Teknoloji alışverişi korona ile katlandı!

08 Mayıs 2020
Son dönemde uzaktan çalışmaya ve eğitime olanak sağlayan teknolojilere olan ilginin artması, bu kategorilerdeki satışların da katlanmasına yol açtı. Başta dizüstü bilgisayar olmak üzere, tablet, kulaklık, yazıcı ve oyun konsolu satışlarında artış yaşanıyor.

GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr

Koronavirüs dünyada olduğu gibi Türkiye'de de etkili olurken, çok sayıda şirket, çalışan ve öğrenci evden çalışmaya ve online eğitime yöneldi. İş ve eğitim modellerinde yaşanan bu hızlı değişim, uzaktan çalışmaya ve eğitime olanak sağlayan teknolojilere dikkat çekici bir ilgi yarattı. İnternet hizmetleri ve bilgisayarlar başta olmak üzere birçok teknolojik ürün gamında artış görülüyor.

Bu dönemde ayrıca mağazaların kapalı olması, internetten yapılan satışın da artmasına neden oldu. Özellikle dizüstü bilgisayar satışlarında artış olduğu dikkat çekiyor.

DİZÜSTÜ SATIŞLARI ARTTI

Lenovo Genel Müdürü Emre Hantaloğlu, evden çalışma ile şirketlerin özellikle dizüstü bilgisayar ihtiyacının artmasının satışların da artmasına neden olduğunu söylüyor. Hantaloğlu, gönüllü ya da zorunlu ev karantinası önlemleri alınırken günlük yaşantıda dijital platformların da öne çıktığını ifade ediyor.

Emre Hantaloğlu, ''Teknolojiye her geçen gün daha çok ihtiyacımız oluyor. Bu ihtiyacı iyi okuyan ve kullanıcıların ihtiyaçlarını doğru ve etkin bir şekilde karşılayan şirketler başarılı olacak'' diyor.

Casper CEO'su Charlotte Lamrecht de evden çalışma ve uzaktan eğitim sürecinin uzamasıyla birlikte online satışlarda artış olduğunu ve iki kattan fazla yükseldiğini söylüyor. Lamrecht, ''Bu dönemde, iş notebook, öğrenci notebook ve tablet, oyun notebook ürünlerinde artış gerçekleşti. Notebook ürün satışlarında yaklaşık iki kat artış oldu'' diye konuşuyor.

YÜZDE 100 ARTIŞ

Bir diğer bilgisayar şirketi Acer'ın Türkiye pazarı özelinde yaptığı değerlendirmeye göre, koronavirüs sebebiyle işlerini ofisten eve taşıyan şirketler ile okuldan eve taşınan eğitim süreçleri, dizüstü bilgisayar satışlarında yüksek bir satın alma hacmi yarattı.

Acer'dan yapılan açıklamaya göre, Türkiye'de 2020 yılı 12'nci hafta satışlarıyla resmi kararlarla yapılan 'evdekal' çağrısının etkisini gösterdiği 13'üncü hafta olan 16 Mart haftası satışları
karşılaştırıldığında yüzde 100'ü aşan bir talep artışı olduğu belirtildi. Acer EMEA Başkan Yardımcısı Grigory Nizovsky, "Salgınla mücadele çalışmaları kapsamında işin ve eğitimin eve taşınması bazı ürün ve hizmetlere talebi artırdı'' diyor.

HANGİ ÜRÜNLERE TALEP VAR?

Teknoloji mağazalarının satışlarına bakıldığında da bunun yansımaları görülüyor. MediaMarkt Türkiye'de, bu sürecin öncesiyle kıyasladığında, mediamarkt.com.tr'den yapılan alışverişlerde yüzde 70'i aşkın bir artış yaşandığı bildiriliyor. MediaMarkt'ta özellikle bilgisayar veya tablet gibi ürünlerin yer aldığı IT kategorisinde, akıllı saatlerde, aksesuarlarda ve elektrikli süpürge gibi ürün kategorilerinde çok ciddi artışlar gerçekleşti.

Online eğitime geçilmesi ve aynı zamanda insanların evden çalışmasıyla birlikte özellikle bilgisayar kategorisinde önemli bir artış oldu. MediaMarkt, dizüstü bilgisayar satış oranını bu sürecin hemen öncesiyle kıyasladığında yüzde 350'yi aşkın bir artış gözlemliyor. Bu artış aynı zamanda tablet cihazlarda da görüldü.

