Turizmciler düğünlere daha çok odaklanacak

16 Mayıs 2018
Türkiye, dünyada 165 milyar dolara ulaştığı tahmin edilen düğün pazarındaki payını artırmaya hazırlanıyor. Turizmciler, bu yıl düğünlere odaklanacak. Turizm içindeki payının yüzde 10'lara ulaştığı tahmin edilen düğün turizminde bu yıl yüzde 20 büyüme bekleniyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Türkiye'nin turizmde 2018 yılı için 40 milyon ziyaretçi ve 32 milyar dolarlık gelir hedefi var. Turizmi 12 aya yaymayı ve alternatif turizm kanalları geliştirmeyi hedefleyen sektör temsilcileri, bu amaçla yeni hedef olarak düğün turizmini odağına aldı. Turizm sektörü dünyada 165 milyar doları aşan düğün pastasından pay kapmak için çalışmalara başladı.

Türkiye'nin düğün turizminde bu yıl en az 50 bin kişiyi ağırlaması ve 200 milyon Euro civarında gelir elde etmesi bekleniyor. Türkiye, özellikle Ortadoğu kökenlilerin en çok tercih ettiği destinasyon. Hemen hemen her ülkeden tek uçuşla ulaşılabilir bir destinasyon olması, doğa, tarih, kültür, yeme-içme konusunda alternatifli seçenekler sunması, çok sayıda lüks otel ile iyi bir hizmet kalitesini yakalaması, Türkiye'yi yurtdışında düğün yapmak isteyen yabancı çiftler için iyi bir seçenek haline getiriyor.

KAMUDAN DESTEK GELİYOR

Turizm Bakanlığı'nın da bu yıl düğün turizmini büyütmeyi bir strateji olarak benimsemesinin bu alandaki büyümeyi hızlandırması bekleniyor. Geçtiğimiz günlerde düğün turizmine yönelik bir tanıtım programı lanse edildi. Buna göre başta Hindistan olmak üzere Pakistan, İran, Lübnan, Rusya ve Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkelerinin düğün turizminde hedef pazarlar olarak değerlendirilmesi önerisinde bulunuldu.

Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği Başkan Yardımcısı Recai Çakır, Sadece Hintlilerin düğün başına 5 milyon dolara kadar harcama yaparak yıllık 40 milyar dolarlık bir düğün pazarı oluşturduğunu söylüyor. Çakır, sektör temsilcilerinin bu anlamda yaklaşık 500 Hintli seyahat acentesiyle sürekli görüşme halinde olduğunu belirtiyor.

TALEP YÜZDE 30 ARTTI
Son dönemde yapılan çalışmaların etkisi şimdiden hissedilmeye başlandı. Uzun yıllardır yabancılar için düğün organizasyonları yapan KM Events'in kurucusu Meltem Bayazıt Tepeler, bu yıl talepte yüzde 30 artış olduğunu belirtiyor.

Düğün bütçeleri, katılacak davetli sayısı, çiftin tercihleri, mekan tercihi, konaklanacak gün sayısı ile doğru orantılı olarak değişiyor. Standart bir düğün kişi başı konaklama, mekan ve diğer detaylar dahil 500 doları aşıyor.

Elbette düğün turizmindeki büyüme mekanları da olumlu etkiliyor. 2016 yılında Gala Kaşıbeyaz ile etkinlik ve düğün mekanını açan Kaşıbeyaz, bu yıl yüzde 15'lik büyüme bekliyor. Kaşıbeyaz Lezzet Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Murat Kaşıbeyaz, özellikle sezonun zirve yaptığı yaz aylarındaki düğünler için rezervasyonları tamamladıklarını söylüyor.

Kaşıbeyaz, "Kaşıbeyaz Lezzet Grubu cirosunun içerisinde Gala Kaşıbeyaz'ın payı yüzde 10. Geçtiğimiz yıla göre turizmdeki hareketlenmeyle birlikte yüzde 15'lik büyüme bekliyoruz. Düğünlerdeki yoğunluk nedeniyle alanın kişi kapasitesini arttırdık" diyor.

