LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Planlama ve yapım aşamasında ise 15 otel var. Birçok grup da yurtdışında yatırım arayışını sürdürüyor. Türkiye, Akdeniz Çanağı’nın en hızlı büyüyen turizm ülkesiyken terör olayları ve bölgedeki savaş nedeniyle son üç yılda ciddi kan kaybetti.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Yaptığımız araştırma kapsamında Doğuş Koç ve Dedeman’dan Elite World Hotels’e kadar 22 yerli turizm grubunun ve yatırımcının ABD’den Rusya’ya, Irak’tan Maldivler’e kadar dünyanın birçok ülkesinde 50 otel yatırımı bulunduğu sonucuna ulaştık.
Bu grupların önümüzdeki dönemde planlanan ve yatırımına başlanan 15 oteliyle birlikte bu sayı 65’e ulaşacak.
Rixos, Dedeman, Divan, Princess gibi markalar Türkiye’de geliştirdikleri turizm tecrübelerini son yıllarda yurtdışına taşımaya başladı. Artık Latin Amerika’dan Orta Asya’ya, Kuzey Afrika’dan Batı Avrupa’ya kadar geniş bir coğrafyada Türk turizmcilerin otelleri de hizmet veriyor.
Türk işadamlarının iş yaptıkları ülkelere yatırımı tercih eden Türk yatırımcıların Asya’daki hedef pazarı Türk Cumhuriyetleri, Rusya ve Ortadoğu.
NERELERDE VARLAR?
Fettah Tamince’ye ait Rixos Grubu’nun hedef ülkeleri Küba, Meksika ve ABD olurken, İstanbul’daki Ritz-Carlton otelinin sahibi Süzer Grubu da Miami’de otel yatırımı yapıyor. Yurtdışında hızlı büyüyen ve otellerini Mytha Hotel Anthology çatısı altında toplayan Ferit Şahenk’e ait Doğuş Grubu’nun Miami’deki otelini 2018’in ilk ayında devreye alması bekleniyor.
Doğuş Grubu’nun İtalya, Yunanistan ve Hırvatistan’da da ikişer oteli bulunuyor. İspanya’da Aldrovandi Villa Borghese otelini alan Doğuş Grubu, geçtiğimiz aylarda İsviçre’nin Luzern kentindeki tarihi Weggis Park Hotel’i satın almıştı. Dünyaya açılan ilk Türk turizmcilerden biri olan Sudi Özkan’ın da Amerika, Bulgaristan, Makedonya ve Avrupa’da Princess markasıyla zincir otelleri bulunuyor.
İkisi Hollanda’da ikisi İspanya’da olmak üzere yurtdışında dört otelleri bulunduğunu belirten Corendon Turizm Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer, 2018 yılında Amsterdam ve Karayipler’de iki yeni otel daha açacaklarını söylüyor. Yıldıray Karaer, Barselona ve Londra’da otel yatırımları için araştırmalar yaptıklarını da vurguluyor.
YURTDIŞINDA BÜYÜYECEK
Limak Turizm Genel Koordinatörü Kaan Kavaloğlu, Kıbrıs'ın Bafra bölgesinde inşaatı süren 600 odalık Limak Kıbrıs otelini 2018 yılında, Makedonya Üsküp'teki 200 odalık 5 yıldızlı Limak Üsküp otelini de 2019 yılında açmayı planladıklarını söylüyor.
Türkiye’nin son üç yılda diğer ülkelerle yaşadığı politik sorunlardan en çok turizm sektörünün etkilendiğine dikkat çeken Kavaloğlu, kısa ve orta vadede yatırımlarını yurtdışına yönlendirdiklerini vurguluyor.
Rotayı yurtdışına çeviren ve uluslararası bir marka olmayı hedefleyen zincirlerden biri de EliteWorld Hotels. Grup, Rusya’da yıllar önce aldığı iki arsasından birinde otel yatırımına başladı.
EliteWorld Hotels CEO'su Ünsal Şinik, yurtdışında Almanya, Avusturya, Macaristan gibi ülkelere odaklandıklarını belirtiyor. Şinik, kârlı buldukları Berlin, Münih ve Prag gibi kentlere baktıklarını, zincirlerini yurtdışında da büyütmeyi hedeflediklerini söylüyor.
İŞLETMECİ OLACAK
Yurtdışına yatırım yapan grupların bir kısmı mülk yatırımı yaparken bir kısmı da işletme modeliyle ilerliyor. Son yıllarda yatırımcı kimliğinden işletmeci kimliğine doğru evrilen Dedeman Otelleri de yurtdışında yeni otel açmaya odaklanmış durumda.
2023 yılına kadar 18 adet Smart by Dedeman açmayı planladıklarını belirten Dedeman Turizm Genel Müdürü Emrullah Akçakaya, yurtdışında Özbekistan, Gana ve Kamerun'da otel açmak üzere görüşmeler yaptıklarını söylüyor. Türk işadamlarının gittikleri ülkelere ve bölgelere odaklandıklarına işaret eden Akça-kaya, açacakları otellerin hepsinde işletmeci olacaklarını belirtiyor.