Bunlar arasında Türkiye ilk üçte yer alıyor. Alliance Healthcare Türkiye Genel Müdürü Hakan Kırımlı, “Türkiye’ye ilişkin agresif büyüme planımız var” diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Türkiye’nin önde gelen ilaç, medikal, sağlık ve güzellik ürünleri dağıtıcısı Hedef Alliance, 30 yıllık bir geçmişe sahip. Sancak Ailesi’nin büyütüp geliştirdiği şirket, 2000’li yıllarda başlayan kademeli hisse satışları sonrasında iki yıl önce tamamen dünyanın eczane odaklı ilk global sağlık ve güzellik girişimi olan Walgreens Boots Alliance’a (WBA) geçti.
103,5 milyar dolar ciroya sahip olan ve dünya genelinde 370 binden fazla çalışanıyla 25’i aşkın ülkede faaliyet gösteren WBA’nın çatısı altına giren şirket, bu yılın başından itibaren ‘Alliance Healthcare Türkiye’ olarak hizmet vermeye başladı. Alliance Healthcare Türkiye Genel Müdürü Hakan Kırımlı, Temmuz 2015’ten beri bu yapılanma sürecini yönetiyor. Göreve geldiğinden beri röportaj vermeyen Kırımlı, Ekonomist’e özel konuştu.
Satınalmanın ardından şirketinizde ortaklık yapısı nasıl şekillendi?
Şirket, 1987 yılında Es Ecza Deposu olarak kuruldu. 1989’da kozmetik ve ıtriyat alanında eczanelere hizmet sunan Esko, 1993’te ise Hedef Ecza Deposu faaliyete geçti. 2000’lerin başlarına kadar bu şekilde gelindi. Avrupa'nın en önemli ilaç ve sağlık ürünleri dağıtıcılarından birisi olan Alliance Unichem şirketi ile 2001’de stratejik bir ortaklık kuruldu ve aynı yıldan itibaren şirket yoluna Hedef Alliance olarak devam etti.
Alliance Unichem ise bu arada 2006’da Boots ile birleşti ve Alliance Boots adını aldı. Alliance Boots, kademeli hisse alımıyla şirketin 2010’da yüzde 70, 2011’de yüzde 80 ve 2013 yılında yüzde 100’üne sahip oldu. Böylece Sancak Ailesi’nin Hedef Alliance ile bir ortaklığı kalmadı.
Bildiğimiz kadarıyla aynı dönemde global ölçekte de şirkette bazı değişimler oldu...
Evet. 2014 yılında Walgreen Co. ve Alliance Boots BmbH şirketlerinin birleşmesiyle, dünyanın eczane odaklı ilk global sağlık ve güzellik girişimi olan Walgreens Boots Alliance (WBA) kuruldu. WBA, dünya çapında toptan ilaç satış ve dağıtım alanında faaliyet gösteren tüm şirketlerini artık ‘Alliance Healthcare’ çatısı altında topluyor. Biz de Alliance Healthcare’in bir parçasıyız. Yeni planlarımızla yolumuza devam ediyoruz.
Türkiye son dönemde kritik bir süreçten geçiyor. Bu durum yatırım planlarınızı etkileyecek mi?
Türkiye, ön planda yer alan, yatırım öncelikli ve büyüme planları olan, grubun çok önem verdiği bir ülke. Bulunduğu bölge de öyle. Dolayısıyla hem bu yatırımdan memnunlar hem de Türkiye’deki büyüme planlarımızı çok fazla destekliyorlar. Walgreens Boots Alliance, 25 ülkede faaliyet gösteren çok uluslu bir şirketler grubu. Çatısı altındaki Alliance Healthcare ise 12 ülkede faaliyet gösteriyor. Bu 12 ülke arasında Türkiye ilk üçte yer alıyor. Türkiye’ye ilişkin agresif büyüme planları var.
Bu agrasif büyümeyi nasıl sağlayacaksınız?
