Tüketici elektroniği pazarı uçuşa geçti

Cep telefonu ve bilgisayar gibi teknolojik kategorilerin adeta birer yatırım aracı haline geldiği Türkiye’de tüketici elektroniği pazarı büyümesine hız kattı. 2024 ilk çeyrekte TL bazında yüzde 108 büyüyen pazar, yeni markaların da radarına girdi.

09 Ağustos 2024

Perakendenin en dinamik sektörleri arasında yer alan tüketici elektroniği, değişen tüketici trendlerinin etkisiyle büyüyor. Pandemi döneminde tüketicilerin evde daha fazla vakit geçirmeye başlaması, enflasyon etkisiyle bu trendin devam etmesi, evde yemek hazırlama, kahve yapma gibi eğilimler, cep telefonu ve bilgisayar gibi ürünlerin adeta birer yatırım aracı haline gelmesiyle pazar hareketlendi.

04 Ağustos - 17 Ağustos 2024 tarihli sayıdan

Pazar araştırma şirketi GfK’nin verilerine göre sektör, 2023 yılında dünyada dolar bazında yüzde 3 küçülürken Türkiye’de yüzde 40 büyüme gösterdi ve 22,5 milyar dolarlık bir hacme ulaştı. 2024 ilk çeyrekte ise 181 milyar TL büyüklük elde eden pazar, geçen seneye göre TL bazında yüzde 108, dolar bazında da yüzde 28,5 büyüdü. 2024 yılının ilk dört aylık verilerine bakıldığında, en fazla büyümenin çamaşır kurutma makinelerinde olduğu görülüyor.

Büyümeye en çok katkı veren kategoriler ise yine cep telefonları ve büyük beyaz eşya ürün grupları oluyor.

SİTARE SEZGİN
TEKNOSA CEO’SU

CEP TELEFONU YATIRIM ARACI OLDU

Satın alma trendlerinde enflasyon etkisi ile düşük fiyatlara geçişle birlikte, beyaz eşya ve TV kategorilerinde premium segment ürünler büyüyor. Özellikle evin demirbaşı sayılabilecek bu ürünlerde tüketiciler, almışken en fazla özellikli ürünleri alıp bu segmentleri büyütüyor. Yüksek inçli TV’ler, 9-10 kg kapasiteli çamaşır makineleri ilgi görüyor. Teknosa CEO’su Sitare Sezgin, “Cep telefonu, bilgisayar gibi teknolojik kategoriler ise artık birer yatırım aracı haline gelmiş durumda” diyor.

Sağlıklı yaşam trendi ile bu yıla kadar en çok büyüyen kategori olan az yağla pişiren fritözler, penetrasyonunun artması ile büyümesi yavaşlayan gruplar arasına girdi. Bunun yerine çamaşır kurutma makineleri ve hava temizleyiciler en fazla büyümeyi gösteren kategoriler oldu. Önümüzdeki dönemde aksesuar ve giyilebilir ürünler büyümesini sürdürecek en öncelikli kategoriler olacak. Bunu mobility kategorisindeki scooter ve bisikletlerin takip etmesi bekleniyor. Yapay zekanın gelişimi ile işlemciler ve PC kategorisi de yeniden şekilleniyor.

SERDAR URÇAR
HP TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ

HP Türkiye Genel Müdürü Serdar Urçar, yapay zekanın önümüzdeki on yıl içinde değişimin en önemli itici gücü olmaya hazırlandığını söylüyor. Büyüyen ekonomilerdeki çalışanların yüzde 76’sının yapay zekanın işle olan ilişkilerini geliştirmede kilit bir rol oynayabileceğine inandığını söyleyen Urçar, yeni yapay zeka bilgisayarlarının öne çıktığını söylüyor. HP; yapay zekalı bilgisayar kategorisine yaptıkları yatırımlar sayesinde geniş ürün portföyü ile iyileştirilmiş gecikme süresi, daha iyi güvenlik ve gizlilik korumaları, daha düşük maliyetler gibi avantajlar sunabilmeyi sağlıyor.

1 MİLYAR TL’LİK YATIRIM

Pazarın önemli oyuncularından Teknosa, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik odağında büyüme hamlesini 2023 yılında da sürdürdü. 2023 yılında yüzde 45 reel büyüme ile 47,3 milyar TL net ciroya ulaştı. 2024 yılında 1 milyar TL’lik yatırım planı olan şirket, çoklu kanalda müşteri deneyimini iyileştirmeye yönelik, dijitalleşme, teknolojik altyapı, yapay zeka çözümleri, mağaza açılışları ve renovasyonları konularında yatırımlarına devam edecek. 63 ilde 179 mağazası olan şirket, bu yıl 182 mağazaya ulaşmaya ulaşmayı hedefliyor.

Haziran 2022’de hayata geçirdikleri ve sektörde bir ilk olan dijital mağaza konseptini yaygınlaştırdıklarını belirten Teknosa CEO’su Sitare Sezgin, “Bu sayede mağazalarımız çok daha dijital, erişilebilir ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşuyor. Şimdiye kadar 29 mağazamızı bu yeni dijital konsepte dönüştürdük, diğer mağazalarımızı da bu şekilde dönüştürmeye devam edeceğiz” diyor.

