LEVENT GÖKMEN
lgokmen@ekonomist. com.tr
Turizm sektörü için bu yıl özellikle yabancı turist açısından kara yıl olarak anılabilir. Bir tarafta Rusya ile yaşanan uçak krizi ile 3,5 milyon Rus turisti kaybeden sektör, terör olayları nedeniyle Almanya, İngiltere gibi geleneksel pazarlarında da kan kaybediyor. Yılın ilk 3 ayındaki kayıp yüzde 16,5. Üstelik, bu oranın yükseleceği tahmin ediliyor.
Görsele tıklayın.
Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Osman Ayık, iç turizmi can-landımıak için memurlar gibi spesifik kesimlerin yanı sıra Barolar Birliği, TİSK, dernekler gibi kurumlara özel paketler bile hazırladıklarını belirtiyor. Ayık, iç pazarda erken rezervasyon kampanyalarının iki ay daha uzatıldığını vurguluyor.
Tur şirketlerine erken rezervasyonda alınan tatil paketlerinde oluşabilecek fiyat farklarının tüketiciye ödenmesi için garanti verdiklerini söyleyen Ayık, yeni Tüketici Yasası sayesinde oluşan fiyat farklarının alınabileceğini hatırlatıyor.
İNDİRİMLER SÜRÜYOR
Turizm sezonunun açıldığı şu günlerde Antalya bölgesinde kimi tesisler açılışlarını mayıs sonuna ötelerken kimi tesisler de kampanyalarla yerli turisti hedefliyor. Turizmdeki durgunluğa karşı çeşitli aksiyonlar alarak otellerin mevcut kapasitelerini doldurmayı hedeflediklerini belirten Tatilsepeti.com Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz, erken rezervasyon kampanyasında yüzde 50’ye varan indirimler sunmaya devam ettiklerini vurguluyor.
Oysa geçmiş yıllarda erken rezervasyon kampanyaları indirim oranları azalarak mart ayı sonunda tamamlanır ve turizm sezonu açılırdı. Bu yıl yüksek sezonda dahi zamsız fiyatlarla satış yapılıyor. Turizmdeki daralma nedeniyle bu yıl tesislerin zam yapmadıklarına dikkat çeken Cornelia Diamond Hotel Genel Müdürü Zafer Alkaya, iki kişinin temmuz ayında beş yıldızlı lüks bir tesiste yedi gece her şey dahil toplam 6 bin TL’ye konaklayabileceğini söylüyor.
ANADOLU’DAN TALEP VAR
Turizmciler online ve ofline promosyon çalışmalarına ağırlık vermiş durumdalar. Türkiye’de iç pazardan ciddi bir talep artışı olduğunu belirten Hilton Worldwide Üst Sınıf Otellerden Sorumlu Türkiye Bölge Müdürü Armin Zerunyan, “Şehirden şehre değişmekle birlikte özellikle Anadolu’da bu talep daha fazla. Bu trendin bu yıl da devam etmesini bekliyoruz. Uluslararası perspektiften baktığımızda ise en çok ABD, Avrupa ve Körfez ülkelerinden misafirlerimiz var” diyor.
Bu yıl geçtiğimiz yıla oranla yerli
turist sayısının artmasını beklediklerini belirten Jumeirah Bodrum Palace Genel Müdürü Zeynep İncekara, “Zaten talepler de bu yönde geliyor. Özellikle detox paketimiz yerli misafirlerimiz tarafından ilgi görüyor” diye konuşuyor.
BÜYÜMEYE OLUMSUZ YANSIR
Turizmde geçen yıla göre yüzde 20-40 arasında bir gerileme beklediklerini belirten Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı ve Calista Hotel Genel Müdürü Ali Kızıl-dağ, 54 farklı sektörü besleyen turizm sektöründe son dakika satışlarıyla bir toparlanma olmazsa Türkiye’nin büyüme oranının 0,5-0,7 arasında gerileyebileceğine işaret ediyor.
İç pazara ve alternatif pazarlara yönelen turizmciler, bu yıl daha önce düşük paylar alınan pazarlardan turist çekme çalışmalarına odaklanmış durumda. Çin ve Hindistan’dan turist gruplarını Türkiye’ye getirme konusunda çalışmalar yaptıklarını belirten Rixos Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince, “Özellikle Çin hükümeti turizm konusuna destekler veriyor. Biz de hükümet düzeyinde çalışmalar yapıyoruz. Çin ve Hindistan’dan Türkiye’ye gelen turistlerin ciromuzdaki payı geçtiğimiz yıl yüzde 2 iken bu yıl yüzde 4’ler seviyesine çıkacak” diyor.