Şu anda bulunduğumuz lokasyonlar, stratejik lokasyonlar. Bu merkez lokasyonlara bağlı cep depolarda ilave bazı cep depo yatırımlarımız olacak. Bu dönemdeki yatırımlarımız bina, teknoloji tarzı altyapı yatırımları ağırlıklı olacak. Ayrıca filomuzu gözden geçiriyoruz. Yaklaşık bin 500 araçlık bir dağıtım filomuz var. Bunda birtakım yenilikler, araç tiplerinde ihtiyaca göre değişiklikler yapacağız.
Şirket yüzde 100 Walgreens Boots Alliance bünyesine geçtikten sonra ilk operasyonunuz ne oldu?
En önemli konu bizim için marka çalışmasıydı. 2015 yılının ortalarında başlayan marka çalışmamızı geçen yılın sonunda tamamladık. Şirketin adını ‘Alliance Healthcare’ olarak değiştirdik. 7 Ocak 2016 itibariyle de resmi olarak markamız değişti.
Bunu yapmamızın altında, WBA’nın, dünya çapında toptan ilaç satış ve dağıtım alanında faaliyet gösteren tüm şirketlerinin isimlerini Alliance Healthcare olarak değiştiriyor olması yatıyor. Başarılı bir geçiş yaptık. Bütçe dönemimiz eylül-ağustos dönemidir. Dolayısıyla Eylül 2015’te yeni bir bütçe dönemine girdik. Yeni bütçe döneminin ilk çalışması bu marka değişimi oldu.
Bu yıla ilişkin beklentileriniz neler?
Gerçekleşme performansımız, bütçenin biraz üstünde devam ediyor. Türkiye’yi ilgilendiren birçok konu var. Bu gelişmelere rağmen bizim planlarımızda bir değişiklik yok. Piyasada bize veri sağlayan kuruluşların ifadesine göre yüzde 10’larda sektör büyümesi beklentisi var. Hedefimiz önümüzdeki üç yıllık dönemde bunun üzerinde bir büyüme. Piyasa ortalamasının üzerindeki agrasif bir büyüme ile de pazar payımızı arttıracağız.
Sektörün iki büyük oyuncusu var. Biri Selçuk Ecza diğeri de sizin şirketiniz. Ne kadarlık pazar payına sahipsiniz?
İlaç pazarında 22 milyar TL’lik bir büyüklükten bahsediyoruz. Bu büyüklüğün içinde biz yüzde 28’lik pazar payıyla iki büyük oyuncudan biriyiz. Türkiye’de pazarımız çok parçalı değil. İki büyük dışında kooperatifler önemli organizasyonlar olarak faaliyet gösteriyor. Onun dışında da Türkiye genelinde farklı büyüklükte yerel oyuncular var.
Türkiye pazarına sokmayı planladığınız başka bir kategori var mı?
Evet var. Grubumuzun ıtriyat ürünlerinden oluşan ‘Alvita’ diye bir markası var. Bunu tamamlayıcı marka olarak Türkiye’ye sunmayı planlıyoruz. Kulak çubuğundan termometreye kadar birçok ürün var bu kategoride. Grup faaliyet gösterdiği her ülkede ıtriyat alanında da var. önümüzdeki dönemde Türkiye’de de olacak.
“Eczanelere danışmanlık hizmeti veriyoruz"
Walgreens Boots Alliance'ın dünyada uyguladığı bazı sistemler var. Bunların hangilerini Türkiye'de devreye almalarının doğru olacağı üzerine çalışmalar yaptıklarını belirten Hakan Kırımlı, şunları söylüyor: "Sonuç olarak'Alphega Pharmacy' isimli uygulamaya karar verdik.
Bu, eczanelere danışmanlık verdiğimiz bir hizmet. Eczanelere, eczane işletmeciliği anlamında faaliyetlerini geliştirmeleri, satış ve kârlılıklarını artırmaları için destek hizmetler vermeye başladık. Ayrıca grubumuzun ön toptancılık hizmeti verdiği 'Alloga' diye bir markası da var. Türkiye'de böyle bir ihtiyacı karşılamayı da planlıyoruz."