzakdoğulu markaların rekabetinde son dönemde perakende ve kozmetik sektörü de dikkat çekmeye başladı.
Türkiye'ye geçen yıldan bu yana pek çok marka girerken halihazırda faaliyet gösteren şirketler de hedef büyütüyor. Miniso, Missha, Mumuso, Yoyoso, Klavuu, Skinfood gibi pek çok Uzakdoğu kökenli moda ve kozmetik markası Türkiye'de mağaza sayısını artırmaya hazırlanıyor.
ANADOLU'YA YAYILACAK
Bu akımın öncülerinden biri olan Japon 'fast fashion' tasarım markası Miniso, baş tasarımcısı olan Miyake Jyunya ve genç girişimci Ye Guofu tarafından 2013 yılında kuruldu.
Dünya çapında bir perakende şirketi olma hedefiyle yola çıkan şirketin bugün 2 bin 600'ün üzerinde mağazası var. 2019 sonuna kadar 100'ün üzerinde ülkede 10 bin mağaza açılması ve 15 milyar dolarlık satış hacmine ulaşılması hedefleniyor.
Aksesuardan kozmetiğe, teknolojiden tekstil ürünlerine kadar birçok kategoride ürünlerin olduğu Miniso'nun Türkiye pazarında hızlı büyüme hedefleri var. 2018'i 45 civarında mağazayla kapatan marka 2019 sonuna kadar 60 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
Şirketin 2019 hedefi 150 milyon TL ciroya ulaşmak. Halihazırda İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Adana gibi şehirlerde mağazaları bulunan marka Anadolu'daki mağaza sayısını artırmayı planlıyor. Eskişehir, Tekirdağ,
Kocaeli ve Kayseri, markanın odağında bulunan şehirler arasında yer alıyor.
50 MAĞAZA AÇACAK
Kişisel bakım ve kozmetik, banyo ve vücut bakımı, ev aksesuarları, mutfak aksesuarları, oyuncak, temizlik malzemeleri, mobil cihazlar gibi çok çeşitli yaşam tarzına yönelik ürünler bulunan bir moda markası olan Mumuso, 2014 yılında Güney Kore'de kuruldu.
Marka, kısa sürede Uzakdoğu'da ciddi bir pazar payına ulaştı. Filipinler, Vietnam, Rusya, Tayland, Endonezya, Kanada, Avustralya, BAE dahil 10'dan fazla ülkede ve bölgede stratejik işbirliği yapan markanın dünya genelinde 500'ün üzerinde mağazası bulunuyor.
Türkiye pazarındaki potansiyeli gören markalardan biri olan Mumuso'nun halen ülkemizde 16 mağazası var. Mumuso, ilk etap yatırımı olarak Türkiye'de 50 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Bunun için de Kayseri, İzmir, Antalya ve Bursa başta olmak üzere Türkiye geneline yayılmayı hedefliyor.
MAZİLERİ YENİ
Güney Kore kökenli bir marka olan Yoyoso, Ma Huan tarafından 2014 yılında kuruldu. Marka dört yıl gibi kısa bir sürede dört farklı kıtadaki 15 ülkede 800'den fazla mağazaya ulaştı.
Türkiye'de ise ilk mağazasını geçen yıl nisan ayında İstanbul Maltepe Piazza AVM'de faaliyete geçirdi. Yoyoso, ardından İstanbul Venezia AVM ve İzmir Bornova Point AVM'de iki yeni mağaza daha açtı. 2018'i yaklaşık 10 mağazayla kapatan marka üç yılda 30'dan fazla mağaza sayısına ulaşmayı hedefliyor.
Fransa, İsviçre, Almanya, Avusturya, İtalya, İspanya, Portekiz gibi Avrupa ülkeleriyle birlikte ABD ve birçok Asya ülkesinde bulunan KinGirls ise Türkiye pazarına kısa bir süre önce adım attı. Maskeleriyle dikkat çeken marka, şimdilik 300 civarında Watsons mağazasında bulunuyor.
KinGirls CEO'su Daniel Chang, Türkiye'ye yeni gelen bir marka olarak pazarın dinamik yapısını her geçen gün analiz ederek büyüme hedeflerini şekillendirdiklerini söylüyor. Chang, "2019'da gerçekleştireceğimiz çalışmalarla marka bilinirliğimizi artırarak Türkiye'de alanında en çok tercih edilen markalar arasında yer almayı hedefliyoruz" diyor.
