Turistlerin tercihleri hangi yönde değişiyor?

03 Temmuz 2018
Akdeniz'in gözde tatil cennetlerinden biri olan Türkiye'de turizmde kötü günler geride kalmışa benziyor. Bu yıl ve gelecek yıllarda turizmin yeniden zirve yapması bekleniyor. Bu ortamda İngilizlerden Çinlilere turistlerin tatil tercihlerini mercek altına aldık.

LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr

Turizmde toparlanma yaşayan ülkemizde bu yıl ve önümüzdeki yıllar turizmin yükseliş dönemi olması bekleniyor. Bölgedeki savaş ortamı, Rusya ile yaşanan uçak krizi, Avrupa ile yaşanan gerginlikler gibi nedenlerle son iki yılda kan kaybeden turizm için kötü günler geride kalmış durumda.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.



Geçtiğimiz yıllarda Avrupalı turistin yok denecek kadar az olduğu ülkemizde bu yıl özellikle Almanlar, Fransızlar, İngilizler, Belçikalılar, Hollandalılar ciddi bir artışla tekrar geri döndü. Gelişme gösteren Ortadoğu pazarı, İsrail ve İran'dan gelen talep yükselirken yapılan tanıtımların da etkisiyle pazar çeşitliliği arttı.

Krizlerde deniz-kum-güneş üçgeninden sıyrılıp turizmin çeşitlendirilmesine dikkat çeken sektör temsilcileri, yayla turizminden kültür turizmine, düğün turizminden gastronomi turizmine kadar turizm çeşitlerine yönelmişti. Turizmin yeniden canlandığı günümüzde pazarlara göre turistlerin tatil tercihlerini mercek altına aldık.

EN ÖNDE RUSLAR VAR
Bu yıl patlama yapması beklenen Rus turistler hala Antalya ve çevresinde resort turizmini tercih etse de Avrupa ile yaşadıkları gerginliğin etkisiyle nitelikli Rus turist sayısında da artış yaşandığına vurgu yapılıyor.

Bir diğer gelişen pazar olan İngilizler de Antalya, Muğla ve Bodrum gibi resort bölgelerini tercih ediyorlar. En çok Antalya Bölgesi'ni tercih eden Almanlar ise yavaş yavaş Ege'yi de keşfetmeye başladı. Hintliler düğün, gastronomi, tarih ağırlıklı gelirken, Çinliler ise daha çok tarih ve gastronomi turizmi için geliyor.

İspanya, İtalya, Yunanistan gibi ülkelerde Türkiye'deki kaliteyi ve fiyatı bulamayan turistlerin Türkiye'ye dönmeye başladığı ifade ediliyor.

HESAPLI BULUYORLAR
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, turizm eğilimlerinde kısa aralıklarla daha sık tatil yapma alışkanlığının öne çıktığını söylüyor. Ayık, "Yeme-içme, alışveriş, özgün deneyimler, sizde olup başka yerde olmayan tatil seçenekleri turistleri etkiliyor. Bu nedenle turizm çeşitliliğini artırmak turizmin olmazsa olmazlarından" diye konuşuyor.

Sianji Group Yönetim Kurulu Başkanı Recai Çakır, Bodrum'a gelen turistlerin birçoğunun butik otel ve residence ile luxury konseptini tercih ettiğini belirtiyor. Çakır, son dönemin en büyük trendlerinden birinin mavi yolculuk olduğunu, zengin turistlerin özel yatlarıyla Bodrum açıklarında mavi tur yapmayı tercih ettiklerini vurguluyor.

Recai Çakır, "Dünyanın ödüllü detoks oteline sahibiz. Dünyanın çeşitli yerlerinden detoks misafirlerimizi kışın Bodrum'da ağırlıyoruz. Bodrum Türkiye'nin St. Tropez'i olacak" diyor.

PAZAR ÇEŞİTLENDİ
Cornelia Diamond Genel Müdürü Zafer Alkaya, tanıtım için dünyanın her yerine giden Türk turizmcilerin pazar çeşitliliğini artırdığını söylüyor. Alkaya, tesisleri ve hizmet kalitesiyle öne çıkan Türkiye'nin İtalya, İspanya gibi rakipleri karşısında imaj güçlendirme çalışması yapması gerektiğine vurgu yapıyor.

Zafer Alkaya, bu konuda şunları söylüyor: "Almanya ve Rusya pazarı Türkiye için çok önemli. İngiltere pazarı sayıca artırılması gereken önemli bir pazar. Hollanda'dan tatil ve golf turisti geliyor. Belçika ve İskandinav ülkeleri özellikle de golf turizminde önemli. Kazakistan, lüks ürünlere ilgisi yüksek bir pazar.

BAE'den üst segment ürünlere ilgi gösteren turist alıyoruz, Antalya'daki villaları pazarlıyoruz. Suriye, Kuveyt, Katar gelişiyor. Çin ve Hindistan'ı düğün turizminde önemsiyoruz."