AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
18 Nisan 2021 tarihli sayıdan
Bireysel ulaşıma talebin artması ve daha da önemlisi eve servis hizmetleri pazarının büyümesinin etkisiyle motosiklet sektörü gaza bastı. Avrupa'da 2020 yılında yalnızca yüzde 1,1 büyüyen pazar, Türkiye'de ise yüzde 35 büyüyerek son yılların rekorunu kırdı.
2020 yılında Türkiye, 208 bin 466 bin motosiklet satışı ile Avrupa'nın dördüncü büyük pazarı haline geldi. 2021'nin ilk iki ayında ise büyüme yüzde 60'a ulaştı, 23 bin adet motor satıldı. 2021'de pazarın büyüme ivmesini sürdürmesi ve yılı yüzde 20'lik büyüme ile kapatması bekleniyor.
Motosiklet pazarının büyümesinde pandemiyle değişen trenler çok etkili oldu. Salgından kaçınmak için toplu taşıma kullanmak istemeyenlerin bir kısmı motosiklete yöneldi. Bunun yanında motosikletin trafikte az yer kaplaması, şehir içinde yoğun trafikte zaman tasarrufu sağlaması, ekonomik ve çevreyi daha az kirletiyor olması motosiklet satışlarını pozitif yönde etkiledi.
Uzun süredir ilk defa yeni motosiklet alan kişi oranı yüzde 80'i buldu. Yeni trend ile birlikte hobi segmentindeki gezi odaklı motosikletlere ilgi de arttı. Artan talebe karşı şirketler yeni modellerle büyümeye hazırlanıyor.
YENİ MARKAYLA BÜYÜYECEK
Suzuki, Piaggio Grubu (Piaggio, Vespa, Aprilia, Moto Guzzi), Kymco ve Silence olmak üzere yedi marka ile motosiklet pazarında faaliyet gösteren Doğan Trend Otomotiv'in 2020 yılında tüm motosiklet markalarındaki toplam satış adetleri 2019 ile paralel bir seyir izledi.
Ancak şirket, özellikle Vespa markası ile 2020 yılında yaklaşık yüzde 28'lik bir büyüme gerçekleştirdi. 2021'de yeni marka Kymco'nun da büyük etkisi ile satış adetlerinde geçen yıla göre 2,5 katın üzerinde bir büyüme hedefleniyor.
2020'de pandemi ile beraber bireysel ulaşımda motosiklete olan ilginin artması ve paket dağıtım hizmetlerinin büyümesiyle özellikle 50 cc olmak üzere 100125 cc sınıfındaki araçlarda ciddi talep artışı olduğuna dikkat çeken Doğan Trend Otomotiv Motosiklet Pazarlama ve Teknik Hizmetler Müdürü İlker İyicik, "Bu trendin 2021'de de devam etmesini bekliyoruz. Yılsonu toplam motosiklet pazarı için öngörümüz yüzde 30 büyüme ile 270 bin adet" diyor.
PAZAR PAYINI KORUYACAK
Borusan Otomotiv ise Türkiye'de temsil ettiği BMW Motorrad markasıyla 2020 yılında 2019 yılına göre yüzde 18 büyüdü. Şirket, 2021 yılında yüzde 20'nin biraz üzerinde büyüme gerçekleştirerek faaliyet gösterdiği 500 cc üzeri motosiklet pazarında yüzde 18'lik pazar payını korumayı hedefliyor.
Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik, "Motosiklet bireysel ulaşım ihtiyaçlarına cevap verdiği gibi, gelişen ticari sektörün de öncelikli tercihi oldu. Önümüzdeki yıllarda otomobilde olduğu gibi motosiklette de elektrikli modellerin artacağını rahatlıkla söyleyebiliriz" diyor.
Şirket, geçtiğimiz aylarda BMW Motorrad'ın tamamen elektrikli modeli olan Definition CE 04'ü tanıttı. Bunun yanı sıra gelişen teknolojik altyapı ile motosikletlerde kör nokta asistanı, adaptif hız kontrol sistemi, şerit değiştirme uyarıları gibi birçok erken uyarı sistemleri kullanılmaya başlandı.
