LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Tarihi ve doğal güzellikleriyle Akdeniz'in en iyi destinasyonları arasında gösterilen Türkiye'de turizm en önemli sektörlerin başında yer alıyor. 2015'ten itibaren epey sıkıntı çekildikten sonra son dönemde kıyı turizminden kültür turizmine kadar turizmin her çeşidinde yeniden büyüme gözlenmeye başlandı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Turizm sektörünün büyüklerinden Doğuş gurubu CEO'su Hüsnü Akhan, "Dolulukta 2015'i yakaladık ama fiyatlarda henüz değil" diyor. Pozitif hava sektörde geçerli. Krizli yılları geride bırakan turizm sektörü de 2019 yılı ve sonrasında beklenen büyüme için şimdiden yeni yatırımları gündemine aldı.
Aksoy Holding'ten Barut Hotels'e, Elite World Hotels'ten Hilton'a ve Marriott Oteller Grubu'na kadar yerli ve yabancı turizm grupları Türkiye'deki otel sayılarını artırma planları yapıyor.
İSTİHDAM YARATACAK
Marriott Oteller Grubu'nun Türkiye'deki en büyük stratejik yatırım ortağı Er Yatırım ve Turizm, iki yıl önce açılan İzmir'deki Four Points by Sheraton Oteli'nin yanı sıra grup için yeni otel yatırımlarını hayata geçiriyor.
Er Yatırım ve Turizm Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat, Four Points by Sheraton markası altında 2019 yılında Kağıthane'de, 2020 yılında Gebze'de, 2021 ve 2022 yıllarında da Kartal ve Ataşehir'de otel projeleri hayata geçireceklerini söylüyor.
Şu anda altı oteli aynı anda geliştirdiklerine dikkat çeken Ferzan Çelikkanat, sözlerine şöyle devam ediyor: "Toplamda 300 milyon dolara mal olacak bu yatırımlarla bin kişinin üzerinde istihdam yaratacağız. 10 yılda 20 otel yapmayı hedefleyerek yola çıktık. Yüzde 50'sini öz kaynağımızla finanse ettiğimiz yatırımlarımıza planlarımız doğrultusunda devam ediyoruz."
Hilton Worldwide Kıdemli Yatırım Direktörü Tuğrul Temel, faaliyetlerini "Gayrimenkulden Ari" dedikleri iş modeli üzerinden kurgulayıp otellerin sahibi olmak yerine yönetimi veya franchise'ını üstlenerek işletmeden sorumlu olduklarını söylüyor.
Şirket, Türkiye'deki portföyüne en son Hilton İstanbul Maslak'ı kattı. Temel, Türkiye'de 2019 yılında zincirlerine 27 yeni otel katacaklarını, bunun bir kısmının kendileri tarafından işletilen bir kısmının da franchise yoluyla işletilecek oteller olacağını vurguluyor.
YATIRIM VE RENOVASYON
Dünya baş döndürücü bir şekilde değişirken insanların tercihleri de hızla değişiyor. Oteller için bu değişime ayak uydurmanın yolu da renovasyondan yani yenilemeden geçiyor. Sapanca ve Rusya'da otel yatırımlarına devam eden Elite World Hotels grubu da yeni yatırımların yanı sıra yenileme yatırımları da yapıyor.
Elite World Hotels CEO'su Ünsal Şınık, "Bu yıl Taksim'deki Elite World İstanbul Hotel'i misafirlerimizin daha keyifli ve konforlu vakit geçirmeleri için 750 bin dolarlık yatırımla baştan sona yeniledik. Planlama dahilinde rutin yenileme çalışmalarımız devam edecek" diye konuşuyor.
Her yıl 280 bin misafir ağırlayan Barut Hotels grubu da Mayıs 2019'da açılması planlanan The Residence Barut Fethiye ile birlikte 2019'da 300 binden fazla turist ağırlamayı planlıyor. Barut Otelleri Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Barut, yeni yatırımın yanı sıra resort ve şehir oteli konseptlerinde hizmet veren 12 tesislerinde düzenli olarak renovasyon çalışmaları yaptıklarını vurgu-luyor.
Şirket, 2017-2018 yılı renovasyon çalışmalarına 40 milyon TL bütçe ayırmıştı. Barut, bu konuda şunları söylüyor: "Bu kapsamda 2017'de Barut Kemer ve Barut Lara otellerimiz yenilendi. 2018 renovasyon programımızda Barut Arum otelimiz var. Kısa süre içinde başlayacak olan çalışmaların ardından otelimizde bazı üniteler, otel katları ve oda tipleri tamamen yenilenip otele yeni üniteler kazandırılacak."
ÜST SEGMENTE YÖNELDİLER
Kapadokya'da Museum Otel'i kurarak bölgede fark yaratan İndigo Group, önümüzdeki dönemde aynı bölgede üst segmente hitap eden bir termal tesis yapacak. İndigo Group Genel Müdürü Tolga Tosun, Kapadokya bölgesinin en özel tesislerinden biri olmasını planladıkları lüks termal otelin yanı Museum Hotel'de ek oda planlaması yaptıklarını söylüyor.
Termal otel projelerinin 165 bin m2 alanda konumlanacağını ve yaklaşık 50 milyon dolara mal olacağını belirten Tosun, sözlerine şöyle devam ediyor: "Tamamı villa ve konak odalarından oluşacak yaklaşık 200 anahtarlı çok özel bir tesis öngörüyoruz. Her daim yeni kalabilmek, özellikle üst düzey hizmet vaadinde bulunan tesisler için son derece önemli."
2016 yılının ikinci yarısında Bayrampaşa'da Wish More Hotel İstanbul'u açarak turizm sektörüne adım atan Özkök Ailesi, Türkiye çapında ve uluslararası alanda hizmet veren bir oteller zinciri yaratmayı hedefliyor.
Wish More Hotel İstanbul Genel Müdürü Erkan Akkurt, "Bu yıl Şişli Halaskargazi'deki ikinci otelimizin temellerini attık. 2019'da hizmete açmayı planladığımız bu otelimizle konaklama deneyiminde lüks anlayışıyla çıtayı yükseltmeyi, iş dünyasının nabzını tutmayı amaçlıyoruz" diyor.
Şirket, bir sonraki otelini Harbiye'de faaliyete geçirmeyi planlıyor. Erhan Akkurt, Anadolu'daki fırsatları değerlendirip zincirin halkalarını genişletmeye odaklanacaklarını, Avrupa ülkeleri ve ABD'de yer almak için de marka tescil işlemlerini tamamlayarak çalışmalarına devam ettiklerini söylüyor.