Dünyada değişen turizm trendleri, 'sırt çantalılar' olarak tabir edilen Y ve Z kuşağına yönelik yatırımları artırıyor. Bu turist profiline ucuz konaklama imkanı veren hostellerin sayısı giderek artıyor. Türkiye'deki hostel sayısı da 141'i bulmuş durumda.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Turizmde yeni gelen kuşaklarla birlikte trendlerde de önemli bir değişim yaşa- A nıyor. Özellikle Y ve Z kuşağı temsilcileri sırt çantasını alıp ülke ülke gezmekten, yeni yerler keşfetmekten hoşlanıyor.
'Sırt çantalılar' olarak tabir edilen Y ve Z kuşağı, konaklamaya yönelik harcamalarını kısıp gittikleri yerlerde merak ettikleri her şeyi deneyimlemeyi tercih ediyor. Bu trendi gören yatırımcılar da son yıllarda genç turist profiline hitap eden, daha ekonomik olan ve sosyalleşmeyi sağlayan turizm yatırımlarına yöneldi.
Türkiye'deki hostel sayısı 141'i bulmuş durumda. Bu hostellerdeki yatak sayısının da 2 bine ulaştığı tahmin ediliyor. Cheers Hostel, Hush Hostels ve Puffin Hostel, Türkiye'de zincirleşen hostel markaları arasında yer alıyor.
2009'dan bu yana hostel hizmeti verdiklerini belirten Cheers Hostels'in sahibi Onur Alpozan, sekiz şubeli bir zincir haline geldiklerini söylüyor. Serdar Bilgili'nin de Republika markası ile Florya, Maslak ve Büyükçekmece'de bu tür yatırımları bulunuyor.
UCUZ KONAKLAMA SUNUYOR
Bahsi geçen bu tesislerde çift kişilik odadan ranzalı odalara kadar seçenekler mevcut. Otel odası şeklinde olanlarda oda kahvaltı 300 TL'ye çift kişi konaklayabiliyor. 10-30 ranzalı odalarda ise kişi başı kahvaltı dahil 6-20 Euro arasında ödeme yapılıyor. Buraları tercih edenlerin yaş ortalaması ise 20 ile 30 arasında bulunuyor.
Onur Alpozan, hostel tesislerinin konaklamanın en ucuz şekli olduğunu, bu alana kahvaltı eklediklerini ve ayrıca internet hizmeti ^ de verdiklerini söylüyor. Alpozan, "Otele göre fiyatı daha ucuz ve daha değişik hizmeti var.
Hosteller, daha uzun süreli konaklamayı tercih eden insanların kullandıkları tesisler" diye konuşuyor. Aslında hostel yatırım bedelinin otel yatırımına göre daha ucuz olmadığını belirten Alpozan, bir otel odasında en fazla üç kişi kalabilirken bir hostelde 6-30 arasında kişinin kalabildiğini, bunun da kişilerin konaklama giderini ucuzlattığını ifade ediyor.
ŞEHİR MERKEZLERİNDELER
Hosteller genellikle bulundukları kentlerin merkezlerinde konumlanıyor. İstanbul'da Taksim, Beyoğlu, Tarihi Yarımada, Kadıköy gibi bölgelerde 90 hostel bulunuyor.
Eskişehir, İzmir, Antalya, Fethiye ve Ankara'da da hosteller mevcut.
Türkiye'deki turizm sektörü 20152016 döneminde ağır bir darbe yemeseydi, muhtemelen bugün ülkemizde çok daha fazla hostel olacaktı.
Nitekim, Hush Hostels Sahibi Kaan Özüt, turizmdeki bu daralma öncesinde zincirleşmeyi planladıklarını ama sonrasında Kadıköy'deki hostellerini işletmeye devam ettiklerini söylüyor.