TÜRKİYE'NİN AVANTAJI ÇOK
Elchyn Group da hem yerlilere hem de yabancılara hizmet veriyor. Düğünler grubun toplam cirosunun yüzde 30'unu oluşturuyor. Elchyn Group Yönetim Kurulu Başkan Vekili Cem Mazlum, bu yıl düğün turizminin büyümesini bekliyor. Döviz kurundaki artışın yabancılar için bir avantaj olduğunu söyleyen Mazlum, "Düğün kültürüne hakim bir ülke olmamız, başarılı organizasyonlara imza atmamız, ülkemizin sunduğu doğal güzellikler avantajlarımızdan sadece birkaçı" diyor. Şirket, 2018'de yüzde 10-15 büyüme hedefliyor.

Düğün turizminde İstanbul öne çıksa da Antalya ve Bodrum gibi şehirler de ilgi çekiyor. Bodrum'da bulunan Sianji Group da yabancıların düğünlerine misafirlik eden bir mekan. 2018'de yapılan çalışmalarla düğün turizminde büyüme beklediklerini söyleyen Sianji Group Yönetim Kurulu Başkanı Recai Çakır, rezervasyonların geçen yıla göre arttığını belirtiyor. Grup, 2018 yılında en az yüzde 10'luk büyüme hedefliyor.

KONSEPT İHRAÇ EDENLER VAR
Düğün ekonomisinde yeni bir trend de konsept ihracatı. Düğün organizasyonu yapan birçok şirket artık rotasını yurtdışına çevirmiş durumda. Bu şirketler bir yandan yurtdışından turistleri evlilik törenleri için Türkiye'ye getirmeye çalışırken, diğer taraftan da düğün konseptlerini yurtdışına ihraç ediyorlar. Konseptlerle farklılaştıklarını söyleyen 214 Event Co. Yönetim Kurulu Başkanı Esat Palazoğlu, "Maldivler'deki okyanusun güzelliğini İstanbul'a taşıyan bir tasarım yapıyoruz.

Geçtiğimiz yıl bir düğünümüzde Türkiye'de ilk kez Game of Thrones temasını işlemiştik. Bu konseptler yurtdışından da ilgi görüyor" diyor. Şirket, tüm bu atılımlarla 2018 yılında yüzde 20 büyüme gerçekleştirmeyi hedefliyor. Son dönemin trendi olan kişisellik, düğünler için de geçerli. Düğün sahipleri farklılaşmak istiyor. Yurtdışından gelenlerin düğünlerinde ise onların geleneklerini yansıtan konseptler ve altın varaklı, şaşalı temalar hakim.

YENİ ŞİRKETLER KURULUYOR
Düğün ekonomisinin büyüme potansiyeli bu alana yönelik girişimlerin sayısının artmasına neden oluyor. Düğün.com, evlenecek çiftler ile düğün sektöründe faaliyet gösteren şirketleri buluşturan bir platform. Her gün 60 bin ziyaretçi ağırlayan Düğün. com'da 20 bin civarında şirket bulunuyor. 2017 yılında yüzde 50 büyüyen şirket, 2018'i de yüzde 50-60 arası büyümeyle kapatmayı hedefliyor.

Düğün.com CEO'su Emek Kır-bıyık, 2020'ye kadar ortalama yüzde 50'nin üzerinde büyümeyi planladıklarını söylüyor. Düğün.com da yurtdışına açılmış bir şirket. Zafaf.net ile Arapça konuşan ülkelerde hizmet veriyor. Kırbıyık, Suudi Arabistan'da sektör lideri olduklarını belirtiyor. Şirket, bu yıl HochzeitsHero ile Almanya pazarına da girmeye hazırlanıyor.

HARCAMALAR ARTIYOR
Düğün ekonomisi denilince mobilyadan beyaz eşyaya pek çok farklı sektör işin içine giriyor. Türkiye'de düğünlere 2-3 yıl öncesine kadar ortalama 50 bin TL harcanırken bugün bu rakam 70 bin TL'ye kadar çıkıyor. Bunun yarısı düğün günü için, diğer yarısı da ev ihtiyaçları için gidiyor.

Bu açıdan bakıldığında düğün pazarının 42 milyar TL'lik büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Bu sadece çiftlerin harcadığı para. Her düğüne ortalamada 250 konuk katılıyor. Hediyeler alınıyor, düğün ve nikah için kıyafetler alınıyor, kuaföre gidiliyor, uçağa binip başka bir şehre gidenlerin oteldeki konaklamaları ve diğer harcamaları da düşünüldüğünde bu rakamın 100 milyar TL'ye kadar çıkabileceği hesaplanıyor.