Turizmde duracak inşaatta büyüyeceğiz

27 Mart 2016
Lokomotif sektörü otomotiv olan Kosifler Group, 2016’da ilk göz ağrısı inşaata odaklanmaya hazırlanıyor. Bunun için İstanbul Nişantaşı’nda bir proje için görüşmeler yürütüyor. Kosifler Group Yönetim Kurulu Üyesi Selim Kosif, 2016’da cirolarını 1 milyar TL’ye çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor. Kosif, geri dönüşü uzun sürdüğü için turizm yatırımı düşünmediklerini ifade ediyor.

AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr

Kosifler Group’un temelleri 1940’lı yıllarda Tahtakale’de toptan oyuncak satan Hüseyin Kosif tarafından atıldı. Hüseyin Kosif’in oğulları Hasan, Süleyman ve Selim Kosif’in devreye girmesiyle inşaat sektörüne yönelen Kosifler Group, ardından 1985 yılında BMW satışına başlayarak otomobil sektörüne adım attı.

1987 yılında İstanbul’un Asya Yakası’ndaki ilk BMW satış sonrası hizmetler merkezini açan grup, 1998 yılında Land Rover ve MINI markaları için de satış ve satış sonrası hizmetler vermeye başladı. 2006 yılında turizm işine de adım atan grubun bugün beş oteli bulunuyor.

Kosifler Group, uzun zamandır ara verdiği inşaat sektörüne geri dönmeye hazırlanıyor. Kosifler Group Yönetim Kurulu Üyesi Selim Kosif, bu yıl inşaata odaklanacaklarını söylüyor. Turizmde ise yaşanan sıkıntılar nedeniyle yatırım planlamadıklarını ifade ediyor. 2016 yılında cirosunu 1 milyar TL’ye taşımayı hedefleyen grup, lokomotif işi otomobil sektöründe de yatırıma devam edecek. Anadolu’ya odaklanmayı planlayan grup, İç Anadolu ve Doğu Anadolu’da bayilikler açmayı hedefliyor. Selim Kosif, 2016 hedeflerini ve otomobil sektörüne yönelik öngörülerini Ekonomist’e anlattı.

2015 yılı Kosifler Group için nasıl bir yıl oldu?
2015 beklenenden iyi geçti. Seçim yılı olduğu için daha durgun olmasını bekliyorduk. Ancak hem otomotivde hem de turizmde güzel bir yıl geçirdik. Geçen yıl BMW satışında pazar payımız yüzde 30’lara ulaştı. Satılan toplam 31 bin BMW’nin yüzde 30’unu biz sattık. Önceki yıl payımız yüzde 25 civarındaydı. En önemlisi Land Rover’da geçen yıl bin 577 araç satıldı ve bunun 481’ini biz sattık. Turizmde ise hem Rusya ve Suriye krizi hem de Doğu’daki çatışmalar bizi olumsuz etkiledi. 2016’ya maalesef durgun başladık. Bu yıl içindeki beklentilerimiz hükümetin alacağı kararlara göre değişecek.

Turizmde ne kadarlık gerileme oldu? Bu sektörde yatırımlarınız devam edecek mi?
Bizim Urfa, Konya, Kütahya, İstanbul ve Mardin’de beş otelimiz var. Geçen yıl ocak-şubat aylarını baz alırsak otellerdeki doluluk oranı yüzde 60-70 civarındaydı. Şu an yüzde 10-15’lerde. Yüzde 50’den daha fazla düşüş var. İstanbul’da da aynı sorun var. İstanbul’daki doluluk oranlarımız yüzde 15 civarında. Turizm sektörünün geri dönüşü çok uzun sürüyor. 20-25 milyon dolar para harcıyorsunuz, geri dönüşü 15-20 yıl sürüyor. Yatırım yapılacak bir sektör değil. Artık otel yatırımı yapmayacağız.

2016 yılı için ne kadarlık bir büyüme hedefliyorsunuz?
Geçen yıl 800 milyon TL ciro yakaladık. 2016’da 1 milyar TL’yi geçmeyi hedefliyoruz. Halihazırda devam eden iki yatırımımız var. İstanbul Kavacık’ta ve Samsun’da yeni BMW plazaları yapıyoruz. Kavacık’takini eylül ayında, Samsun’dakini yıl sonunda açacağız. Kavacık’taki 25 milyon dolara, Samsun’daki 13-14 milyon dolara mal olacak.

İnşaata yönelik yeni yatırımlarınız var mı?
Bizim otomotivden önce inşaat işimiz vardı. Bir dönem ara vermiştik, şimdi tekrar bu işin ağırlığını artıracağız. Önümüzdeki dönemde inşaatta büyük işler yapmayı hedefliyoruz. Birkaç proje için görüşmelerimiz sürüyor. Nişantaşı’nda bir proje var. Eğer anlaşmayı sağlarsak orada büyük bir proje yapacağız. Yaklaşık 200 bin metrekarelik bir alanda rezidans, AVM ve iş merkezi yapmayı planlıyoruz. Yapı Merkezi ile ortak bir proje olacak.