HULUSİ ACAR
MEDIAMARKT TÜRKİYE CEO’SU

DENEYİM MAĞAZALARI ÖNE ÇIKIYOR

2023 yılında sektörün önünde, üç haneli rakamlarla büyüme gösteren MediaMarkt Türkiye’nin 2024 yılı büyüme hedefi de bir önceki orana yakın bir oranı yakalamak. “2024 yılında uygulanan sıkılaştırılmış mali politikalar talepte düşüşe neden olsa da yıl sonu oranlarımız konusunda iyimseriz” diyen MediaMarkt Türkiye CEO’su Hulusi Acar, yıl sonuna kadar Türkiye’de dört mağaza daha açmayı ve mağaza sayısını 102’ye ulaştırmayı hedeflediklerini söylüyor.

Mağazalarda deneyim alanlarını çoğaltmaya ve yaygınlaştırmaya odaklanan şirket, tüketicilere daha farklı ve özel bir deneyim sunan, çeşitli markaların ürünlerini yerinde deneyimleyebilecekleri alanlara sahip konsept mağazalar oluşturmaya başladı. Tech Arena konseptli mağazalar gibi yenilikçi mağaza tasarımlarıyla, tüketicilere farklı bir alışveriş deneyimi sunan şirket, mağazalarda Gamezone ve Barista köşeleri gibi alanlarla açıyor. Uygulamalarıyla tüketicilerin fiziksel mağaza deneyimini iyileştirdiklerini belirten Acar, “Deneyim mağazacılığı yaklaşımımızın temelinde, müşterilere sadece ürün satmak yerine, onlara interaktif ve unutulmaz bir alışveriş deneyimi sunmak bulunuyor.

Yakın zamanda da Trabzon Cevahir’deki mağazamızı, Trabzon Forum’a taşıyarak Look&Feel konseptiyle yeniledik ve hizmete açtık” diyor. Acar, ayrıca yapay zeka entegrasyonlarına yatırım yaptıklarını ve bu yatırımların yeni projelerle devam edeceğini belirtiyor.

YENİ OYUNCULAR GELİYOR

Elbette pazardaki olumlu tablo yeni oyuncuların pazara girmesini sağlıyor. Ev aletlerini patentli teknolojilerle geliştiren SharkNinja, Karaca Grup ortaklığıyla Türkiye pazarına girdi.

Türkiye’deki tüketiciye, ilk etapta dondurma makinesi ve elektrikli süpürge gibi ürünlerle ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Karaca Kurumsal İletişim Direktörü Seray Anıl, “SharkNinja ürünlerinin Türkiye pazarına girişi ile birlikte, bu yeni inovatif yaklaşımlarla geliştirilmiş ürünlerden faydalanabilecekler. Karaca olarak globalleşme stratejimizde böyle adımların büyük etki yaratacağını düşünüyoruz” diyor. Diğer taraftan elektrikli ev aletleri pazarında kendi geliştirdiği sütlü Türk kahvesi ve cappucino, latte yapabilen Hatır Barista ve çay tutkunları için geliştirilen Çaysever Robotea gibi inovatif ürünlerle farklılaşan şirket, ABD ve Çin pazarında büyüme hedefliyor.

Yaklaşık dört yıl önce Birkom’la Türkiye pazarına giren TCL Electronics ise 2024 başında Türkiye’ye resmen giriş yaptı. 2024’ün ocak ayında Türkiye’deki ilk mağazasını açan şirket, 2028 yılı itibarıyla Türkiye’deki bir numaralı televizyon markası olmayı amaçlıyor.

NİLHAN ONAL GÖKÇETEKİN
HEPSİBURADA CEO’SU

“Vantilatör satışları 9,5 kat yükseldi”
“2023 yılında enflasyon düzeltmesi sonrası büyüme oranı yüzde 31 olarak gerçekleşti ve 116,5 milyar TL satış hacmine ulaştık. 2024 yılının ilk çeyreğinde, enflasyon muhasebesine göre düzenlenmemiş sonuçlara göre, yüzde 138 oranında büyüyerek 35,2 milyar TL’ye ulaştık. Yılın ilk altı ayı için de yaklaşık yüzde 103 oranında bir büyüme hedefliyoruz. 2023 yılında yaklaşık 50-60 milyon dolar yatırım yaptık. Bu yıl da yatırımın bunun altında olmasını beklemiyoruz. Tüketici elektroniği, geçmişten bugüne Hepsiburada’nın en güçlü olduğu kategorilerden. 2024 yılının ilk çeyreğinde, Hepsiburada’daki toplam satışlar içerisinde tüketici elektroniği ürünlerinin payı yüzde 57,2 olarak gerçekleşti. 2024 yılında hem telefon hem de küçük ev aletleri kategorisinde talebin güçlü olduğunu görüyoruz. Blender, buharlı pişiriciler, buhar kazanlı ütü ve buharlı temizlik makinaları talepteki artışla öne çıkıyor. Klima satışları bu yıl 3,5 kat artarken, vantilatör satışları 9,5 kat yükseliş kaydetti. Çamaşır makinalarına olan talep 1,5 kat, buzdolabına olan talep ise 1,7 kat arttı.