ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Kahvaltı sofralarının vazgeçilmezi olan sürülebilir çikolata kreması sektörünün Türkiye'deki pazar büyüklüğü 70 bin ton civarında. Bu da yaklaşık 1 milyar TL'lik bir değere denk geliyor. Yerli ve yabancı pek çok oyuncunun yer aldığı bu sektörde İtalyan Ferrero Group'un markalarından biri olan Nutella açık ara pazar lideri.
Öyle ki Türkiye, Almanya, İtalya, Fransa ve ABD'den sonra Nutella'yı dünyada en fazla tüketen beşinci ülke. Manisa'daki tesislerinde yılda 33 bin tonluk Nutella üre ten şirket, bunun yaklaşık 14 bin tonunu ise ihraç ediyor. İtalya'dan Afrika ülkelerine kadar pek çok ülkeye ihracat yapılıyor.
Şirket son olarak Asya'ya da açılmaya başladı. İhracat yapılan ülkeler listesine her yıl yenileri ekleniyor. Buna bağlı olarak üretim miktarı da artıyor. Ferrero Türkiye Genel Müdürü Azmi Gümüşlüoğlu, Nutella'nın pazar payının her bölgede yüksek olduğunu söylüyor. Gümüşlüoğlu,
"Diğer yandan Türkiye'de cirosal olarak da sürekli büyüyoruz. 2012 yılın dan bugüne kadar beş kattan fazla büyüdük. Geçen yılı 1 milyar TL'ye yakın bir ciro ile kapattık. Fındık ticaretini de kattığımızda ciromuz 1 milyar Euro civarında. Bu yıl yüzde 20'lik ciro artışı bekliyoruz" diyor.
300 MİLYON EURO'LUK YATIRIM
Türkiye'de yedi fabrikası bulunan ve bin 660 çalışanı olan Ferrero Türkiye, grubun fındık ihtiyacının yüzde 70'ini Türkiye'den alıp işliyor ve grup şirketlerine gönderiyor.
Fındık ihtiyacı olan başka şirketlere fındık satışı da yapan şirketin 2013 yılında Manisa'da açtığı fabrikası İtalyan grubun 19'uncu tesisi olma özelliğini taşıyor. Bu tesisin 'altın standart' unvanına sahip olduğunu belirten Azmi Gümüşlüoğlu, diğer tesislerin 10-12 yılda ulaşabildiği bu standarda Manisa fabrikasınının üç yılda ulaştığını vurguluyor.
Şirket Türkiye'de yatırım yapmaya devam ediyor. Geçen yıl Manisa'daki Nutella hattı için 40 milyon TL'nin üzerinde yatırım yapıldı. Şirketin yedi yılda Türkiye'ye yaptığı toplam yatırım tutarı ise 300 milyon Euro civarında.
Türkiye'de her yıl yatırım yapmayı sürdüreceklerini belirten Azmi Gümüşlüoğlu, "Türkiye önemli bir hub. Türkiye'den daha fazla ihracat yapmak istiyoruz. Bu perspektifte daha uzun vadeli düşününce de mutlaka her yıl yatırım yapmak gerekiyor" diye konuşuyor.
SÜRPRİZ YUMURTA PAZARI
Ferrero Türkiye, yeni ürün çıkarmak için pazar araştırmaları yapıyor. Bunun için de en çok tüketici taleplerini dikkate alıyor. Tüketicilerden gelen istekleri dinleyerek yeni ürünler ortaya çıkarıyor. Geçen yıl lanse edilen Kinder Joy, bunun en iyi örneklerinden biri. 'Sürpriz yumurta' kategorisinin yaratıcısı olan şirket, pazara sunduğu yeni ürünü ile birlikte kategoriyi büyüttü.
2017 yılında sürpriz yumurta kategorisinin 200 milyon TL civarında olduğunu ifade eden Azmi Gümüşlüoğlu, Ferrero'nun felsefesinde kategori yaratacak inovasyonlar gerçekleştirmek olduğunu vurguluyor. Gümüşlüoğlu, bu konuda şunları anlatıyor: "Sürpriz yumurta da kategori yaratan bir ürün.
Kinder Joy'un piyasaya çıkmasıyla birlikte bu pazar 460 milyon TL'ye çıktı. Kinder Joy, 260 milyon TL'lik kendi pazarını yarattı. 30 yıldır çikolata sektöründe çalışan biriyim, lansman yılında 260 milyon TL'lik hacim yaratan hiçbir ürün görmedim. Kinder Joy bayramlar için de güzel bir hediye oldu ve büyük ilgi gördü."