Nasıl bir proje olacak? Biraz ayrıntı alabilir miyiz?
Arsanın sahipleri yurtdışında yaşıyor. Onları da dahil ederek ortaklı bir proje yapacağız. Daha fazla detay vermiyorum, çünkü görüşmeler sürüyor. Biz inşaatta büyük projelerle ilerleyeceğiz. Anadolu Yaka-sı’nda da baktığımız bir proje var. Bu yıl birisine başlamak istiyoruz.

Otomobil sektöründe yeni planlarınız nelerdir?
Türkiye’nin her yerinde BMW satacağımız noktalar oluşturmak istiyoruz. Hızlı bir şekilde büyüyeceğiz. Çünkü BMW küçük motorda başarılı oldu. Eskiden BMW çok lükstü, düşük motorlu yeni modelleriyle orta direğe hitap ediyor. Artık Türkiye’nin her yerinde BMW satabileceğimizi düşünüyoruz. İstanbul, Ankara ve Antalya’da merkezlerimiz var.

Kavacık ve Samsun’un ardından Anadolu’da yeni bölgelerde showroom açmayı planlıyoruz. Diyarbakır, Mardin, Gaziantep, Trabzon, Rize gibi şehirlerde ciddi bir potansiyel var. Diğer stratejimiz ise daha küçük noktalarla şehir içlerine yayılmak. Şu an İstanbul’da Bağdat Caddesi ve Fenerbahçe’de küçük show room’ları-mız var. Bir tane de Etiler’de açmayı planlıyoruz. 2016’da ikinci elle birlikte toplamda 10 bin adet araç satmak istiyoruz.

Yeni markaları bünyenize alma planınız var mı?
Jaguar, ailemize yeni katıldı. O çok itici bir güç olacak. 2016 Jaguar’ın yılı olacak. Çünkü modelleri yenilendi. İlk SUV modeli geliyor. Nisan ayı gibi showroom’larımızda olacak. Otomobilin eski distribütörüyle ilgili sorunlar vardı. Biz markaya yatırım yapacağız. Geçen yıl beş tane Jaguar satıldı. Bu yıl bin 500 adet satmayı hedefliyoruz. 2017’ye kadar bu marka için yeni bir showroom açacağız.

İkinci el piyasasına yönelik bir büyümeniz olacak mı?
2016’da en büyük hedeflerimizden biri ikinci el piyasasına girmek. Beykoz’da ve İçerenköy’de ikinci el araçlar için özel bir mağaza yapacağız. Sektör ikinci ele kaymaya başladı. Bir de kârlılık oranları daha yüksek. Çok büyük rekabet var. Yeni yerimizi açtığımız zaman üst sınıf farklı markaları da satacağız. Geçen yıl ikinci elde 700 araç sattık. Yeni lokasyonları açabilirsek binin üzerinde araç satacağız.

Artık ikinci elde internet satışı ön planda. Neden sizi tercih etsinler?
İnsanlar beklentileri yüksek olduğu için araçlarını sahibinden.com gibi sitelerde satıyor. Ama burada fiyatlar genelde yüksek. Oradan nasıl bir araba aldınız bilmiyorsunuz. İkincisi, dolandırılmanız mümkün. Ayrıca arkasında duracak bir firma yok. Biz ise arabanın tüm geçmişini size söylüyoruz, garanti veriyoruz ve bir sorun yaşadığınızda karşınızda birini buluyorsunuz. Sıfır düşünüyorsanız takas desteği de sağlıyoruz. Bir de takas desteğini artırmak istiyoruz. BMW’de takas oranımız yüzde 30’larda. Bunu yükseltmek istiyoruz.

Aile anayasası var
Bir aile şirketi olan Kosifler Group'u Hasan, Süleyman ve Selim Kosif kardeşler yönetiyor. Hasan ve Süleyman Kosif inşaat sektörüyle, Selim Kosif ise otomotiv sektörüyle ilgileniyor. Şirkette Hasan Kosif'in çocukları Hilal Kosif pazarlama, Sinan Kosif satış sonrası hizmetler, Hakan Kosif ise inşaat sektörüyle ilgileniyor. 2012 yılından bu yana bir aile anayasaları olduğunu söyleyen Selim Kosif, "Yeni nesli şirkete hazırlıyoruz. Yeni neslin şirkette çalışması için belli vasıflara sahip olmasını istiyoruz. Kim nerede olmalı, hangi okula gitmeli gibi konularda planlı harekete ediyoruz" diyor.