Telekom operatörlerinin mobil yarışma uygulamalarındaki rekabeti dikkat çekiyor. Türk Telekom kendisi uygulama geliştirirken, Turkcell ve Vodafone ise işbirlikleri yaparak bu hizmeti sunuyor. Bu alanda yurtdışına açılmak da hedefleniyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Mobil uygulama pazarı tüm dünyada büyümeye devam ederken, alt kategorilerde de birçok yeni alan ortaya çıkıyor. Bunlardan biri olan canlı mobil bilgi yarışmaları da yurtdışında yeni yeni oluşan bir kategori olmaya başladı. İlk olarak canlı mobil bilgi yarışması fikri,
2017 yılında Amerika'da başlayan HQ canlı bilgi yarışmasıyla ortaya çıktı. Gerçek para ödülü veren bilgi yarışması uygulaması HQ Trivia, 1 milyon
kullanıcıya ulaştı. Vine'ın geliştiricileri tarafından hazırlanan oyun, birkaç ay içerisinde oldukça popüler oldu.
'Game Show' olarak adlandırılan bu türdeki bilgi yarışmaları, aslında yıllardır televizyonlarda yer alıyor. Günümüzde ise elimizdeki cihazlardan dünyaya bağlanmanın yaygınlaşmaya başlamasıyla pek çok şey gibi canlı bilgi yarışmaları da akıllı telefonlara taşındı. Şu anda dünyada canlı yayınlanan 10 mobil bilgi yarışması olduğu ifade ediliyor.
ÜÇ OPERATÖR YARIŞIYOR
Buradaki fırsatı gören uygulama geliştiriciler de bu alana girmeye başladı. Burada özellikle Türkiye'deki telekom operatörlerinin son dönemdeki rekabeti dikkat çekiyor.
Türk Telekom, iştiraki Argela ile birlikte canlı oyun uygulaması ELEQ'i pazara sundu. Vodafone Onieo işbirliğiyle geliştirilen Oyna Kazan'la, Turkcell de Hadi ile bu alana dahil oldu. Mobil uygulama indirilerek ücretsiz giriş yapılan yarışmalarda ödüller 100 bin TL'ye kadar çıkıyor.
Türk Telekom'un geliştirdiği ELEQ, her gün saat 20.00'de yayınlanıyor. Yarışmalara katılmak için kullanıcıların yapmaları gereken tek şey, yarışma saatinden önce ELEQ uygulamasına giriş yapmak. Türk Telekom abonesi olsun ya da olmasın dileyen herkes uygulamayı ücretsiz bir şekilde indirip yarışmalara katılabiliyor.
Hafta içi her gün yayınlanan yarışmaların ödülleri 15 bin TL olarak belirlendi. Hafta sonu ve özel yarışmalarda bu ödüller 100 bin TL'ye kadar çıkabiliyor.
Yarışmacıların ELEQ'ten kazandıkları para ödülünü alabilmeleri için kazanmaları gereken minimum tutar 50 TL. Toplam kazancı 50 TL'ye ulaşan kişiler kazandıkları para ödülünü IBAN numaralarını girerek alabiliyor.
30 BİN TLYI BULUYOR
Vodafone üzerinden sunulan Oyna Kazan ise tamamen Onedio kaynakları ile geliştirildi. Vodafone ile pazarlama alanında işbirliği yapan Onedio, Vodafone Vitrin programına girdi.
Bu program kapsamında Vodafone üyelerine Oyna Kazan'da özellikle joker alımlarında çeşitli avantajlar sağlıyor. Yarışmaya Oyna Kazan uygulaması olan herkes katılabiliyor.
Ödüller yarışmadan yarışmaya değişiklik göstermekle beraber ortalamada yarışma başına 30 bin TL gibi bir ödül dağıtılıyor. Günde iki yarışma yapılıyor. Her yarışmada kişi başına düşen para ödülleri 5 TL'den başlayıp 25 bin TL'ye kadar çıkabiliyor.
1 Mart'ta lansman yayınını yapan Oyna Kazan, 250 bin kişiyle aynı anda yarıştı ve bir ay içerisinde 1 milyon indirmeyi geçti. Hedef, yıl sonunda sadece Türkiye'de 10 milyon indirmeye ulaşmak.
HADİ YARIŞIN!
Turkcell üzerinden sunulan mobil canlı bilgi yarışması Hadi'nin fikri, bu girişimin yatırımcılarından Oscar ödüllü prodüktör Nick Reed tarafından ortaya atıldı. 'Kim Milyoner Olmak İster?' yarışması benzeri format, interaktif canlı yayın trendiyle harmanlanarak süreç başladı.