AR-GE MERKEZİ AÇIYOR
Ferrero Group'un dünyadaki tüm AR-GE faaliyetleri kendi AR-GE şirketi Soremartek tarafından yürütülüyor. İtalya Alba'da bir AR-GE merkezi bulunan şirket, son dönemde bölgesel olarak da AR-GE merkezleri açmaya başladı. Singapur ve Hindistan'da açılan AR-GE merkezlerinde pilot uygulamalara başlanmış durumda. Azmi Gümüşlüoğlu, önümüzdeki yıllarda Türkiye'de de bir AR-GE merkezi açılabileceğini düşünüyor.
Şirketin kurumsal sosyal sorumluluk projelerine de büyük önem verdiğine değinen Azmi Gümüşlüoğlu, bu konuda şunları söylüyor: "Manisa'daki fabrikamızda 'Hadi Gel Köyümüze Geri Dönelim' adında bir proje gerçekleştirdik.
Bu projenin amacı desteğe ihtiyaç duyan köy okullarına ulaşarak fiziki ihtiyaçlarını karşılamak, Ferrero Gönüllüleri aracılığıyla sosyal aktiviteler düzenleyerek çocukların kişisel ve sosyal gelişimine katkıda bulunmak. Proje, merkezimiz tarafından da çok beğenildi. Diğer fabrikalarla paylaşabilmemiz için bir video hazırlamamızı istediler. Geçen yıl beş okulu yeniledik. Projeyi Manisa dışına da taşıdık."
VERİM ARTIŞI YARATTI
Şirket, 2002 yılından bu yana Ferrero Değerli Tarım Projesi'ni de yürütüyor. Bu projenin amacı, tarım reformuna katkıda bulunmak, üretimde kalite ve verimliliği arttırarak dünya fındık piyasasında Türkiye'yi daha rekabetçi hale getirmek.
Ayrıca doğru teknikleri kullanarak çiftçinin kazancı arttırmak. Yüzlerce ziraat mühendisi ve sosyal uzmanın aktif olarak çalıştığı projede 2018 yılı itibariyle 35 binin üzerinde çiftçiye ulaşıldı. Azmi Gümüşlüoğlu, değerli tarım uygulamalarını kullanan çiftliklerde yüzde 30'a varan oranlarda verimlilik artışı görüldüğünü ve fındık kalitesinde de ciddi artış yaşandığını vurguluyor.
AZMİ GÜMÜŞLÜOĞLU FERRERO TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"FINDIKTA FİYATI TÜRKİYE BELİRLİYOR"
TÜRKİYE FINDIKTA TEKEL KALMALI
Değerli tarımla Türkiye fındıkta tekel kalsın istiyoruz. Dinamik bir piyasa herkes için iyidir. Fındıkla ilgili talebi canlı tutabilmek gerek. Bununla ilgili içerde kaç oyuncu var onun önemi yok. Fındıkla ilgili bir yanlış var. Hamburg'ta bir fındık borsası yok. Türkiye'nin dışında fındıkta fiyat belirleyebilecek başka bir ülke de yok.
ÜRETİM AZALDI, PAZAR BÜYÜDÜ
Geçen yıl bir don yaşadık. Önceki yıllarda rekolte 650 bin ton civarında olurdu. Ondan önceki 10 yılda fındık fiyatı 5 TL civarında, pazarın büyüklüğü ise 3,5 milyar TL gibiydi. Don ile beraber üretim miktarı düştü ve pazarın toplam büyüklüğü 7 milyar TL'ye çıktı. Bu pazar büyüklüğü hiç inmiyor. Son üç yılda tarımsal ürün alanında, fındık dışında hiç bir pazar iki katına çıkmadı.
FİYATTA KALİTE ÖNEMLİ
Fındıkta fiyatı konuşmak yerine kaliteli üretimi konuşmak gerek. Bu yıl 650 bin ton civarında fındık üretimi bekleniyor. Bununla beraber bir arz-talep dengesi olacak. Türkiye fındıkta önemli bir alıcı ama tamamını almıyor. Kim ne derse desin bugün Türkiye'de fiyatları arz ve talep buluşturuyor.