FRANCHISE VEREREK BÜYÜYOR
Güney Kore özellikle kozmetik ürünleriyle ön plana çıkıyor. Son dönemde Güney Koreli kozmetik markaları hem raflardaki paylarını artırmaya başladı hem de kendi mağazalarıyla Türkiye pazarına giriyor. Markalar genelde önce online mağazayla pazarın nabzını tutup sonrasında fiziksel mağaza açmaya yöneliyor.
Güney Kore merkezli kozmetik markası Missha bunlardan biri. Türkiye'ye önce internet satışıyla giren marka geçen yıldan beri mağazalaşmaya başladı. Şirketin halihazırda İstanbul, Ankara, Antalya, Bodrum ve İzmir'de 16 mağazası bulunuyor. Franchise vererek büyüyen markanın koşulları lokas-yona ve mağaza büyüklüğüne göre değişiyor.
OLUMLU GERİ DÖNÜŞ
Türkiye pazarına Haziran 2018'de giren Klavuu markası da ilk etapta online mağazası ile e-ticaret faaliyetlerine başladı. Ağustos ayında ise Emaar Square AVM'de ilk konsept mağazasını açtı.
Klavuu, global olarak da büyüyen bir marka. Özellikle Uzakdoğu ve Güney Asya pazarlarında yaygın olmakla birlikte, Amerika, Ortadoğu, Asya ve Avustralya pazarlarına da girmiş durumda. Markanın Türkiye'deki iş ortağı Alerta Yaşam Teknolojileri'nin ortaklarından Rafet Polat, online ve offline konsept mağazalarıyla pazarı test ettiklerini ve olumlu geri dönüşler aldıklarını söylüyor.
Polat, "Ekonomik durumun gelişmesi ve buna bağlı olarak üzerinde çalıştığımız yeni satış kanal olasılıkları doğrultusunda büyüme hedeflerimizi realize ederek çıkabilecek fırsatları değerlendirmeyi planlıyoruz" diyor.
Alerta'nın Türkiye pazarına soktuğu diğer Güney Kore markası ise Charmzone. Ağustos 2018'de online mağaza ile Türkiye pazarına giren marka bu yılın başı itibarıyla Emaar Square AVM'de mağaza açtı. Türkiye pazarında franchise konseptiyle yeni satış kanalları oluşturmayı hedefleyen marka, özellikle büyük şehirlere ve güneydeki tatil bölgelerine öncelik veriyor.
İNTERNET SİTELERİ KURULDU
Dünyada 30'dan fazla ülkede 1.000'den fazla mağazası bulunan Skinfood, Türkiye'deki ilk mağazasını İstanbul Watergarden AVM'de açtı. İlgi üzerine ikinci mağazasını İzmir'de bulunan Optimum AVM'de açan marka talebe göre Türkiye genelinde büyümeyi planlıyor.
Kore kozmetik ürünlerine olan ilgi bu alana yönelik internet siteleri de kurulmasını sağladı. Online alışveriş sitesi olan limonian.com bunlardan biri.
2013 yılında sekiz ürünle yola çıkan sitede bugün 120'nin üzerinde ürün satılıyor. Justin Beauty'de yine Güney Kore markalarına duyulan ilgiden ortaya çıkan bir internet sitesi. Bu sitede güneş kreminden nemlendiricilere kadar pek çok farklı ürün bulunuyor.
YATIRIM İÇİN POTANSİYEL VAR
2000-2017 döneminde Türkiye’ye 150 milyar dolarlık uluslararası yatırım geldi. Asya-Pasifik ülkelerinin buradaki payı sadece yüzde 5 yani 7 milyar dolar civarında. Ancak son dönemde yatırımların sektörel anlamda çeşitlendiğini söylemek mümkün.
Örneğin perakende ve kozmetiğin ardından geçen yıl Japonya’nın en büyük kağıt üreticilerinden Daio Paper Corporation, bebek bezi markası Goo.N ile Türkiye pazarına giriş yaptı. Türkiye pazarına giren Goo.N ürünlerinin satış ve dağıtım faaliyetlerini Kopaş üstlendi.