Teknosa'nın satış verilerine göre ise bu dönemde tıraş makineleri ve saç kesme ürünlerinde satışlar geçtiğimiz döneme göre yaklaşık 10 kat arttı. Diğer tarafta ev temizliğinde kolaylık sağlayan şarjlı süpürge satışları da yaklaşık dokuz katlık artışla teknoloji alışverişlerinde başı çekiyor. Teknosa.com verilerine göre, ev aletlerinde dönem özelinde fırın, ütü ve su arıtmalı sürahiler de adet ve tutar olarak satışları en çok artan ürünler arasında yer alıyor.

KULAKLIKLAR İLGİ GÖRÜYOR
Teknoloji şirketi Bircom da bu dönemi analiz eden dijital kullanım raporunu açıkladı. Çalışma hayatını evden yürüten ve toplantılara video konferans aracılığıyla katılanlar, bunu yaparken de sessizliğe ve odaklanmaya ihtiyaç duyanlar ile bilgisayar ya da TV üzerinden eğlence servislerine bağlanan kullanıcılar kulaklıklara özel ilgi gösterdi.

Bircom verilerine göre, ofis ve çağrı merkezi kulaklıklarında yüzde 40 oranında artış yaşanırken, gaming kulaklıklarında yüzde 20 artış gözlemleniyor. Ayrıca evde müzik dinlemek isteyen kullanıcılar da kulaklık ve hoparlör satışlarını yüzde 23 oranında artırmış durumda. Online ders takip edenler ve evden çalışmaya devam edenlerin yanı sıra dijital oyunlara yoğun ilgi gösterenler de kulaklık satışlarını artırıyor.

BÜLENT GÜRCAN TEKNOSA CEO'SU

"ONLİNE SATIŞLAR ÇOK HAREKETLENDİ"
"Evde ve internette her zamankinden daha fazla vakit geçirilen bu dönemde, Teknosa. com hem trafik hem de satış olarak oldukça hareketlendi. Online satış trendlerine baktığımızda evden çalışmayı, eğitimi sağlayan, ev hijyenini kolaylaştıran, evde vakit geçirmeyi konforlu, eğlenceli kılan ve kişisel bakım için ihtiyaç olan ürünlere olan talepte önemli bir artış yaşanıyor.

Online satışlarda evde eğitim, eğlence ve uzaktan çalışmaya dönük olarak akıllı telefonlar, notebooklar, tabletler, gaming ürünleri, yazıcılar, wireless modemler ve konsollar öne çıkıyor. Notebooklarda satış artışında yüzde 500'lere yaklaştık.

Gaming notebooklarda satış artışı bu oranın da üzerinde. Dijital dünyada işlerimizi ve hayatımızı yürütmemize yardımcı olan, boyutlarıyla kullanımı kolay tablet ürünlerinde sekiz kat ve bu ürünlerin tamamlayıcısı bluetooth kulaklıkların satışında da beş kata varan artışlar var. Benzer şekilde evin demirbaşları arasında olan televizyonlarda da beş kat satış artışları gören ürün grupları var.''

EMRE ALAMAN HP TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
“BİLGİSAYAR VE YAZICIYA TALEP ARTTI’’
''Bulunduğumuz durumda artan teknoloji ihtiyacı ve perakende zincirlerimizin de alınan önlemler kapsamında mağazadan satış faaliyetlerine ara vermiş olmasıyla online satışlarımızda artış oldu. Hem bilgisayar hem de yazıcı kategorilerimizde ciddi bir talep artış var. Müşterilerimiz ve iş ortaklarımız daha çok ürün talep etmeye başladı.

Özellikle salgınla mücadelede 3D yazıcılar büyük önem kazandı. Bunun yanı sıra öğrencilerin uzaktan eğitim programlarını takip edebilmesi ve ailelerin evden çalışması da aynı şekilde bir eve birden fazla bilgisayar ihtiyacı doğurdu.

Ödevlerin basılması ihtiyacı ve çocukların vakit geçirmesini sağlamak için oyun şeklinde baskı alınacak materyaller ve boyama sayfaları nedeniyle çocuklu aileler tarafından tüketici yazıcıları tarafına da yoğun bir talep var. Kurumsal bilgisayar talebinde de artış oldu.

Kurumlar da çalışanlarını web sitelerinden, e-postalardan ve belgelerden bulaşabilecek güvenlik tehditlerine karşı korumak için gelişmiş güvenlik özellikleri ile donatılmış bilgisayarları tercih ediyor.''