Tiftik, ayrıca TFT ekranlarının yaygınlaşması ile akıllı telefon entegrasyonları, navigasyon, multimedya gibi birçok özelliğin eklenmesi ve yeni gelişen teknolojilerle birlikte motosikletlerin artık hem daha güvenli hem de daha konforlu olma yolunda ilerlediğini belirtiyor.
UYDU ŞUBELER AÇACAK
Yamaha ise 2020 yılını ile 11 bin 404 adet satış rakamı ile kapattı. Tracer 9, Tracer 7, Niken gibi uzun mesafeli sürüşler için tasarlanan modellerin yer aldığı hobby segmentinde yüzde 24, XMAX ailesi, NMAX gibi ulaşım amaçlı şehir içi kullanıma yönelik motosikletlerin yer aldığı middle segmentinde ise adetsel bazda yüzde 38'lik pazar payına sahip oldu.
Yamaha Motor Türkiye Genel Müdürü Bora Berker Cansever, "2021 bizim için yeniliklerden besleneceğimiz, 360 derece hizmet odaklı bir yıl olacak. Yenilenen modellerimiz, yeni hizmetlerimiz, yeniden yapılanan Yamaha bayi ve servis noktaları ile yaşam boyu Yamaha kullanıcıları yaratma yolunda ilerleyeceğiz" diyor.
Şirket, 2021 yılında EU5 standartlarına uygun yeni modelleri ve yeni hizmet yaklaşımları ile yüzde 18 büyüme hedefliyor.
2021'de yeni uygulama 'uydu şube'yi Manisa Akhisar'da hayata geçiren şirket, bu yıl içinde Tire, Silifke, Osmaniye, Afyon ve Tokat'ta da uydu şubeler açmayı hedefliyor.
40 BİN MOTOSİKLET SATACAK
Honda bir önceki yıla göre yüzde 13 büyüme sağlayarak 27 bin 375 adet satış adedine ulaştı ve yılı yüzde 25,2 pazar payı ile kapattı. Honda'nın 2021 hedefi ise 40 bin adetlik satışa ulaşmak.
Şirket 2021 yılına iyi başladı. Şubat ayında bugüne kadar pazarda aylık bazda elde edilen en yüksek payı yüzde 46,9 oranı ile yakalayan şirket, ayrıca scooter segmentinde de yüzde 77 pazar payına ulaştı. Şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre 2,5 kat büyüme gösteren Honda Motosiklet, 2021 yılında sunacağı beş yeni modelle pazar liderliğini hedefliyor.
Honda Türkiye Motosiklet Satış ve Pazarlama Müdürü Çetin Kardeş, "2020 yılında yakalanan grafik artışlarını 2021'de de göreceğimizi düşünüyoruz.
Pazar şartlarının bu şekilde devam etmesi durumunda 2020 yılında yaklaşık 109 bin seviyesinde olan pazarın (50cc ve elektrikli araçlar hariç) 2021 yılında 150 bin civarında gerçekleşmesini öngörüyoruz" diye konuşuyor.
REMZİ ÖZTÜRK MOTOSİKLET ENDÜSTRİSİ DERNEĞİ (MOTED) GENEL KOORDİNATÖRÜ
"ÜRETİM ÜSSÜ OLABİLİRİZ"
"Olumlu yönde değişen pazardaki büyümeyle yakalanan fırsatın daha kalıcı olması ve sektörün güvenle geleceğini planlaması için motosiklet sektörünün önemli bir işgücü olduğu gerçeğinin bilinmesi ülkemizdeki yabancı yatırımlarım da olumlu yönde etkileyecektir.
23 Mart'ta MOTED yönetim kurulu olarak Ankara'da Ticaret Bakanımızın Baş Danışmanı Cihat Alagöz ile birlikte bir toplantı yaptık. Toplantı sonunda genel bir Motosiklet Strateji Eylem Planı hazırlanarak ilgili bakanlıklara sunulması kararlaştırıldı. MOTED olarak tüm motosiklet sektörünü kapsayacak çalışma gruplarını hızlıca oluşturduk."