Türkiye turizm sektöründe bugüne kadar eylül ayı ile birlikte 'yüksek sezon' kapanırdı. Ancak bu yıl havaların iyi gitmesi ile birlikte sezon, kasım sonuna kadar uzadı. Uzayan sezonda elde edilecek turizm gelirinin ekonomiye merhem olması bekleniyor.
17-30 Eylül 2023 tarihli sayıdan
Ülkemizin içinden geçtiği ekonomik krizde ülkeye getirilecek olan her bir dövizin önemi daha da artmış durumda. Türkiye'nin cari açığına merhem olan sektörlerinin başında gelen turizmde yüksek sezon 1 Eylül'de kapandı.
Havaların iyi gitmesi ve hedef pazarlardan gelen talebin devam etmesiyle sektörden sezonun uzadığına dair müjdeli haber gelmesini sağladı. 2023 turizm sezonu için 60 milyon turist, 56 milyar dolar turizm gelirine ulaşma hedefini yüksek sezonda yakalayamayan sektörün uzayan sezonla bu hedefine ulaşabileceğine dikkat çekiliyor.
SONBAHAR SEZONU HAREKETLİ
2021 yılının Eylül-Aralık döneminde 11,2 milyon turist ağırlanırken, 2022'nin aynı döneminde 15,5 milyon turist ağırlanmıştı. Bu yılın eylül-aralık döneminde, kıyı otellerinde golf, futbol, etkinlik ve üçüncü yaş turizminin hareketlenmesi bekleniyor. Bu dönemde sadece Antalya bölgesi değil Çeşme'den Kuzey Ege'ye kadar Ege sahille-
rinin de hareketli olması beklentiler arasında yerini alıyor.
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı ve Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, turizmde temmuz ayının çok parlak geçmemesine rağmen otellerin ağustos, eylül ve ekim aylarında beklenen sayıları yakalamaya başladığını, havaların iyi gitmesi sayesinde sezonun da uzamasını beklediklerini vurguluyor.
Almanya ve Rusya pazarlarında Türkiye'ye ilginin sürdüğü belirten İşler, "Hedef pazarlarımız olmayan pazarlarda da gelişmeler görüyoruz. Latin Amerika, Uzak Doğu ve Çin'de hareketlilik var. Uzayan sezonda İngiltere, Almanya ve Rusya başı çekiyor.
Temmuz ve ağustosta Rusya pazarında geçen yılın aynı dönemine gere artış yaşanırken Almanya her zamanki ana pazarımız olmaya devam ediyor" diye konuşuyor. İşler, 2019 yılında 2,5 milyon turist ile en yüksek rakama ulaşılan İngiltere pazarında 2023 yıl sonu beklentisinin 3,5 milyon turist olduğunu vurguluyor.
KAPADOKYA ZİRVE YAPTI
2022'nin sekiz ayında 2,5 milyon turist ağırlayan Kapadokya, bu dönemde 3 milyon turist ağırlarken, havaların iyi gitmesiyle önümüzdeki dönemde de turist ağırlamaya devam edecek turizm destinasyon-ları arasında yerini alıyor.
Eylül ayıyla birlikte yaz sezonu sona ererken, Çeşmeli turizmciler pahalılık nedeniyle tatil yapamayanlar için yüzde 50'ye varan indirim kampanyası yaptılar. Yabancı turistlerin yanı sıra yerli turistler için de sezonu uzatmaya yönelik kampanyalar yapılıyor.
Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir, tatil yapamayanların Çeşme'ye gelip yüzde 50'lere varan indirimlerle eylülde tatil yapabileceklerini söylüyor.
Demir, deprem ve ekonomideki daralma nedeniyle keyifsiz başlayan sezonun uzayarak eylül ve sonrasına sarkabileceğini de belirtiyor. Eylül ayıyla birlikte Antalya'nın golf destinasyonu Belek'te golf turizminde hareketlenme başlarken, golf tesisleri bu yıl iyi bir sezon geçirmeyi bekliyor.
Antalya Golf Kulübü Genel Müdürü Ahmet Çağıl, golf turizminde eylül, ekim, kasım aylarının oldukça yoğun geçmesini beklediklerini söylüyor.
Sayıların geçen yıllara göre biraz düşük olmasına rağmen hareketlilik yaşanmaya devam ettiğini belirten Çağıl, Antalya Golf Kulübü tesisinde yüzde 70'e yakını İngiliz ağırlıklı oyuncular olmak üzere Almanya ve İskandinav pazarından misafirlere hizmet vereceklerini vurguluyor.
KRUVAZİYER HAREKETLİLİĞİ
Suriye'de yaşanan savaş nedeniyle düşüşe geçen ve pandemide sıfırlanan kruvaziyer turizm bu yıl atağa geçip en parlak sezonunu yaşıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı verilerine göre, pandemi nedeniyle 2021'de 78 kruvaziyer gemiyle 45 bin 362 yolcu Türkiye'ye geldi.
2022'de ise kruvaziyer gemi sayısı 991'e yükselirken yolcu sayısı 1,6 milyona ulaştı. Bu yılın sonunda bu rakamın bin 300 gemi ile 3 milyon yolcuya ulaşması bekleniyor. Bölgede siyasi bir gerginlik yaşanmaması durumunda 2024'te bu yılın iki katı artış hedefleniyor. Kruvaziyer gemi markalarının seferlerine Türk limanlarını eklemeleri bu beklentileri destekler nitelikte.
Örneğin, Celestyal filosunun yeni gemisi Journey, eylül ayı başında ilk yolcularıyla Atina'dan denize açılırken ikinci durağı Kuşadası Limanı oldu. Gemiden inen gruplar Efes antik kentini ziyaret etti, Türk yolcular da Kuşadası Limanı'ndan gemiye binip Idyllic Aegean programına katıldı.
Journey, Kuşadası'ndan sonra Santorini, Mikonos ve Milos'a uğrarken ekim sonunda 3 Kıta Turu'nda misafirlerini ağırlayacak. Celestyal CEO'su Chris Theophilides, Celestyal olarak filo yatımları sürerken son derece heyecan verici bir dönemde olduklarını belirterek, "Filomuza yaptığımız yatırımlar sürekliliğimizi ve geleceğe bakışımızı temsil ediyor" diyor.
KAAN KAŞİF KAVALOĞLU AKTOB BAŞKANI
"SEZON KASIM SONUNA UZAYACAK"
"Havaların iyi gitmesi turizm sektörüne olumlu yansıyor. Eylül ayı gibi turizmin yüksek sezonu son buluyor ancak golf ve futbol gibi etkinliklerin dönemi başlıyor. Bu yıl sezonun kasım ayı sonuna kadar uzamasını bekliyoruz."
KAAN KARAYAL TATİL SEPETİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"YERLİ TURİSTİN BÖLGE TERCİHLERİ DEĞİŞİYOR"
"Yurtiçi pazarda tatil bölgeleri tercihleri değişiyor. Güney sahillerimiz hala popüler ancak yükselen tatil maliyeti tüketicileri yakın destinasyonlara yönlendiriyor. Sapanca, Ayvalık, Assos ve Bolu'ya yaz döneminde geçen yıla göre yüzde 72'lik talep artışı yaşandı