Özüt, Türkiye'nin yeniden turistlerin ilgi odağı olmaya başlaması halinde yatırım planlarının tekrar gündeme gelebileceğini ifade ediyor. Hostellerin sermaye yapıları çok güçlü olmadığı için, uzun süren ekonomik daralmalar bu yatırımları olumsuz etkiliyor.
YENİ MARKALAR YARATILIYOR
Türkiye'de hostel sayısı artarken, Marriott Moxy, Hilton Curio ve Accor da Jo&Joe markalarını yaratıp Y ve Z kuşağına hitap eden, daha üst segment konseptlerle Türkiye'ye yöneldi. Bahsi geçen bu markalar da kentin merkezi lokasyonla-rında deneyim sunuyor.
Normal otellerdeki kasa, minibar, business center gibi klasik ihtiyaçlardan arındırılmış olan bu yeni nesil oteller, iyi kahve, hızlı internet ve iyi bir kahvaltının verilebileceği, hızlı check inn ve check out yapılan merkezi lokas-yonlarda konumlanıyor.
Ortak yaşam alanlarında insanları buluşturan bilardo masaları ve büyük yemek masaları olmazsa olmazlardan olarak kabul ediliyor. Hayatı sokakta geçirmek ve sosyalleşmek de önemli görülüyor.
Hagia Sofia Mansions Curio Collection By Hilton Otel Müdürü Melis Okay, Y ve Z kuşağının gast-ronomiden kültüre, sanattan doğaya farklı alanlarda keşifler yapmaktan, kişiselleştirilmiş hizmete ulaşmaktan, yerel deneyimlerle konaklamalarını zenginleştirmekten hoşlandığını söylüyor.
Okay, "Curio Collection by Hilton'un şu an Türkiye'deki tek örneğiyiz. Dorak Holding olarak Kapadokya Bölgesi başta olmak üzere İstanbul, Ankara ve Kuşada-sı'nda ise çeşitli turizm yatırımlarımız mevcut. Turizm alanında ülkemizin büyük gelecek vaat ettiğine gönülden inanıyoruz" diye konuşuyor.
'SIRT ÇANTALILAR'IN PROFİLİ
'Backpaecker' yani 'sırt çantalılar' olarak anılan turist profili, daha çok yer gezip farklı hayatlar deneyimlemeyi, yeni insanlarla tanışmayı ve daha ucuza konaklamayı tercih ediyor. Yalnız deneyim yaşamak adına hostelde kalıp lüks bir gece kulübüne gitmek için yat kiralamaları da mümkün.
Bu gençlerin çoğu seyahate tek çıkıyor çünkü hostelde kolayca kaynaşıp arkadaş olabileceği birçok kişinin kendisini beklediğini biliyor.
Bütün hostel müşterilerinin toplanıp sabaha kadar bar gezmesine 'pub crawl' (bar turu) deniyor. Hostel tatilinde resepsiyonist bölge hakkında tavsiye alınan kişi olması bakımından önemli; o nereyi işaret ederse o bara gidiliyor.
Konaklayacakları hosteli Tripadvisor gibi internet sitelerine bırakılan yorum ve puanlamalara göre seçiyorlar.
Birçok hostelde kadınlar ve erkekler için ayrı odalar var ve kim hangisini tercih ederse orada konaklıyor. Değerli eşyaların konulabilmesi için de kilitli mini dolaplar bulunuyor.
FERZAN ÇELİKKANAT / ER YATIRIM GENEL MÜDÜRÜ
"ULUSLARARASI ZİNCİRLER MARKA YARATTI"
"Türk dizilerinin etkisiyle Latin Amerika'dan gelen turist sayısı giderek artıyor. Hostel denilen sırt çantalı genç turist profiline yönelik markalar yaratılıyor.
Marriott Moxy, Hilton Curio, Accor da Jo&Joe markalarını yarattı ve Y ve Z kuşağına hitap eden otel konsepti ile Türkiye'ye ve İstanbul'a rağbet gösteriyorlar. Yeni kuşağa hitap eden ürünler sunuluyor."