Yarışma uygulaması geliştirildikten sonra sistem Turkcell veri merkezlerine taşındı ve aynı anda 1,5 milyondan fazla kişiyi yarıştıracak kapasiteye ulaştı.
Hadi'de her gün iki ile dört arasında farklı yarışma, internet üzerinden canlı olarak yayınlanıyor. Tamamı genel kültür sorularından oluşan yarışmaların yanı sıra spor, futbol, film, müzik, magazin, resimli hadi, ailece hadi ve oyun dünyasının takipçilerine özel hadi gamer gibi for-matları da var. Ödüller, sponsorluklara ve özel günlere göre farklılık gösteriyor.
Örneğin 31 Aralık'ta 201 bin 900 TL ödül dağıtıldı ve 1 milyonun üstünde kişi aynı anda yarıştı. Hadi'nin üye sayısı 8 milyonu aştı. Aynı anda ortalama 200 ile 500 bin arasında kişi yarışıyor.
YURTDIŞI PLANLARI
Canlı mobil bilgi yarışmalarının yurtdı-şına açılma planları da bulunuyor. Örneğin ELEQ için hedef, uygulamayı yabancı dilde geliştirip ihraç etmek. ELEQ'in teknolojisi, tasarımı, ara yüzleri ve içeriği tamamen Türk Telekom'a ait.
Bu yüzden ELEQ'i talep olması halinde istediği yabancı dile ve ülke koşullarına adapte edecek olanağa sahip. Türk Telekom, önümüzdeki dönem için dijitalde stratejik olarak yine mobile odaklanarak çeşitli projeler geliştirerek bunları hayata geçirmeyi hedefliyor.
Onedio'nun geliştirdiği Oyna Kazan'nın da yurtdışı planları bulunuyor. Onedio CEO'su Kaan Kayabalı, "İşbirliğimizin özellikle Voda-fone'un faaliyet gösterdiği diğer ülkelere de yayılarak güçleneceğini düşünüyoruz.
Hem Onedio hem de Vodafone Oyna Kazan'ın modeline çok güveniyor ve yurtdışında da başarılı olacağına inanıyor" diyor. Kaan Kayabalı, Oyna Kazan'ın öncelikle Onedio'nun ve Vodafone'un faaliyet gösterdiği yurtdışı pazarlarda Quiz Royale adıyla yayınlanmaya çok kısa sürede başlayacağını söylüyor.
Turkcell'in mobil yarışması Hadi de yurtdışına açılma planları yapıyor. Hadi Kurucu Ortağı Emre Ulusoy, "Agresif bir büyüme planlayan Hadi, farklı ülkelerde kendi dillerinde Hadi oynayan akıllı telefon kullanıcı kitlesi oluşturmaya hazırlanıyor. Rusya, Brezilya, Ukrayna, Fransa ve Almanya öncelikli hedefler arasında yer alıyor" diyor.
DR. RAMAZAN DEMİR / TÜRK TELEKOM DİJİTAL VE SİBER GÜV. ÜRÜN GLŞ. GMY.
"AYDA 200 BİN KİŞİ YARIŞIYOR"
"Tasarımıyla, ara yüzleriyle, soruları ve uygulama kaynak kodlarıyla tamamıyla Türk Telekom ve iştirakimiz Argela'nın sıfırdan geliştirdiği yüzde 100 yerli bir uygulama olan ELEQ'i, tamamen iç kaynaklarımızı kullanarak ve start up mantığıyla hareket ederek geliştirdik.
İlk yarışmayı Eylül 2018'de yaparak yayınlarımızı başlattık. Şu ana kadar 450 bin kişi ELEQ'i indirdi. Aylık 200 bin kişi aktif olarak yarışmalarımıza katılıyor. Tüm dünyada trend oluşturacak yenilikçi uygulama ve teknolojileri üretmeye ve geliştirmeye devam edeceğiz.
Game Show kategorisi çok hızlı tüketilen ve farklı formatları hızlı bir şekilde oluşturulabilen bir kategori. Tüm dünyada streaming altyapılı uygulamalar yükselişe geçmiş durumda.
Dolayısıyla bizim de farklı konseptte ve formatlarda yeni yarışmalarımız olacak. Bazı yarışmalar son 10 kişi veya tek kişi kalana kadar devam ediyor. Bazıları ise ödülü aşama aşama paylaştırıyor. Biz şu anda ELEQ ile kullanıcılarımıza 10 soru için 10 saniye vererek yarışmayı uçtan uca en hızlı şekilde bitirmeyi hedeflediğimiz bir formatla ilerliyoruz. Tüm yarışmalarımızda da buna benzer bir formatla ilerleyeceğiz."